Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Onnistumisen kaava strategisiin muutoksiin

Featured Image

Strategiatyö ei ole enää vain ylhäältä alas määriteltyjen tavoitteiden asettamista – tänä päivänä se on elävä prosessi, jossa yritysten täytyy navigoida jatkuvasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä. Miten siis varmistaa, että strategia ohjaa toteutusta ja toimintaa? Nykyään, kun lähes kaikki markkinat ja kilpailu ovat globalisoituneet ja digitalisoituneet, strategiat ovat yhtä nopealiikkeisiä kuin niiden ympäristö. Tämä vaatii uudenlaista lähestymistapaa, jossa ei pelkästään määritellä pitkän aikavälin tavoitteita, vaan myös varmistetaan, että jokainen organisaation jäsen ymmärtää ja vie ne käytäntöön omassa työssään.

Strategian ja kulttuurin välinen yhteys

Olemme havainneet vuosien varrella, että yritykset kipuilevat hyvin samankaltaisten asioiden kanssa, kun strategiatyö on käynnissä ja etenkin, kun strategiaa lähdetään viemään käytäntöön. Tämä ei toki tule yllätyksenä, sillä tutkimustenkin mukaan noin 70 % strategisista muutoksista epäonnistuu. Syitä tähän on monenlaisia, mutta oman kokemuksemme mukaan nämä syyt nousevat esiin useimmiten:

  • Vallitseva kulttuuri ei tue strategiaa: Tähän liittyy usein käytetty sanonta, että kulttuuri syö strategian aamupalaksi ja tämän vuoksi kulttuuria tulisi aina johtaa strategian suuntaisesti, Jos taas vallalla oleva kulttuuri on hyvin vahva, on myös tärkeää tunnistaa milloin strategiaa tulee rakentaa kulttuurin suuntaisesti, sillä kulttuuri on se muutosvoima, joka lopulta vie strategian eteenpäin.

  • Henkilöstö ei ymmärrä strategiaa ja miten se vaikuttaa omaan rooliin: Usein työntekijä kokee strategian liian monimutkaiseksi ja monitahoiseksi, ja siitä puuttuu konkreettinen linkki omaan työhön sekä oman tiimin arkeen.

  • Ylhäältä alaspäin -lähestymistavat: Strategiat, jotka määritetään ilman työntekijöiden osallistumista, kohtaavat usein enemmän vastustusta. Tänä päivänä onneksi jo puhutaan paljon avoimen strategiaprosessin rakentamisesta. “You need to weigh in, in order to buy in” kiteyttää hyvin työntekijöiden tarpeen päästä itse puntaroimaan valintoja, jotta niihin on helpompi lopussa sitoutua.

  • Puutteellinen viestintä: Strategisten muutosten käytäntöönvienti on muutosjohtamista, ja tämä taas vaatii aktiivista ja systemaattista muutosviestintää. Hälyttävän usein näkee vielä tänäkin päivänä toimintaa, jossa strategia esitellään juhlallisesti työntekijöille kick-offissa ja oletetaan, että asia on kerrasta selkeä, vaikka moni työntekijä palaa työpisteelleen ja ajattelee: "Kai se sitten kerrotaan, kun tämä koskettaa minua."

  • Esihenkilötaitojen puutteellisuus: Strategian tehokas johtaminen ja toteuttaminen edellyttää johtajilta monenlaisia uusia taitoja. Usein oletetaan, että kaikki luontaisesti osaisivat nämä. Olemme tunnistaneet, että esihenkilöt ovat kriittisin rooli strategian käytäntöön viennissä, ja tähän he tarvitsevat lisää tukea, työkaluja ja osaamista.

