Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Miten rakentuu houkutteleva työnantajabrändi vuonna 2022?

Featured Image

Miten paras osaaminen saadaan ja miten se pidetään? Tämä on kysymys, joka noussut yhä useamman huulille kuluneen vuoden aikana. Kilpailu osaavasta työvoimasta on tällä hetkellä ennennäkemättömän kova. Paras tapa varmistaa työntekijöiden saatavuus, on panostaa työnantajabrändiin. Houkuttelevan työnantajabrändin kulmakiviä ovat hyvä työntekijäkokemus sekä toimiva yrityskulttuuri, joiden pohjalta tehdään yrityksen vahvuuksia näkyviksi osaajamarkkinassa.

Teema puhutti myös Aava & Bangin webinaarissa 14.12. kello 9–10, kun aiheena oli: Houkutteleva työnantajabrändi 2022: Houkutteleva työnantajabrändi 2022: Miten parhaat osaajat saadaan ja miten heidät pidetään?

Nyt pääset kuulemaan, minkä kolmen vaiheen kautta houkutteleva työnantajabrändi rakentuu vuonna 2022. Lähdetäänkö liikkeelle?

1. Perusta kuntoon: Mistä työnantajabrändin ydin muodostuu? 🎯

Työnantajabrändin rakentamisen ydinkysymys kiteytyy kysymykseen siitä, miksi työntekijä valitsisi meidät. Vastaa tässä ainakin seuraaviin kysymyksiin: 

    • Kuka hän on? Minkälaista osaamista tarvitsemme tulevaisuudessa? Tunnista kohderyhmä, työnhakijapersoonat sekä hakijapolut.
    • Mikä motivoi häntä? Mitkä asiat ovat hänelle merkityksellisiä työpaikkaa valitessa tai työpaikassa pysyessä?
    • Mitä muita vaihtoehtoja hänellä on? Keitä ja minkälaista tekemistä vastaan osaamisesta käydään kilpailua?
    • Keitä me olemme? Yrityksen oma identiteetti, arvot ja tarkoitus. Mitkä ovat meidän sisäisiä vahvuustekijöitä? Millainen mielikuva meistä on tällä hetkellä sisällä ja ulkopuolella?
    • Millaisen työntekijäkokemuksen rakennamme? Tunnistettava kilpailuetu, työntekijälupaus ja haluttu positio.

Tämän lisäksi on tärkeää tunnistaa tarkempi rekryprofiili kohderyhmäkohtaisesti. Tämän tunnistamisessa sinua auttaa seuraavat kysymykset: 

    • Millainen henkilö on kyseessä?
    • Millaisia ovat henkilön motiivit ja arvot?
    • Miten erotumme hänen silmissään?
    • Minkälaisia hakemisen esteitä tai haasteita kohtaamme?
    • Minkälaisista teemoista tai aiheista hän on erityisen kiinnostunut?

📝 Kolme vinkkiämme työnantajabrändin ytimen kirkastamiseen

1. Kiteytä sisäiset vahvuus- ja erottuvuustekijät
2. Tunnista millaisia ammattilaisia kasvunne vaatii
3. Sanoita, mistä merkityksen tunne syntyy teidän työssä

2. lupausten lunastaminen: Miten työnantajabrändiä vaalitaan nykyisten työntekijöiden keskuudessa? 💛

Viestintä läpäisee kaikki yrityksen toimintatasot, joten sen merkitystä ei voi korostaa liikaa liiketoiminnan tavoitteiden saavuttamisen, hyvinvoivan kulttuurin rakentamisen tai menestyksekkään työn tekemisen näkökulmasta. Vaikka sisäinen viestintä on kaikkien asia, on vastuu viestinnän linjauksista sekä toiminnan läpinäkyvyden ja vuorovaikutteisuuden mahdollistamisesta aina johdolla. Lupausten lunastamiseksi onkin tärkeää kehittää ja johtaa sisäistä viestintää kolmella tasolla:

Strateginen taso

  • ymmärrys yhteisestä suunnasta ja selkeys tavoitteista
  • jaettu tahtotila ja sitoutuminen
  • merkityksen tunne
  • ymmärrys, miten oma rooli liittyy isoon kuvaan
  • raamit avoimelle kulttuurille
  • vuorovaikutteisuuden vahvistaminen

Kulttuurin taso

  • kulttuuria tukevat toimintatavat ja käytänteet
  • avoimuus, selkeys ja vuorovaikutteisuus viestinnässä
  • arvopohjan ja kulttuurin näkyväksi tekeminen
  • viestinnän teemat, traditiot ja kohtaamiset vuosikellon mukaisesti
  • sitoutuminen, yhteisöllisyys ja osallistuminen
  • mikä on yhteistä eri yksiköille ja toimipisteille?

Työn tekemisen taso

  • työssäonnistumisen tukeminen ja työn virtaavuus
  • tiedon saavutettavuus, läpinäkyvyys ja oikea-aikaisuus 
  • kannustava ja kehittävä palaute
  • viestinnän vuorovaikutteisuus
  • viestinnän vastuun jakautumisen tukeminen

📝 Kolme vinkkiämme lupausten lunastamiseen

1. Varmista, että jokainen ymmärtää yhteisen suunnan
2. Tue hyvää yhteistyötä ja psykologisesti turvallista ilmapiiriä
3. Luo edellytykset työssä onnistumiselle

3. lupausten virittäminen: Miten työnantajabrändiä rakennetaan talon ulkopuolella? 💭

Oletkin saattanut kuulla sanottavan, että "Post and pray" -rekrytointien aika on ohi. Työnantajabrändin rakentaminen ja rekrytointien onnistuminen edellyttää systemaattista tekemistä aktiivisten rektytointien ulkopuolella. Vastaa ainakin seuraaviin kysymyksiin: 

    • Työnantajatunnettuus. Millä keinoilla rakennatte työnantajatunnettuutta kohderyhmässä, joka ei vielä tiedä teitä?
    • Vuorovaikutus. Millä keinoilla autatte näkemään mieluisia uramahdollisuuksia teillä ja pidätte yhteyttä verkostossa oleviin ammattilaisiin?

📝 Kolme vinkkiämme lupausten lunastamiseen

1. Rakenna osaajapoolia ennakoivasti
2. Arvosta hakijan aikaa ja tee hakeminen hänelle helpoksi
3. Nosta työnantajamielikuva systemaattiseksi osaksi ulkoista viestintää

Haluatko kuulla lisää? Katso täältä maksuton tallenne webinaarista, niin kuulet myös rekrytoinnin ajankohtaisimmat huomiot vuoteen 2022. 

Kirjoittaja: Laura Moilanen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More