Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Visiona olla alan johtava toimija? 3 syytä heittää itsekeskeiset visiot ja missiot romukoppaan

Featured Image

Tänäkin syksynä useampi yritys uudistaa strategiaansa. Johtoryhmissä ja hallituksissa pohditaan kuumeisesti, miten rakentaa voittava strategia. Keinoja ja teorioita tähän on monia, mutta voittava strategia on mielestäni se, joka ei jää pöytälaatikkoon. Strategia ei ole strategia, ellei sitä saada näkymään oman henkilökunnan ja sitä kautta sidosryhmien toiminnassa.

Strategia muuttuu toiminnaksi silloin, kun siitä tehdään merkityksellistä

Miten strategian sitten saisi näkymään henkilöstön toiminnassa? Ensimmäinen askel on se, että henkilöstö osallistetaan strategiaprosessiin. Sitoutuminen alkaa siitä, että jokainen yksilö kokee mahdollisuuden vaikuttaa lopputulokseen. Kuitenkin sitäkin tärkeämpää on saada henkilöstö innostumaan, jopa inspiroitumaan, strategiasta. Monesti ajatellaan, että isot kasvuluvut ja kasvutahto saavat tämän aikaan – totuus on kuitenkin se, että isot kasvuluvut innostavat yleensä eniten vain omistajia, hallitusta ja johtoa. 

Merkityksellisyydestä on puhuttu jo niin monta vuotta, että se on otettava osaksi strategiaprosessia viimeistään nyt. Mikä on unelmamme, olemassaolomme tarkoitus? Mitä asiakas siitä saa, että meillä on vahva tahtotila kasvattaa liikevaihtoa tai luoda uusia palveluita? Määritä asiakaslähtöinen visio ja missio – siitä lähtee voittavan strategian pohja rakentumaan.

Itsekeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen – vision ja mission määrittely

Vision ja mission määrittelyssä on vallalla edelleen kaksi koulukuntaa. Vanhempi koulukunta näkee nämä yrityslähtöisinä ja tavoitteellisina. Tästä hyviä esimerkkejä ovat sellaiset visiot kuin “Visionamme on olla Euroopan ykkönen ja halutuin vaihtoehto toimialallamme”. Toinen, uudempi koulukunta näkee vision ja mission enemmän asiakaslähtöisinä julistuksina – mikä vaikutus meidän tavoitteillamme on asiakkaaseen, hänen toimialaansa, jopa koko yhteiskuntaan? 

Hyvänä esimerkkinä tästä on Microsoft: Our mission is to empower every person and every organization on the planet to achieve more” sekä heidän visionsa “We strive to create local opportunity, growth, and impact in every country around the world”.

Nostettaakoon PK-kenstästä myös esimerkiksi Aava & Bangin oma visio ja missio:

  • Unelmamme (visiomme) on tehdä suomalaisista maailman paras markkinointikansa.
  • Missiomme (eli perustehtävämme, jota toteuttamalla olemme joka päivä lähempänä unelmaamme) on rakentaa yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Tänä syksynä Nordic Business Forumissa Harvardin professori Rebecca Henderson nosti omassa Reimagining Capitalism -puheenvuorossaan esiin, kuinka yrityksiä tulisi johtaa merkityksestä käsin. Hän puhui vahvan tutkimuksen pohjalta siitä, että yritysten tulisi ennen kaikkea tehdä tuloksen tekemisestä keino päämäärän saavuttamiseksi, ei niinkään päämäärää itsestään. “Lead from purpose – make profit a means to an end, not an end in itself.” Hän nosti myös esiin Unileverin bränditutkimuksen, jonka mukaan Unileverin brändeistä ne, jotka olivat vahvasti “purpose-driven” kasvoivat markkinassa 30-40% enemmän kuin heidän muut brändinsä.

Miksi visiolla ja missiolla on merkitystä?

Jos edelleen ajattelet, että onpa pörröistä höttöä, niin pohdi myös seuraavaa näkökulmaa. Jos yritys julistaa ja mainitsee ehkä arvoissaankin yhdeksi tärkeimmistä asioista asiakaslähtöisyyden, niin miten tämä on uskottavaa, jos yrityksen strategian visiossa ja missiossa puhutaan vain yrityksestä itsestään? Miten asiakas voi luottaa, että yritys kehittää tuotteita ja palveluita jatkossa entistä paremmaksi niin, että hän (asiakas) on yhä menestyneempi ja tyytyväisempi? Tai kun pohdit yksittäistä “rivityöntekijää” yrityksessäsi – kummasta hän innostuu ja motivoituu marraskuisessa pimeässä räntäsateessa: siitä että yritys haluaa olla alan johtavin toimija vai siitä, että maailmasta tehdään parempaa paikkaa?

Kun yrityksenne siis uudistaa strategiaansa, on korkea aika heittää yrityskeskeiset visiot ja missiot viimeistään romukoppaan. Silloin on mahdollista saavuttaa seuraava lopputulos:

  1. Henkilöstö saattaa vihdoin jopa innostua ja inspiroitua laatimastanne strategiasta.
  2. Asiakkaat kokevat merkityksellisyyttä toiminnastanne ja haluavat sitoutua yritykseenne vahvemmin.
  3. Strategia saadaan muutettua arjen toiminnaksi ja lopulta tulokseksi viivan alla.

Kaipaako yrityksesi missio ja visio ravistelua?

Mikäli kyllä, ota yhteyttä tai tutustu viestinnän palveluihimme täällä. Järjestämme aiheesta myös ajankohtaisen webinaarin marraskuussa – ilmottaudu nyt mukaan: Onnistu strategiaviestinnässä - miten strategia herätetään eloon arjessa?

Kirjoittaja: Hanna-Riikka Ilkka

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More