Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
4 minuutin lukuaika
Jesse Bäck & Sampo Soininen : 10.03.2023
Kuinka saada asiakkaat pysymään verkkosivustolla? Datan keräämisen ja tulosten saavuttamiseksi verkkosivuston toimivuudella ja tagien oikeanlaisella käytöllä on ratkaiseva merkitys. Kerromme nyt kaiken Google Tag Managerista ja verkkosivuston nopeusoptimoinnista. 👉🏻
Verkkosivuston nopeuden moniulotteinen merkitys ei ole salaisuus. Esimerkiksi Googlen teettämän nopeustutkimuksen mukaan yli kolme sekuntia latautuva mobiilisivu johtaa 53 % käyttäjistä jättämään sivun lataamisen kesken. Hitailla sivustoilla on siis negatiivinen vaikutus sivuston tuottamiin tuloihin karkottamalla käyttäjiä, kun taas nopeat sivustot lisäävät konversioastetta. Nopeus on myös tärkeä tekijä hakukonenäkvyyden kannalta: Googlen algoritmi hyödyntää sivun nopeutta sijoitustekijänä, käyttämällä todellisia Chromen käyttäjätietoja nopeuden arviointiin.
Mutta ilman seurantaa ja sitä kautta kerättyä dataa on haastava tietää, mitkä verkkosivuston markkinointitoimenpiteistä tuovat tuloksia ja mitä tulisi vielä kehittää. Kuinka voidaan siis todentaa, paljonko seuranta-tagit oikeasti kuormittavat sivustoa ja miten tageja voitaisiin optimoida tasapainoisen hyödyntämisen saavuttamiseksi? Päätimme tutkia ja testata asiaa itse sekä perehtyä aihepiiriä käsitteleviin artikkeleihin. Kokosimme tämän perusteella tärkeimmät löydökset ja oivallukset, joita käsittelemme seuraavaksi.
Onnistunut digimarkkinointi vaatii kohderyhmätietämyksen, strategian sekä laadukkaan ja optimoidun sisällön lisäksi seurantaa ja jatkuvaa kehitystä. Tulosten todentamiseksi nykypäivän digimarkkinoijan työkalupakista löytyykin usein tarkoin valitut teknologiat mittaroimaan muun muassa sitä, mikä herättää parhaiten kohderyhmien kiinnostuksen, kuinka strategiassa määritellyt tavoitteet saavutetaan, miten sisältöjä kulutetaan ja kuinka kaikki kääntyy euroiksi.
Käytetyimpiä edellämainituista työkaluista ovat esimerkiksi Google Analytics, Hotjar, Meta Pixel ja Microsoft Clarity. Kaikkia kyseisiä työkaluja yhdistää niin sanottujen tagien asennus verkkosivustolle. Tagit ovat pieniä skriptejä tai koodinpätkiä, jotka sijoitetaan verkkosivuston lähdekoodiin. Jokainen sivulle asennettu seuranta- ja markkinointitagi hyödyntää toimiakseen koodia, joka ladataan ulkoiselta palvelimilta ja suoritetaan tämän jälkeen riippuen siitä miten tagit ovat sivustolle asennettu. Usein tagien koodi on priorisoitu ja ne saattavat estää sivuston muita elementtejä ja sisältöjä latautumasta ennen kuin tagien vaatima latausjono on valmis.
Toisin sanoen jokainen sivustolle asennettu tagi lisää palvelinpyyntöjä, mikä taas lisää verkkosivuston latausaikaa ja voi vaikuttaa käyttäjäkokemukseen negatiivisesti. Google on kehittänyt tagien hallintaan, priorisointiin ja optimointiin työkalun nimeltä Google Tag Manager (myöhemmin GTM tai Tag Manager). Monelle markkinoijalle GTM onkin tuttu ennen kaikkea tagien hallintatyökaluna. Tässä artikkelissa perehdytään kuitenkin GTM:n mahdollisuuksiin tarjota nopeus- ja tehokkuusetuja tutkimalla testitapauksia ja GTM:n optimointiominaisuuksia.
