Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Eveliina Vähä-Ruka : 29.01.2024
Facebookin, Instagramin ja WhatsAppin taustayhtiö Meta julkaisi heinäkuussa 2023 uuden Threads-sovelluksen, joka keräsi heti julkaisunsa jälkeen vain parissa päivässä yli 70 miljoonaa käyttäjää maailmanlaajuisesti. Tietosuojasääntelyn takia sovellus julkaistiin Euroopassa vasta joulukuussa, jolloin käyttäjiä oli jo noin 140 miljoonaa, vaikkakin aktiivisia heistä vain vajaa puolet. Sovelluksen suosiota selittää se, että Threadsiin on helppo kirjautua olemassa olevilla Instagram-tunnuksilla, mutta moni tuntuu edelleen seuraavaan keskusteluja taka-alalla.
Mikä Threads siis on ja miksi B2B-markkinoijien tulisi kiinnostua siitä? Tässä artikkelissa tarkastelen Threads-sovellusta, sen merkitystä sosiaalisen median tulevaisuudelle ja vastaan pohdintoihin siitä, kannattaako B2B-markkinoijien hypätä mukaan ensimmäisten joukossa.
Threads on Metan kehittämä sosiaalisen median alusta, joka on suunniteltu erityisesti mobiililaitteille. Metan mukaan kyseessä on ensisijaisesti tekstipalvelu, jonka tekstien pituus on rajoitettu 500 merkkiin.
Threadsia on pidetty vaihtoehtona Elon Muskin omistamalle X:lle, joka tunnettiin aiemmin Twitterinä. Moni onkin verrannut Threadsia viihteelliseksi ja maanläheiseksi, arkisten hetkien ja havaintojen keskustelualustaksi – ikään kuin alkuaikojen Facebookiksi.
B2B-brändien näkökulmasta Threads avaa mahdollisuuden kohdata yleisö uudella tavalla. Mutta ennen kuin hyppäät mukaan Threads-maailmaan, on tärkeää ymmärtää sen erot ja yhtäläisyydet muihin tekstipohjaisiin alustoihin, erityisesti viestipalvelu X:ään, verrattuna ja harkita Threadsin soveltuvuutta B2B-markkinointistrategiaan.
Vaikka Threadsilla on vielä joitain puutteita erityisesti B2B-markkinoinnin näkökulmasta, on sillä silti merkittävää potentiaalia. Tässä muutamia mahdollisuuksia:
Tiedotuskanava: Threads on tehokas ja ketterä kanava nopeaan tiedottamiseen, kuten yrityksen tapahtumista, tuotteista ja ajankohtaisista asioista kertomiseen.
Työnantajamielikuvan rakentaja: B2B-yritykset voivat käyttää Threadsia myös työnantajamielikuvan vahvistamiseen ja uusien kohderyhmien tavoittamiseen.
Vuorovaikutus ja sitouttaminen: Threads mahdollistaa suoran ja reaaliaikaisen vuorovaikutuksen asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa, mikä voi olla valttikortti esimerkiksi asiakaspalautteen keräämisessä ja asiakkaiden sitouttamisessa.
Erottautuminen kilpailijoista: Threads on vielä suhteellisen tuore kanava, joten siinä on vielä paljon valjastamatonta potentiaalia. Jos mukaan lähtee ensimmäisen joukossa, on luonnollisesti myös mahdollisuus saada enemmän jalansijaa ja näkyvyyttä. Toisaalta Threads antaa myös mahdollisuuden erottautua kilpailijoista Threadsille ominaisella hiukan rennommalla ja humoristisemmalla viestinnällä.
Seuraamattomien viestit: Threads näyttää viestejä myös niiltä käyttäjiltä, joita et seuraa. Tämä voi tehdä keskustelujen seuraamisesta haastavampaa, mutta samalla se avaa mahdollisuuden tavoittaa täysin uutta yleisöä ja seurata keskusteluja, jotka saattavat olla relevantteja liiketoiminnalle.
Verkkosivusto puuttuu: Threadsia voi käyttää vain mobiilisovelluksella, mikä tekee Threadsin hallinnoimisesta työläämpää muihin alustoihin verrattuna.
