Agritechnica: Nokian Heavy Tyres
Matkasimme Nokian Raskaiden Renkaiden ja Agco Powerin seurassa Hannoverin Agritechnica-messuille. Mitä nämä messut merkitsivät asiakkaillemme ja mikä oli strategia erottautua muista?
Agritechnica 2023
Agritechnica on maailman johtava maatalousalan tapahtuma, jossa koneisiin ja maatalousteknologiaan liittyvät brändit esittelevät uusimpia innovaatioitaan. Matkasimme asiakkaidemme kanssa Hannoveriin taltioimaan messuvideoita teemoista, joita olemme yhdessä kehittäneet jo vuosien ajan.
Agritechnica lukuina
- 2812 näytteilleasettajaa 52 maasta
- 470 000 messuvierasta ympäri maailmaa
- 23+ messuhallia sekä ulkoaluetta. Alueen laajuudesta kertoo esimerkiksi se, että messuhallien välillä kulkee oma bussiliikenne.
Fokus tuotteista ihmisiin
Nokian Raskaille Renkaille messut ovat tärkeä kohtaamispiste oman myyntitiimin, jälleenmyyjien, laitevalmistajien sekä loppukäyttäjien välillä. Keski-Eurooppa on yksi Nokian Renkaiden tärkeimmistä maatalouden markkina-alueista, minkä vuoksi Agritechnica on THE tapahtuma, johon panostetaan merkittävästi.
Rengasfirmojen standeja kiertäessä yleinen näkymä on, että rengasvalikoima seisoo rengastelineissä ja pukuihin sonnustautunut henkilöstö palvelee. Nokian Renkaiden väki on vaihtanut puvut flanellipaitoihin ja minimoinut renkaiden määrän antaen samalla tilaa ihmisille. Tuotteissa pääfokus haluttiin kahteen lanseerattavaan VF-renkaaseen.
Nokian Renkaiden Agritechnica-standin tuottajana toimi tänä vuonna Woltti Group, helsinkiläinen tapahtumatoimisto. Aava & Bang on ollut mukana luomassa sisältöjä erityisesti uusien renkaiden tuotelanseerauksiin että messumateriaaleihin liittyen – koskien esim osastolla jaettavaa materiaalia tai messuscreeneillä pyöriviä videoita.
“
Halusimme erottua tekemällä osastostamme helposti lähestyttävän ja kutsuvan, pääosin avoimen tilan, jotta saisimme mahdollisimman paljon ihmisiä standillemme.
Jutta Rekimies, markkinointipäällikkö, Nokian Heavy Tyres
"Meille on tärkeintä olla lähellä asiakasta – oli kyse sitten messuista tai normaalista työpäivästä. Messutavoitteenamme oli uusien tuotteiden esittelyn lisäksi luoda vierailijalle viihtyisä kokemus ja tunne siitä, että hän sai vastaukset mielen päällä oleviin kysymyksiinsä. Tällaiset tapahtumat tuovat alan asiantuntijat yhteen, ja siksi ne ovat meille niin merkityksellisiä", Rekimies jatkaa.
"Saamme messuilta ideoita ja ajatuksia kehittääksemme omaa toimintaamme ja tuotteitamme. Erityisen hedelmällisiä ovat keskustelut loppukäyttäjien, tässä tapauksessa maanviljelijöiden kanssa."
Kuvassa Nokian Raskaiden Renkaiden markkinointipäällikkö Jutta Rekimies
Messut ovat tilaisuus luoda sisältöä
Lanseeraussisältöjen sekä messuilla jaettavien sisältöjen lisäksi Aava & Bang on ollut useampana vuonna Agritechnicassa videokuvaamassa, valokuvaamassa ja tuottamassa some-materiaalia sekä haastateluja Nokian Renkaiden asiantuntijoiden kanssa.
"Messut ovat mille tahansa yritykselle erinomainen tilaisuus luoda sisältöjä markkinointiin ja haastatella omia asiantuntijoita, asiakkaita sekä muita sidosryhmiä. Sisällön ei tarvitse liittyä vain messuihin vaan esimerkiksi uusiin innovaatioihin, tulevaisuuden näkymiin ja asiakaskohtaamisiin", kertoo Aava & Bangin strateginen suunnittelija Anne Niemi.
“
Messusisältöjen (kuten videoiden) tavoitteena on, että niitä voi hyödyntää myös pitkälle messujen jälkeen. Tietenkin myös itse messutunnelmista on tärkeä saada reaaliaikaista sisältöä, jolloin tapahtuma tuodaan lähelle sitä yleisöä, joka ei pääse paikan päälle.
Anne Niemi, strateginen suunnittelija, Aava & Bang
VF-renkaat lanseerattiin hybridikokemuksena
Aava & Bang on ollut jo vuosia mukana tuotelanseerauksissa luomassa renkaille viestejä ja visuaalista ilmettä. Samalla itse lanseerausprosessia on kehitetty yhdessä markkinoinnin ja tuotepäälliköiden kanssa. Tänä vuonna Nokian Renkaat lanseerasi ensimmäiset Flexforce VF -teknologiaa hyödyntävät renkaansa maatalouteen. Uusi traktorirengas Nokian Tyres Soil King VF palkittiin Agritechnicassa myös testivoittajana. Toinen esillä oleva rengas oli perävaunuihin js säiliövaunuihin suunniteltu Float King VF.
"Osastomme vetonaulana toimi Flexforce-studio eli ns. kuutio, jonka sisällä pääsi tutustumaan uusiin messuille lanseerattuihin renkaisiimme niin paikan päällä kuin virtuaalisestikin," kertoo Rekimies.
Näkyvyyttä laitevalmistajien ständeillä
Nokian Renkaita on Agritechnicassa ripoteltuna lähes joka halliin, josta löytyy laitevalmistajien traktoreita tai perävaunuja. Näyttävimmät esimerkit löytyivät samasta hallista Valtran ja Fendtin traktoreiden alta, joissa esillä olivat uudet Nokian Tyres Soil King VF -renkaat. Myös ulkona oli Nokian Renkaiden, Valtran ja MSK Groupin yhteistyön tulos: Made in Finland -teemainen traktori, jossa pimeällä loisti näyttävä revontulivalaistus.
Katso Aava & Bangin kuvaamat asiantuntijavideot:
Valtra-haastattelu
Fendt-haastattelu
Valtran, Nokian Raskaiden Renkaiden sekä MSK Groupin yhteinen ulkostandi Agritechnicassa.
Messusuunnittelun näkökulmasta Aava & Bangin tiimille jäi Agritechnicasta mieleen erityisesti informaation määrä ja kuinka haastavaa yritysten on erottautua 2800 muusta näytteilleasettajasta.
Nokian Renkaiden ja Agco Powerin osastot kuhisivat väkeä, sillä messusuunnittelussa oli panostettu siihen, miten uudet konseptit tuodaan esille ja miten saadaan ihmisiä tuotteiden ympärille keskustelemaan.
Lue tästä myös osa 2: Agco Power
Vaikuttavat sisällöt – messuille ja muualle
Viestinnän asiantuntijamme ovat apunasi, kun kaipaat vaikuttavia sisältöjä, jotka synnyttävät tuloksia ja tunteita. Meiltä saat kaiken, mitä vaikuttava viestintä vaatii – oli kyseessä sitten graafiset materiaalit, copywriting, tiedotteet, tapahtumat, vastuullisuusraportit, mediasuhteet tai webinaarit.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.