GTM on tehokas työkalu seurantatagien hallintaan yhdestä paikasta. Seurantatagien lisääminen, poistaminen ja muokkaaminen on tehty helpoksi ilman, että sivuston lähdekoodiin tarvitsee koskea GTM:n asentamisen jälkeen. Jos seurantatagit sijoitettaisiin suoraan lähdekoodiin, vaatisi tämä usein teknistä osaamista varsinkin, jos tagit halutaan aktivoida esimerkiksi vain tietyillä sivuilla tai tiettyjen ehtojen täyttyessä.
Suoraan lähdekoodiin sijoitettavien seurantatagien lataus voi myös estää joitakin sivuston osia toimimasta, ennen kuin itse tagi on ladattu. Tällöin selain lataa jokaisen tagin yksi kerrallaan sivun latauksen aikana, ja jos yksikin tagi on hidas, se voi hidastaa koko sivun latausprosessia. GTM taas käyttää asynkronista latausta, mikä tarkoittaa, että sivuston käyttäjät voivat selata sivustoa samalla kun seurantatageja ladataan taustalla. Näin esimerkiksi yhden hitaan tagin lataus ei juurikaan hidasta muita sivun elementtejä. Kuitenkin asynkroniset tagit vaikuttavat myös verkkosivuston latausnopeuteen. Totesimme tämän testaamalla sivun latausnopeutta asentamalla tyhjän GTM-säiliön ilman tageja sekä tagien kanssa.
Mittausten suorittamiseen käytettiin webpagetest.org palvelua LTE-nopeudella. Aika on esitetty millisekunteinta.
Document complete (millisekunneissa). Kertoo milloin verkkosivuston staattinen sisältö (kuten kuvat) on ladattu. Document complete -tila saavutetaan yleensä sen jälkeen, kun kaikki kuvat on ladattu, mutta ei välttämättä sisällä JavaScript-suorituksen käynnistämää sisältöä. Mitä kauemmin aikaa kuluu, sitä huonompi tulos.
Fully loaded (millisekunneissa). Ajankohta onLoad-tapahtuman jälkeen (kun HTML-sivun kaikki elementit on ladattu) ja jolloin liikenne on pysähtynyt kahdeksi sekunniksi. Mitä kauemmin aikaa kuluu, sitä huonompi tulos.
Eli vaikka GTM:n tapa ladata tagit asynkronisesti vapauttaa käyttäjän selaamaan sivua samalla kun tagit latautuvat taustalla, vaatii tämä kuitenkin resursseja, jotka saattavat hidastaa yleistä latausprosessia. Eri tagit voivat olla myös raskaampia kuin toiset.
GTM ja Google Analytics aihepiirin keskittynyt Analytics Mania -blogi totesi samoja tuloksia kattavassa GTM:n ja sivuston nopeutta käsittelevässä artikkelissaan Google Tag Manager vs Page Speed: The Impact and How to Improve. Artikkelissa on esitelty eri mittareiden avulla kerättyjä tuloksia syväluotaavasti ja tarjoaa paljon lisää tilastollista tietoa kiinnostuneille.
Kuten aiemmin mainitsimme, eri seurantakoodit kannattaa asentaa sivustolle GTM:n kautta. Sivusto toimii tällä tavalla nopeammin ja käyttäjäystävällisemmin kuin silloin, jos kaikki koodit asennetaan suoraan sivuston lähdekoodiin. Luonnollisesti GTM kuitenkin hidastaa sivustoa jonkin verran, joten seuraavaksi käymme läpi keinoja, joilla saat minimoitua GTM:n vaikutuksen sivuston nopeuteen.
Keskeisin asia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on tagien käynnistymisnopeus. Useampi tutkimus osoittaa, että mitä myöhemmin käynnistät seurantatageja sivustolla, sitä pienempi vaikutus Tag Managerilla on sivuston nopeuteen. Sivustoilla käytetään tyypillisesti kaikilla sivuilla käynnistyviä analytiikkatyökaluja, kuten Google Analytics, Meta Pixel tai Hotjar. Nämä kuormittavat erityisesti sivuston nopeutta. Kaikilla sivuilla käynnistyviä tageja voi kuitenkin ajoittaa käynnistymään eri aikoihin erilaisilla triggereillä.
Tag Managerista löytyy lähtökohtaisesti viisi eri sivun näyttöön perustuvaa triggeriä, jotka käynnistyvät eri aikaan. Alla olevassa kuvassa näkyvät triggerit käynnistymisjärjestyksessä ylhäältä alas. Consent Initialization -triggeri on varattu tyypillisesti evästebanneria varten ja sillä varmistetaan, että käyttäjän evästevalintoja kunnioitetaan. Page View ja Window Loaded -triggereitä käytetään tyypillisesti analytiikkatyökalujen käynnistämiseen.
