Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Maiju Maukonen : 08.12.2022
Verkkosivu-uudistus on prosessi, johon voi haaskata mielettömästi aikaa ja rahaa. Onnistuneen verkkopalvelu-uudistuksen tärkein ainesosa on kohderyhmälähtöinen tuotteistustyö. Tällöin sivusto pystytään suunnittelemaan ja rakentamaan kohderyhmäsi ostopolkua mukaillen, mikä tekee ostamisesta mahdollisimman mutkatonta.
Tuotteistamisen avulla palvelusi muotoillaan helposti viestittäväksi ja ostettavaksi kokonaisuudeksi. Ennen kuin sukellat syvemmälle, lue tuotteistukseen liittyvän blogisarjamme ensimmäinen osa täältä: Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla
Tuotteistus kannattaa tehdä, jos...
Tuotteistus on työvaihe, joka osallistaa palveluvastaavat sekä myynti- ja markkinointitiimin miettimään asiakkaan ostoprosessia yhdessä. Tuotteistuksen avulla hahmotatte paremmin palvelut, tuotteet ja ratkaisut eri kohderyhmien näkökulmasta:
“Verkkosivu-uudistus meni kuukaudeksi jäihin, kun tajusimme, että eihän meidän palveluistamme ymmärrä mitään verkkosivujemme sisältöjen perusteella. Vasta kun päätimme tarttua ongelmaan tuotteistamistyöpajoissa, alkoi moni verkkosivuprojektin solmu aueta. Vähän harmitti, ettemme tajunneet tehdä tätä ennen verkkosivujen suunnittelua ja koodausta, mutta emme varmaan ole ainoita tähän sudenkuoppaan astuneita.”
Tuotteistus ei synny tyhjästä, vaan vaatii tiedonkeruuprosessin, kiteytyksen ja jatkojalostuksen verkkosivuympäristöön. Tuotteistuksen voi tehdä itse tai pyytää apuun tuotteistamiseen erikoistuneen asiantuntijan. Lue lisää osaamisestamme täällä: Lisää myyntiä ja vaikuttavuutta tuotteistamalla
Viisi syytä tuotteistaa palvelut ennen verkkosivuprojektia:
✔️ Ehdit testaamaan uusia sisältöjä asiakkaalla esimerkiksi myyntiaineiston muodossa ennen verkkosivujen rakentamista
✔️ Nopeutat ja selkiytät verkkosivujen UI/UX- eli käyttöliittymäsuunnittelua
✔️ Hyvä suunnittelutyö poistaa työtunteja koodausvaiheesta – eli säästää selvää rahaa
✔️ Verkkosivujen konversiopisteiden määrittäminen on huomattavasti helpompaa
✔️ Ehdit tuottaa markkinointia ja liidinhankintaa tukevat sisällöt tuotteistuksen tueksi ennen verkkosivu-uudistusta
Kohderyhmälähtöisen tuotteistamisen tavoitteena on kiinnittää kohderyhmän huomio digitaalisessa maailmassa – ostopolun jokaisessa vaiheessa.
“Haluamme tavoittaa kohderyhmämme digitaalisesti ja haastaa isot saksalaiset laitetoimittajat! Tarvitsemme palvelutuotteistukset, jotka pitävät sisällään koko laite- ja palvelutarjoomamme, mutta kiteyttää kilpailuetumme jokaiselle kohderyhmälle erikseen.”
Kun viestinnän kulma muutetaan tuotekeskeisestä kohderyhmälähtöiseksi, voidaan liikennettä ohjata verkkosivuilla kohderyhmäkohtaisille laskeutumissivuille. Kohderyhmäkohtaisella sivulla kiteytetään juuri kyseiselle kohderyhmälle tärkeimmät hyödyt, arvot ja palvelut.
Hyvä kohderyhmälähtöisesti suunniteltu sivu sisältää...
Verkkosivut ovat digitaalisen markkinoinnin kotipesä. Jotta asiakkaan ostopolku olisi mahdollisimman suoraviivainen ja markkinointi kustannustehokasta, kannattaa pohtia myös millä hakusanoilla sivuille päädytään, mitkä viestikärjet herättävät potentiaalisen asiakkaan kiinnostuksen, miten sivuille ohjataan liikennettä some-, digi- tai suoramarkkinoinnilla ja miten asiakas lopulta konvertoituu verkkosivuilla.
Asiakashankinta verkkosivujen kautta vaatii myynnin ja markkinoinnin saumatonta yhteispeliä. Tuotteistuksen jatkoksi rakennettu myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma auttaa myynti- ja markkinointitiimejä tekemään tulosta – yhdessä. Lue lisää täällä: B2B-myynnin ja markkinoinnin pelisuunnitelma
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...