Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
3 minuutin lukuaika
Sampo Soininen : 01.11.2023
Tekoäly markkinoinnissa ei ole ohimenevä ilmiö. Se ei myöskään ole tapa “huijata” työssä. Mitä enemmän perehdyt siihen, sitä enemmän löydät mahdollisuuksia sen hyödyntämiseen myös omassa liiketoiminnassasi. Tässä blogissa kuulet lisää siitä, mikä tekoälyn rooli markkinoinnissa voisi olla ja mihin esimerkiksi ChatGPT:tä voi käyttää.
Kun saataville tulee uusi työkalu tai mahdollisuus, aluksi on usein haastavaa keksiä, mitä kaikkea sillä voisi tehdä. Ihmisille on tyypillistä jäädä kiinni tuttuihin kaavoihin, ja siksi tekoälynkin koko potentiaalia on vielä vaikeaa nähdä. Olisi helppoa ajatella vain, että tekoälyn avulla pystymme markkinoinnissa tekemään samat vanhat asiat aiempaa nopeammin tai helpottamaan työvaiheita. Se olisi kuitenkin hurjaa aliarviointia.
Tekoäly tarjoaa rajattomasti mahdollisuuksia. Se ei ole vain pieni lisäapu, vaan parhaimmillaan se voi nyrjäyttää aivot aivan uuteen asentoon. On tärkeää huomata myös se, ettei tekoäly ole vain manuaalista työtä vähentävä työkalu, vaan yhtä hyvin sitä voi käyttää luovaan ajatteluun.
Maailmaa mullistavana muutoksena tekoäly on todella suuri – vastaavaa luokkaa kuin internet silloin, kun se keksittiin. Olemme keskellä massiivista murrosta, joka tulee tuomaan meille täysin uusia tapoja tehdä asioita. Yritykset, jotka opettelevat nopeasti hyödyntämään tekoälyä, ovat väistämättä vahvemmilla kilpailussa kuin ne, jotka eivät sitä nyt tee.
Vuoden 2022 lopulla saataville tullut ChatGPT on tänä vuonna ollut tekoälysovelluksista puhutuin. Open AI:n kehittämä tekoälychatbot kykenee kommunikointiin myös suomeksi ja tarjoaa vastauksia muutamassa sekunnissa.
ChatGPT:n käyttömahdollisuudet ovat todella laajat ja myös markkinointityössä niitä voi hyödyntää monipuolisesti – tässä joitakin esimerkkejä.
Ei oikeastaan ole kovin montaa markkinointialan tehtävää, jossa ChatGPT:stä ei olisi hyötyä. Ensin sitä pitää kuitenkin oppia käyttämään. Kun järkevät käyttötavat löytyvät, sillä voi helpottaa työläitä työvaiheita, optimoida aiempaa tekemistä ja tuoda tehokkuutta työhön. Lisäksi ChatPGT voi tuoda uusia näkökulmia, joita ei ole ajateltu aiemmin. Parhaassa tapauksessa siitä voi syntyä jotain uutta liiketoimintaan, henkistä pääomaa ja kilpailuetua.
Tekoälystä on tullut pikkuhiljaa myös kiinteä osa monia jo ennestään käytössä olleita markkinoinnin työkaluja. Esimerkiksi Google Ads on sisältänyt AI-ominaisuuksia jo kauan ennen kuin ChatGPT:stä edes alettiin puhua. Vaikka tekoäly vähentää manuaalista työtä, on olennaista ymmärtää, mihin sen tekemät johtopäätökset kussakin sovelluksessa perustuvat ja miten sitä parhaiten hyödynnetään, jotta voidaan tehdä oikeita valintoja ja erottua sitä kautta kilpailijoista.
ChatGPT on ymmärrettävästi herättänyt myös epäluuloa, ja sen käytössä onkin syytä pitää terve kriittisyys mukana. Tekoälyn käytössä on haasteita, jotka on tärkeää tunnistaa.
Ensinnäkin ChatGPT voi tehdä koneelle ominaisia kömmähdyksiä, ja asiavirheet ovat yksi haaste, josta on mediassakin puhuttu. Tekoälyn tuottamiin vastauksiin ei voida luottaa täysin kyseenalaistamatta, vaan alan asiantuntjiana täytyy ymmärtää, mitä kysyä ja onko vastaus validi vai ei. Asiantuntijuutta vaaditaan siis edelleen.