Page View käynnistyy välittömästi kun sivua ladataan, joten tämä mittaustapa on tarkin. Window Loaded -triggeri odottaa, että koko sivusto on latautunut ennen kuin triggeri käynnistyy, joten tämä vaihtoehto on paras sivuston nopeuden näkökulmasta. Huomioi kuitenkin, että käyttäessäsi Window Loaded -triggeriä seurannan datan luotettavuus saattaa laskea. Jos käyttäjä tulee sivustolle ja poistuu todella nopeasti, hitaasti käynnistymään asetettu seurantatagi ei ehdi käynnistyä. Tällöin istunnon aloitus tai sivun näyttökerta ei ehdi rekisteröitymään ja jää näkymättä Analyticsissa. Voit lukea sivun näyttöpohjaisista triggereistä tarkemmin täältä.
Seuraava asia, mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on tagien säännöllinen ylläpito. Vaikka tutkimuksemme mukaan tagien määrällä ei ole suurta merkitystä sivuston nopeuteen, kannattaa silti ylimääräiset tagit poistaa. Jos osa seurannoista voi olla hetkellisesti pois päältä, tagit kannattaa keskeyttää pause-toiminnolla. Pyri siis pitämään Tag Manager mahdollisimman siistinä, jolloin vain tarpeelliset tagit ladataan silloin kuin ne kuuluu ladata.
Tagien säännöllinen ylläpito on tärkeää myös datan luotettavuuden kannalta. Varmista, että kaikki sivuston konversiopisteet ovat seurannassa ja että ne toimivat. Seurannan kokonaisuuden suunnittelu on usein kätevä tehdä esimerkiksi Excelissä. Kiinnitä myös erityisesti huomiota nimeämiskäytänteisiin. Kun nimeät tagit yhdenmukaisesti, on paljon helpompi pysyä perillä siitä, että seurannat ovat ajan tasalla. Esimerkiksi Google Analytics 4:ää varten luotu lomakkeiden lähetys -tapahtumatagi voitaisiin nimetä muotoon GA4 - Event - form_submission.
On myös hyvä harkita mitkä tagit on tarpeellista käynnistää kaikilla sivuilla. Jos esimerkiksi Hotjar-lämpökarttoja halutaan tarkkailla vain tietyillä laskeutumissivuilla, ei ole järkevää ajaa Hotjarin seurantatagia kaikilla sivuilla. Harkitse siis jokaisen tagin kohdalla, millä kaikilla sivuilla seurannan tulee käynnistyä ja luo tarvittaessa omat triggerit, jossa käynnistymisen ehto määritellään. Täten varmistat, että tagit hidastavat vain sivuja, joilla seurantatagit ladataan.
GTM tarjoaa nykyisin myös mahdollisuuden tagien suorittamiseen palvelimen puolella (server-side tagging) selaimen sijaan, minkä pitäisi muun muassa parantaa suorituskykyä ja kerätyn tiedon laatua. Server-side tagging itsessään on monimutkaisempi kokonaisuus ja vaatisi oman johdatuksen aihepiiriin, joten ominaisuus rajattiin ulos tämän artikkelin testeistä.
Kuten aiemmin mainittu, GTM:n nopeusoptimointi vaikuttaa helposti sivuston seurannan tarkkuuteen. Jos sivuston nopeuden optimointi on prioriteetti numero yksi, mitään seurantaa ei sivustolle kannata asentaa. Tämä on harvoin järkevää, sillä ainut keino tuloksekkaan digimarkkinoinnin tekemiseen on laadukas ja luotettava data. Tag Managerin nopeusoptimointi on siis aina kompromissi seurattavuuden, luotettavuuden ja sivuston nopeuden välillä. Suosittelemmekin, että Tag Manageria käytetään yllä mainittujen parhaiden käytänteiden mukaan, mutta ei seurannan kustannuksella.
Haluaisitko apua verkkosivustosi nopeusoptimoinnissa? Jätä tarjouspyyntö tai ole meihin yhteydessä, niin keskustellaan lisää!
Kirjoittaja: Jesse Bäck & Sampo Soininen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...