Heittämällä läpi – tämän vinkin avulla kirjoitat paremman lehdistötiedotteen
Hyvän lehdistötiedotteen kirjoittaminen ei loppujen lopuksi ole kovin monimutkaista, mutta yhdellä niksillä saat kokonaisuudesta kertaheitolla...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
3 minuutin lukuaika
Vilja Laaksonen : 13.03.2019
Miksi puhumme visiosta ja systemaattisesta kasvumarkkinoinnista, kun asiakas kysyy keinoja kasvun buustaamiseen? Syy on yksinkertainen – koska haluamme tehdä suomalaisista maailman parhaan markkinointikansan. Tämä edellyttää innostusta ja suuntaa tekemiselle, tekijöitä ja osaamista sekä tavoitehakuisuutta. Aava & Bangin uudet kasvumarkkinointiohjelmat rakentuvat näiden peruspilareiden varaan.
Saan itse työskennellä rinta rinnan kasvuhakuisten pk-yritysten ja kehittymishaluisten markkinoinnin tekijöiden kanssa. Markkinointi on näiden kasvuhakuisten yritysten mahdollisuus, mutta myös niiden suurin este. Kentän kokemuksen ja tutkimusten pohjalta olemme huomanneet, että onnistuneilla kasvutarinoilla on vähintään kolme yhteistä tekijää.
Otetaan alkuun esimerkki Adam Grantin (2007) toteuttamasta tutkimuksesta, jossa yliopistolle varainkeruutyötä tekeville puhelinmyyjille järjestettiin viiden minuutin tapaaminen muutaman stipendin saaneen opiskelijan kanssa – siis niiden samojen nuorten, joiden kouluttautumisen yliopiston tekemä varainkeruutyö oli mahdollistanut. Kuukausi tämän nopean tapaamisen jälkeen nämä samat puhelinmyyjät käyttivät 142 % enemmän aikaa puhelimessa ja keräsivät 171 % enemmän rahaa kuin aiemmin.
Mietitkö, mitä tämä muutos voisi merkitä sinun kasvutavoitteidesi näkökulmasta? Niin mekin. Siksi uskomme, että innostus ja suunta luovat pohjan kasvulle. Ja kyllä – hyvin laaditulla Excelillä on aina paikkansa yrityksen kehittämisessä. Koska suurin osa meistä syttyy enemmän tarinoista kuin kaavioista, on syytä varmistaa, ettei nousujohteisen käyrän tavoitteleminen ole ainoa kasvun motivaattori.
Aava & Bang hakee kasvua ihmisistä ja osaamisesta käsin. Tätä samaa kasvumallia viemme eteenpäin kentällä käynnistyneiden kasvumarkkinointiohjelmiemme avulla. Siinä missä rohkea markkinointibudjetti luo pelikentän markkinoinnille, ei tuloksia synny ilman oikeaa tiimiä ja tekijöitä.
Tutkimukset osoittavat, että markkinointiosaamiseen satsaaminen on nousussa. Tarve lähtee yrityksissä tunnistetuista osaamisvajeista kuten esimerkiksi digitaalisesta markkinoinnista, asiakkuuksien kehittämisestä ja johtamisesta sekä markkinointi-innovaatioista. Silti markkinointiosaamisen kehittämiseen panostetaan vielä harmittavan vähän. Kansainvälisen tutkimuksen mukaan valmentamiseen satsattiin vuonna 2016 vain 3,8 % markkinointibudjetista.
Väitän, että markkinointiosaamiseen panostaminen tuo enemmän tuloksia kuin usein irralliseksi jäävät yksittäiset kampanjat. Jos osaamisen päivittämistä ei pidetä agendalla, on yrityksen kohtalona seurata markkinoinnin trendien perässä eikä rakentaa niitä itse. Lisäksi uuden tekijän rekrytoiminen ja unelmien työpaikan rakentaminen markkinoinnin kentällä on mukava plussa yrityksen positiivisen kasvukäyrän rinnalla.
Sitten se vaikein pala. Eli systemaattisuus ja kokonaisvaltaisuus. Ei riitä, että tekee yhden timanttisen kampanjan tai ansiokkaan vuosikellon. Tutkimuksissa on havaittu, että intohimoisesti kvartaalimallilla tulosta hakevat yritykset tekevät pitkällä tähtäimellä vähemmän kasvua (ne myös usein satsaavat vähemmän tutkimukseen ja kehittämiseen, mikä voi osaltaan selittää tulosta).
Tavoitehakuinen kasvumarkkinointi elää ja hengittää systemaattisesta tekemisestä, toimenpiteiden jatkuvasta seurannasta ja kehittämisestä sekä organisaation ja asiakkaiden osallistamisesta. Uusi markkinoinnin malli ei tuo tuloksia, jos yrityksen henkilökunta ei tiedä siitä tai sen läpivieminen ei ole esillä johtoryhmässä säännöllisesti.
