Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Kirjoitin viime syksynä blogiin siitä, miten päädyimme itse hyödyntämään HubSpotia omassa markkinoinnissa ja myynnissämme. Nyt työkalun käyttöönotosta on jo yli vuosi.
Mitä lisäarvoa HubSpot on tuonut omaan toimintaamme ja minkälaisia muutoksia tällä on saatu aikaan?
Oma markkinointimme siirtyi ensimmäisenä käyttämään HubSpotia pääasiallisena työkalunaan. HubSpot mahdollisti kevyen ja kaikkien työtaakkaa helpottavan siirtymän “yhden työkalun taktiikkaan” mm. somepäivitysten, blogin, sähköpostimarkkinoinnin, laskeutumissivujen sekä analytiikan ja raportoinnin osalta. Toki HubSpotin rinnalla säilyivät edelleen mm. Canva sekä muut sisällöntuotannon mahdollistavat työkalut, mutta kokonaisuudessaan päivittäin tarvittavien työkalujen määrä väheni olennaisesti.
Alkuun pääseminen vaati meiltäkin useamman koulutus- ja sparraushetken, sekä voimakkaan kannustamisen HubSpotin tarjoamien materiaalien ja sertifikaattien pariin, mutta itse työkalun käytön helppous jaksaa yllättää edelleenkin. “Meniköhän tämä nyt ihan oikein…?” tai “Mä kokeilin tehdä tällaisen, mutta onkohan tämä ok…?” kysymyksiin saan edelleen vastailla silloin tällöin (vaikka toki yhä harvemmin) ja lähes joka kerta saan todeta, että asiat on tehty jo juuri niin kuin pitääkin. Hyvin intuitiivinen käyttöliittymä sekä helposti saatavilla olevat tukipalvelut ja kattavat ohjeistukset ovat saaneet lisäksi kiitosta.
Ehkäpä kuitenkin se kaikista konkreettisin muutos näkyy omassa myynnissämme. Liiketoimintamme on jakautunut paitsi kahteen liiketoimintayksikköön, myös useampaan eri tiimiin. Aiemmin myyntiä tehtiin useamman eri järjestelmän tai muun työkalun (kyllä, juuri niiden perinteisten exceleiden) voimin. Siirtyminen yhteen järjestelmään oli suuri helpotus kaikille, mutta itse siirtymä tehtiin silti hallitusti ja vähitellen - yksi tiimi ja myyntikampanja kerrallaan. Ennen varsinaista siirtoa myös mallinsimme tarkkaan jokaisen myyntiputken ja prosessin, jotta siirtyminen uuteen järjestelmään toimisi mahdollisimman kivuttomasti.
Viime syksystä lähtien koko myyntimme yksi ja ainoa työkalu onkin ollut HubSpot ja saatu palaute erittäin positiivista. Konkreettisin ero aiempaan on se, että nyt kaikilla on sama näkymä jokaisen kontaktin kanssa käydyistä aiemmista keskusteluista sekä muista kosketuspisteistä. Tällä on tottakai myös suuri vaikutus asiakaskokemukseen sekä siihen, miten laadukkaasti pystymme asiakkaitamme palvelemaan.
Kehitettävääkin toki löytyy mm. myynnin seurannan ja raportoinnin osalta, mutta HubSpotin aktiivisen käytön myötä myös nälkä kasvaa syödessä.
Flywheel-mallin mukaisesti meidänkin toiminnan keskiössä on asiakas, jolle haluamme tarjota parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen. Seuraava kehitysaskel omassa toiminnassamme onkin HubSpotin tarjoaman tiketöintijärjestelmän käyttöönotto, jotta pystymme HubSpotin avulla palvelemaan myös nykyasiakkaitamme entistä paremmin ja läpinäkyvämmin.
Kun olimme saaneet HubSpotin aktiiviseen käyttöön omassa markkinoinnissa ja myynnissämme, oli selvää, että haluamme pystyä tarjoamaan saman myös asiakkaillemme. Siksi olemme olleet viime syksystä alkaen myös sertifioitu HubSpot Partner (Certified Agency Partner), jotta voimme auttaa myös sinua markkinoinnin ja myynnin tehostamisessa sekä automaatiojärjestelmän käyttöönotossa.
Toimiakseen, inbound-markkinointi ja markkinoinnin automaatio vaativat paljon laadukasta ja kohderyhmälle suunnattua lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Tässä voimme auttaa ketterällä kuukausisopimuksella.
Emme kuitenkaan usko, että inbound-markkinointi tai markkinoinnin automaatiojärjestelmä on oikea ratkaisu jokaiselle, ja siksi keskitymmekin yksittäisen teknologian sijaan edelleen tarjoamaan kokonaisvaltaisia markkinoinnin ratkaisuja, jotka pohjautuvat ihmisiin. Vahvuutemme onkin ymmärtää johdon, henkilöstön ja asiakkaan näkökulma markkinointiin, ja yhdistää monipuoliset palvelut asiakkaalle kasvua tuottavaksi kokonaisuudeksi. Tätä kutsumme kasvumarkkinoinniksi.
Kirjoittaja: Eveliina Vähä-Ruka
Eveliina on terävä digistrategi ja HubSpot-konsultti, jolta löytyy yli 10 vuoden kokemus markkinointi- ja IT-alalta. Erityisesti Eveliinaa sykähdyttää tuloksellinen digimarkkinointi, inbound, markkinointiteknologiat sekä tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInVastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...