Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
3 minuutin lukuaika
Mika Kihlakaski : 09.11.2023
Olen kuullut väitteen, että kaikki yritykset eivät tarvitse brändistrategiaa, vaan pelkän markkinointistrategian tai markkinointisuunnitelman. Väitän, että kyseessä on kuitenkin enemmän terminologinen kysymys.
Oli yrityksen tilanne mikä tahansa, on joka tapauksessa määriteltävä, mistä yrityksessä, sen kilpailuedussa ja yrityksen tuottamassa asiakasarvossa on kyse. Millaisena kohderyhmille näyttäydytään ja miten oma olemassaolo perustellaan. Etenkin muutostilanteissa näiden seikkojen merkitys korostuu.
Tyypillinen brändiin ja markkinointiin vaikuttava muutostilanne on yritysjärjestelyt. Kun kaksi tai useampi brändi lyö hynttyyt yhteen tavoitteenaan lopputulos, joka on enemmän kuin osiensa summa. Tai kun isompi toimija sulauttaa pienempiä itseensä ja laajentaa samalla esimerkiksi toimialojaan tai palveluitaan.
Meillä tällainen muutostilanne sattuu olemaan tuoreena muistissa, kun markkinointitoimistot Bermuda ja Aava & Bangin yhdistyivät virallisesti vuoden alussa. Aihe on ajankohtainen myös monille asiakkaistamme.
Yhdistymisen takana tulisi aina olla vahva liiketoiminnallinen ajatus ja tavoite kasvattaa yrityksen kyvykkyyttä ja/tai kapasiteettia sekä vahvistaa asiakasarvon tuottamista. Yhdistyminen on luonteva ja ainutlaatuinen tilaisuus asemoida brändiä uudelleen. Hyvin luotu ja toteutettu brändistrategia on osa muutosjohtamista, ja auttaa yhdistyviä osapuolia ja henkilöstöä löytämään yhteisen merkityksen, identiteetin ja kielen – ja siten sujuvoittaa integraatiota ja tehostaa asiakasarvon tuottamista.
Brändin ja markkinointistrategian tulisikin olla osa yritysjärjestelyjen agendaa alusta lähtien. Millaiset ovat uuden yhdistyneen yhtiön liiketoiminnalliset tavoitteet ja miten uuden yhtiön vahvuuksista viestitään? Onko tarkoitus laajentaa portfoliota ja tarjota uusia palveluita? Vallata uusia segmenttejä, saada tuotannollista kapasiteettia tai palvelukykyä? Brändin ja markkinointistrategian tehtävä on tukea näitä tavoitteita.
Yritysjärjestelyt ovat aina isoja päätöksiä, jotka sisältävät luonnollisesti aina myös riskejä. Vaikka due diligencet tehtäisiin kuinka huolella, hahmottuu tiettyjen asioiden todellinen laita vasta ajan ja yhteisen arjen kautta.
Eri yksiköissä tai tiimeissä voi olla erilaisia sisäisesti kilpailevia motiiveja, prioriteetit saatetaan nähdä eri tavoin, palveluiden ja tuotteiden yhteensovittamisessa saattaa olla haasteita tai asiakkaat eivät välttämättä hahmota uutta kokonaisuutta ja sen tuomaa lisäarvoa. Kaikki tämä voi vaikuttaa suoraan asiakaskokemukseen ja asiakasarvoon, ja riskeinä on muun muassa:
Sisäisen viestinnän roolia muutoksessa ei voi liikaa korostaa, myöskään brändistrategian osalta. Saarnaammekin, että vahva brändi rakentuu sisältä käsin – ja etenkin uuden äärellä brändin uudelleenmäärittely täytyy tehdä henkilöstöä osallistaen ja yhteiseen tarinaan innostaen. Yhdistymisen kriittisissä ensiaskelmissa dialogia ei voi olla liikaa, kun tavoitteena on aidosti ymmärtää yhdistyvien osapuolten kulttuuria, arvoja ja brändien ydinelementtejä.
Edellä mainittujen riskien lisäksi tulee brändejä arvioida muistakin näkökulmista: mitä päällekkäisyyksiä on ja mitä toisiaan vahvistavia ja täydentäviä elementtejä niistä löytyy. On hyvä pysähtyä esimerkiksi tunnettuuden, mielikuvien, kohderyhmien, markkinan, kannattavuuden, kasvustrategian sekä tavaramerkkien, tekijänoikeuksien ja muiden oikeudellisten asioiden äärelle.
Myös yritysjärjestelyn tyyppi vaikuttaa keskeisiin valintoihin – onko kyseessä osto, vaihto, omistajavaihdos vai esimerkiksi spin off. Perinteinen pervorehellinen SWOT-analyysi on tässäkin hyvä lähtökohta – mikä on aidosti säilyttämisen arvoista ja miten brändiarvoa on kerrytetty, siis oikeasti.
Yritysjärjestelyissä brändistrategian valinta vaatii hyvää harkintaa, markkinatuntemusta ja asiakasymmärrystä. Onnistunut brändistrategia voi luoda kosolti synergiaa, vahvistaa markkina-asemaa ja kasvattaa liikevaihtoa. Onnistuminen vaatii kuitenkin perusteellista analyysia ja riskien tunnistamista.
Markkinointistrategian tai brändistrategian mylläys ei tietenkään aina tarvitse omistusjärjestelyjä katalysaattorikseen, vaan kaikki liiketoimintastrategian muutokset pitäisi peilata markkinointistrategiaan ja brändin kehitykseen. Siksi brändi- ja markkinointistrategiaa on syytä tarkastella rullaavana prosessina, markkinoiden ja asiakkaiden muutoksia herkällä korvalla kuunnellen.
Me Aava & Bangilla rakennamme brändejä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat. Tutustu brändipalveluihimme tarkemmin täällä.
Kirjoittaja: Mika Kihlakaski
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...