Puutteellinen analytiikka: Threadsin analytiikka on selvästi suppeampaa, kuin muissa Metan kanavissa. Se tekee kampanjoiden tehokkuuden ja sisällön osuvuuden arvioimisesta haastavampaa.
Ei hakuominaisuutta: Threadsissa ei ole mahdollisuutta etsiä viestejä, mikä tekee tiedonhaun ja alan keskustelujen seuraamisesta hankalampaa B2B-markkinoijille.
Vaatii Instagram-profiilin: Threads-tilin luominen vaatii Instagram-profiilin. Tilit linkittyvät automaattisesti toisiinsa, eli Threads- ja Instagram-tilejä ei voi pitää erillään, vaikka niin haluaisi.
Ei mainoksia: Toistaiseksi Threadsissa ei voi mainostaa. Todennäköisesti Threads kuitenkin seuraa muiden sosiaalisen median alustojen jalanjäljissä, ja tilanne tulee tulevaisuudessa muuttumaan.
Kun otetaan huomioon Threadsin ominaisuudet ja sen potentiaali, miten B2B-brändit voivat käyttää sitä markkinoinnissaan? Tässä muutamia vinkkejä:
Osallista ja reagoi: Threads tarjoaa mahdollisuuden käydä reaaliaikaisia keskusteluja asiakkaiden ja potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Ole valmis vastaamaan kysymyksiin ja osallistumaan keskusteluihin aktiivisesti.
Luo arvoa: Älä keskity pelkästään mainostamiseen. Tarjoa arvokasta sisältöä ja tietoa, joka kiinnostaa kohdeyleisöäsi. Näin rakennat luottamusta ja uskollisuutta.
Käytä luovuutta: Threadsin alkuvaiheessa monet brändit ovat hyödyntäneet mm. huumoria, oivaltavia ketjuvastauksia sekä meemejä houkutellakseen käyttäjiä. Tärkeää on kuitenkin luoda sisältöä, joka on sisältöstrategiasi mukaista ja tukee liiketoimintatavoitteita.
Käytä ketjuvastauksia: Threads mahdollistaa ketjuvastaukset, joiden avulla voit liittyä suosittuihin keskusteluihin ja kasvattaa näkyvyyttäsi.
Mukaudu muutoksiin: Threads-sovellus tulee todennäköisesti kehittymään ja muuttumaan nopeasti. Pysy siis ajan tasalla uusista ominaisuuksista ja mukaudu muutoksiin tarvittaessa.
Seuraa tuloksia: Vaikka Threadsissa ei ole kattavaa analytiikkaa, voit silti seurata omia tuloksiasi ja reagoida niihin. Voit esimerkiksi tarkkailla, mitkä viestit saavat eniten vuorovaikutusta ja jatkaa samanlaista sisältöstrategiaa.
Vaikka Threads on vielä suhteellisen uusi alusta B2B-markkinoijille, se tarjoaa mielenkiintoisen mahdollisuuden uudenlaiseen vuorovaikutukseen yleisön kanssa. B2B-markkinoinnissa on tärkeää pysyä ajan tasalla kuluttajamarkkinoinnin suuntauksista, sillä usein ne näkyvät myöhemmin myös B2B-markkinoinnissa – mitä B2C edellä, sitä B2B perässä.
Loppujen lopuksi vastaus kysymykseen "Kannattaako kiinnostua Threadsista?" riippuu siis pitkälti yrityksen omista tavoitteista ja kohdeyleisöstä. Mutta yksi asia on varma: sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti, ja pysyminen ajan tasalla uusista mahdollisuuksista voi olla avain menestykseen.
Kaipaatko apua yrityksesi somemarkkinoinnissa? Tutustu palveluihimme täällä – autamme niin Threadsin kuin muiden somekanavienkin kanssa.
Kirjoittaja: Eveliina Vähä-Ruka
Eveliina on terävä digistrategi ja HubSpot-konsultti, jolta löytyy yli 10 vuoden kokemus markkinointi- ja IT-alalta. Erityisesti Eveliinaa sykähdyttää tuloksellinen digimarkkinointi, inbound, markkinointiteknologiat sekä tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInSampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...