Toisaalta ChatGPT:tä käytettäessä on muistettava olla hereillä sen mahdollisista vaikutuksista muihin markkinoinnin kentällä vaikuttaviin asioihin. Hakukoneet voivat jo luultavasti tunnistaa tekstin, joka on tehty teköälyllä. Tällä hetkellä Google ei rankaise AI-tekstin käytöstä, vaan sen laatu on ratkaiseva asia. On siis oltava tarkka siitä, että tekoälyllä generoitu sisältö on riittävän hyvää.
Vielä emme myöskään tiedä, mihin kaikkeen tekoäly markkinoinnissa jatkossa kykenee. Sitä voi jo opettaa luomaan tekstiin halutun tone of voicen, joten kuinka pitkälle tekstin laadun ja tyyliseikkojen huomioinnissa vielä päästään?
ChatGPT:n kaikkien hyötyjen käyttöönottamisessa haaste voivat olla ihmiset. Heillä ei välttämättä ole riittävää taitoa hyödyntää ChatGPT:tä tai he saattavat ajatella, että tekoälyn käyttäminen työssä on huijaamista. Siksi yrityksen sisällä on tärkeää viestiä arvosta, jota tekoäly voi tuottaa, opettaa ja innostaa sen käyttöön ja johtaa sen käyttöä systemaattisesti. ChatGPT:tä pitää opetella ja harjoitella käyttämään aivan kuten tietokonetta aikanaan, jotta siitä tulee osa työarkea.
Pahimmissa dystooppisissa kauhuskenaarioissa tekoäly ottaa lopulta vallan ihmisistä. Itse en kuitenkaan näe tekoälyä uhkana, vaan työkaluna, joka tukee omaa työtä. On silti selvää, että tekoälyllä tulee olemaan suuria vaikutuksia ja se tulee aiheuttamaan myös negatiivisia ilmiöitä. Lainsäätäjien tehtävä on pyrkiä taklaamaan näitä haasteita, kun yritysten osuudeksi puolestaan jää pyrkiä kehittämään uusia toimintamalleja ja kasvua. On myös tärkeää luoda keskustelua tekoälyn käytön eettisyydestä.
Tekoälyn ansiosta markkinoinnin kenttä tulee lähivuosina muuttumaan isosti eikä kukaan pysty sanomaan, mitä tapahtuu viiden tai kymmenen vuoden päästä. Paluuta vanhaan ei silti ole ja ne, jotka hankaavat vastaan, tulevat tippumaan pelistä pois. Nyt on tärkeää pysyä kehityksessä mukana ja miettiä, miten tekoälyä voi käyttää parhaalla tavalla omiin tarpeisiinsa.
Uskon, että kun katsomme 50 vuoden päästä taaksepäin, tämä on käännekohta, josta puhutaan historiankirjoissa. Olemme nyt konkreettisesti kiinni muutoksessa. Toivon, että kaikki yritykset ja yksilöt näkisivät tämän ennen kaikkea huikeana mahdollisuutena.
Me autamme tekemään tekoälystä tiiminne tehokkaimman työkaverin. Järjestämme Tekoäly luovassa työssä -intensiivivalmennuksia markkinoinnin in-house tiimeille. Jos haluat oppia, miten tekoälytyökaluja käytetään markkinoinnissa, miten kokonaisia markkinointikampanjoita suunnitellaan tehokkaasti tekoälyn avulla ja miten arjen työ helpottuu, kun tekoäly otetaan markkinointitiimissä käyttöön, varaa koulutus täältä.
Kirjoittaja: Sampo Soininen
Sampo Soininen on Aava & Bangin digimarkkinointitiimin tiiminvetäjä ja raudanluja digimarkkinoinnin asiantuntija. Hänen erityiskykyjään ovat analyyttinen ote, ketterä ongelmanratkaisukyky ja vahva strateginen ajattelu. Digimarkkinoinnin kenttä muuttuu nopeasti, mutta Sampo varmistaa, että tiimi pysyy ajan harjalla tiukoissakin mutkissa.
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...