Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

SEO, SEA, SEM… ja mitä niistä pitää tietää?

Featured Image

SEM, SEO ja SEA ovat varmasti tuttuja kirjainyhdistelmiä markkinoinnin ammattilaisille, mutta mitä nämä termit tarkoittavat konkreettisesti? Tässä blogiartikkelissa avaan tarkemmin näitä käsitteitä sekä tehokkaimpia keinoja hyödyntää näitä käytännössä.

SEM

SEM (Search Engine Marketing) = Hakusanamarkkinointi

SEM tulee sanoista search engine marketing ja se voidaan suomentaa hakukonemarkkinoinniksi. Hakukonemarkkinoinnista tulee varmasti monelle mieleen maksettu Google-hakusanamainonta ja monesti näitä käytetäänkin synonyymeinä. Hakukonemarkkinointi voidaan kuitenkin nähdä laajempana terminä, joka toimii kattoterminä hakusanamainonnalle ja hakukoneoptimoinnille. 

Hakukonemarkkinoinnin ideana on siis tuoda laadukasta liikennettä hakukoneista yrityksen verkkosivuille orgaanisesti tai maksetun mainonnan avulla. Tavoitteena ei siis ole saada suurinta mahdollista liikennemäärää sivustolle, vaan tavoittaa mahdollisimman potentiaalisia asiakkaita. Verkkosivun sisältöjen tulee olla laadukasta ja palvella asiakkaita eri ostopolun vaiheissa, eli sisällön tulee tarjota vastauksia heidän ongelmiinsa. Esimerkkinä emme halua tuoda ihmistä, joka etsii uusinta Applen iPhonea, meidän Viisi vinkkiä omenapuun kasvatukseen -blogiin. Hakukonemarkkinoinnin tärkeimpänä tehtävänä on saada oma verkkosivustomme ensimmäiseksi hakutuloksissa halutuilla hakusanoilla. Tämä on tärkeää, koska ensimmäinen hakutulos saa jopa yli 40% kaikista klikkauksista, toinen hakutulos vajaa 12% ja kolmas enää alle 9%. Näinpä korkeampi sijoitus takaa enemmän klikkauksia sivustollesi. 

SEO (search engine optimization) = Hakukoneoptimointi

Kuten yllä mainitsin hakukonemarkkinointi voidaan nähdä kattoterminä hakukoneoptimoinnille ja hakusanamainonnalle. Hakukoneoptimoinnin ideana on siis saada verkkosivusi mahdollisimman ylös hakutuloksissa halutuilla hakusanoilla varmistaaksesi mahdollisimman suuren liikenteen sivustollesi. Haasteellista hakukoneoptimoinnista tekee se, että Google ei paljasta tietoja hakukonealgoritmistaan ja se muuttuu kaiken lisäksi jatkuvasti.

Muutamia yleisesti toimivaksi pidettyjä keinoja hakukoneoptimointiin on kuitenkin tunnistettu. Näitä ovat:

  1. Turvallinen ja hakukoneen löydettävissä oleva sivusto
  2. Nopeasti toimiva verkkosivu (erityisesti mobiilissa)
  3. Mobiililaitteille optimoitu sisältö
  4. Domainin ikä
  5. Optimoitu sisältö, joka vastaa hakusanaa, jolla sivulle päädytään
  6. Verkkosivuston tekninen hakukoneoptimointi, kuten hakusanojen sijoittaminen otsikoihin, aiheen kuvaus (meta description) ja otsikoinnin hierarkia: pääotsikko h1 ja alaotsikot h2 ja h3
  7. Käyttäjäkokemus (RankBrain)
  8. Linkkien rakentaminen (link building)
  9. Jaot sosiaalisessa mediassa
  10. Ajan tasalla oleva informaatio yrityksestä (esim. osoite ja puhelinnumero)

 

SEA (search engine advertising) = Hakusanamainonta

Hakukoneoptimoinnin lisäksi maksettu hakusanamainonta on erittäin toimiva keino saada sivustosi hakutulosten yläreunaan. Google määrittää hakusanamainoksille arvon (Ad rank), jonka mukaan se päättää, mitkä mainokset näkyvät orgaanisten hakutulosten lisäksi ja missä järjestyksessä. Ad rankissa otetaan huomioon tarjouksesi (bid), mainoksen ja laskeutumissivun laatu ja yhteensopivuus sekä konteksti, jossa hakija hakee tietoa hakukoneesta ja mahdolliset mainoslaajennukset (ad extensions). Näistä muodostetun Ad rankin tulee ylittää Googlen laatuvaatimus, jotta ne voivat yleisesti ottaen näkyä. Tässä on takana ajatus siitä, että Googlen tarkoitus on olla mahdollisimman relevantti hakukone, eikä se näytä mainoksia, jotka eivät tarjoa ratkaisua hakijan pulmaan. 

Tämä tarkoittaa sitä, että pelkällä rahalla ei pysty ostamaan näkyvyyttä, vaan verkkosivun sisällön, sekä itse mainosten tulee olla sisällöllisesti hyviä. Samoin kuten hakukoneoptimoinnissa, mieti siis mitä potentiaalinen asiakkaasi etsii ja kuinka voit vastata tähän pulmaan. Suunnittele hakusanamainoksesi ja laskeutumisivusi sisältö tämän pohjalta!

SEO vs. SEA?

Nyt kun olemme käyneet hakokoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan perusperiaatteet läpi, nousee kysymys, kumpi sopii meille? Hakukonemainonnan ja hakukoneoptimoinnin ei kuitenkaan tulisi olla toisiaan poissulkevia asioita, vaan pikemminkin toisiaan tukevia. Hakukoneoptimoinnista tuloksia saadaan vasta pidemmällä aikavälillä, kun taas hakusanamainonta on tehokasta lyhyelläkin aikavälillä. Huomionarvoista on kuitenkin, että molemmilla tavoilla on mahdollista saada klikkauksia aikaiseksi, mutta ostoprosessin loppupään hakusanat, eli haut, jotka ovat hyvin lähellä ostopäätöstä ohjautuvat vahvemmin maksettuun mainontaan. Mieti siis mikä olisi sopivin tasapaino oman yrityksesi kohdalla ja muista määrittää tarkat tavoitteet molemmille.

Haluatko lisätietoja?

Me olemme Google Partner -sertifioitu kasvumarkkinointitoimisto. Ota yhteyttä keskustellaksesi lisää hakukonemarkkinoinnista tai siitä, miten yrityksesi markkinointia ja myyntiä voisi tehostaa kasvumarkkinoinnin keinoin.

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More
Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Uskon siihen, että sattuma suosii valmistautunutta mieltä. Kun yrityksen kehitystä tai omaa työuraa peilaa taaksepäin, on tarina helpompi nähdä...

Read More