Jos vielä mietit, miksi markkinointiin ja markkinointiosaamiseen panostaminen kannattaa, niin yksinkertaistetaan asiaa hieman. Tässä tulee se otsikossa luvattu yllättävä totuus markkinoinnista. Markkinointihan on sitä, miten asiakkaita saadaan ja miten niitä pidetään. Jos et tee bisnestäsi asiakkaita varten, niin keitä sitten?
Kehittämämme kasvumarkkinointiohjelmat rakentuvat näiden näkökulmien varaan. Kasvuohjelmamme sisältävät aina kaksi kulmaa: yritysten markkinointitoimintojen kehittämisen kasvumarkkinoinnin keinoin sekä markkinointiosaamisen valmentamisen. Näin varmistamme, että markkinointiin laitetut eurot tuovat tulosta arjessa. Markkinointiosaamisen valmentaminen voi kiinnittyä yrityksen tarpeesta riippuen esimerkiksi markkinoinnin johtamiseen tai markkinoinnin tekijän rekrytoimiseen ja sparraamiseen.
Toimintamallimme nojaa yhdessä tekemiseen ja vertaisoppimiseen, mikä tuo yrityksille kaivattua peilipintaa oman toiminnan peruslähtökohtien kirkastamiseen. Yhteisten valmennuspäivien ja yrityskohtaisen sparrauksen aikana läpikäytävät kasvumarkkinoinnin stepit takaavat puolestaan oikean suunnan sekä nopeasti tuloksia tuottavan systemaattisen ja mitattavan tekemisen. Mallimme mukaisesti jokaisen yrityksen markkinointisuunnitelma myös happotestataan asiantuntijoiden ja asiakkaiden toimesta.
Kasvun tavoitteleminen on kiehtovaa, mutta ihan varmasti se nostaa enemmin tai myöhemmin myös tuskan hien pintaan. Se pakottaa näkemään mahdollisuuksia siellä, missä muut näkevät esteitä. Se vaatii kovaa työtä, lukemattomia toistoja ja rohkeutta. Se edellyttää kykyä jatkuvaan kehittymiseen ja oman osaamisen vahvistamiseen. Ja ennen kaikkea se vaatii kirkkaan vision tulevaisuudesta sekä innostusta ja osaamista kasvun mahdollistamiseen. Tätä matkaa ei kuitenkaan tarvitse rämpiä yksin läpi.
Oletko valmis aloittamaan yhteisen kasvutarinan kanssamme?
Markkinointivirittämö 2.0 on kasvuhakuisten pk-yritysten ja tulevaisuuden markkinoinnin osaajien tarpeisiin kehitetty uusi kasvuohjelma, joka haastaa perinteiset valmennukset ja yritysten kehittämisohjelmat. Kuuden kuukauden mittainen kasvuohjelma koostuu kahdesta kasvupolusta, joista toinen on suunnattu kasvuhakuisille pk-yrityksille ja toinen urapolulla uutta suuntaa hakeville osaajille. Pk-yrityksille räätälöidyn kasvupolun tavoitteena on tukea yritysten kasvua ja kilpailukykyä sekä varmistaa kasvunäkymien jatkuvuus rekrytoimalla yritykselle uusi osaaja. Pohjois-Savon Markkinointivirittämö 2.0 -kasvuohjelmassa on mukana 15 pk-yritystä, joiden tarpeisiin etsimme ja valmensimme tulevat markkinoinnin tekijät. Kasvuohjelma toteutetaan ESR-rahoituksella yhteistyössä Pohjois-Savon ELY-keskuksen ja TE-toimiston kanssa. Parhaillaan käynnissä oleva kasvuohjelma saa seuraavaksi jatkoa helmikuussa käynnistyvästä Pirkanmaan Markkinointikiihdyttämö -kasvuohjelmasta.
Tehdään yhdessä suomalaisista maailman paras markkinointikansa!
Inspiraationa tähän tekstiin on saatu:
Grant, A., Grant, E., Chen, G., Cottone, K., Lapedis, D. & Lee, K. (2007). Impact and the art of motivation maintenance: The effects of contact with beneficiaries on persistence behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 103(1), 53–67.
Henry, P. (2017) Why some startups succeed (and why most fail): https://www.entrepreneur.com/article/288769
Moorman, C. (2017). Spending on marketing knowledge: https://www.forbes.com/sites/christinemoorman/2017/06/06/spending-on-marketing-knowledge/#6b86e788e2b4
Pink, D. (2009) Drive: The suprising truth about what motivates us. (nauti kohokohdat videoversiona: https://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation?language=fi)
The CMO Survey. (2017): https://cmosurvey.org/results/august-2017/
Hyvän lehdistötiedotteen kirjoittaminen ei loppujen lopuksi ole kovin monimutkaista, mutta yhdellä niksillä saat kokonaisuudesta kertaheitolla...
B2B-asiakkaat ovat yhä valveutuneempia ja vaativampia. Ei pelkästään asiakkaaksi laskeuduttuaan, vaan jo ostopolkumatkallaan. He odottavat...
Vuosi 2024 on osaltaan jatkanut 2020-luvun muutoksen ja epävarmuuden aikaa. Talouden taantuma, geopoliittinen epävakaus ja muun muassa teknologisen...