Kohti kestävää kasvua

B2B-yrityksen kestävän kasvun ja strategisten muutosten onnistumisen kaava rakentuu neljän keskeisen elementin yhdistämisestä:

  1. Selkeä strategia ja selkeästi viestitty suunta

  2. Kulttuuri, joka tukee strategian toteutumista sekä työntekijäkokemuksen vahvistamista

  3. Sisältä vahva brändi, joka viestinnällistää strategian, kilpailuedun ja kulttuurin tarinalliseen ja tunteistettuun muotoon, ja joka ilmenee asiakkaan suuntaan poikkeuksellisena asiakaskokemuksena

  4. Tehokas markkinointi- ja myyntitoiminto, joka rakentaa arjessa yrityksen tunnettuutta ja mielikuvaa ja tuottaa myyntituloksia

Näiden neljän elementin keskiössä on ennen kaikkea ihminen, oli se sitten työntekijä tai asiakas, sekä työntekijä- ja asiakasymmärrys. Teknologioilla ratkaistaan tänä päivänä monia asioita, mutta kokemuksemme mukaan strategisten muutosten läpiviennissä avainasemassa on ymmärrys ihmisistä. Toiminta muuttuu vain, kun sitä osataan muuttaa ja tästä johtuen vaaditaan vahvaa muutosjohtamisen ja muutosviestinnän osaamista, jotta kaikki neljä osa-aluetta toimivat saumattomasti yhteen. Tarvitaan vahva ja yhdistävä sisäinen tarina, joka nivoo nämä kaikki yhteen ja tuo selkeyttä sisäpeliin sekä ulkopeliin.

Aava & Bangin strategiapalvelut – uusi tapa tukea kasvua ja muutosta

Tämän kaavan ympärille olemme Aava & Bangilla rakentaneet kokonaan uuden palvelualueen: Aava & Bangin strategiapalvelut. Tavoitteemme on auttaa asiakkaitamme rakentamaan kestävää kasvua ja tehokasta muutosta. Autamme yrityksiä yhdistämään strategian ja ihmiset niin, että strategia ei jää vain paperille, vaan elää osana organisaation jokapäiväistä toimintaa.

Palvelumme avulla yritykset saavat selkeän strategian, joka linkittää arjen toimenpiteet kulttuurin ja brändin kanssa. Viestintä on keskeisessä roolissa, sillä ilman sitä strategian sisäistäminen ja toteutuminen jää vajaaksi. Autamme luomaan tarinan, joka resonoi kaikilla tasoilla – esihenkilöistä asiakkaille saakka.

Tavoitteemme on olla mukana tekemässä organisaatioista muutosvahvoja. Sellaisia, jotka eivät vain suunnittele tulevaisuutta vaan toteuttavat sen päivittäisessä työssä. Tämä on tärkeä osa organisaation muutoskyvykkyyden kehittämistä ja yrityksen kiistaton menestystekijä tässä hetkessä ja tulevaisuudessa.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että autamme: 
  • Johtoryhmiä tehokkaassa ja vuorovaikutteisessa strategiatyössä fasilitoinnin ja konsultoinnin keinoin
  • Viestinnällistämme ja visualisoimme strategian, rakennamme tarinan ja kerromme olennaisen
  • Rakennamme käytännönläheisen suunnitelman strategiaviestintään sekä sen juurrutukseen 
  • Autamme rakentamaan sisältä vahvoja brändejä, joihin sekä asiakkaat että henkilöstö haluavat sitoutua
  • Autamme uudistamaan myynnin ja markkinoinnin mallin strategiaa ja kasvua tukevaksi
  • Valmennamme kasvun kannalta kriittisissä teemoissa johtoryhmiä ja esihenkilöitä strategian juurruttamiseksi sekä muutosprosessien läpiviemiseksi 

Yhdistävä tekijä

Strategian onnistunut toteutus ei ole vain sen oikea suunnittelu – se on kyky yhdistää ihmiset, kulttuuri ja viestintä, jotta tavoiteltu kehitys voi tapahtua. Kun yritykset yhdistävät strategian, kulttuurin, brändin ja markkinoinnin saumattomaksi kokonaisuudeksi, syntyy aito voima muutokseen. Tämä on se muutosvoima, jonka haluamme mahdollistaa asiakkaillemme – voima, joka rakentaa kestävämmän ja tuloksellisemman tulevaisuuden sisältä ulos, ihmiseltä ihmiselle.

Tutustu strategiapalveluihimme tarkemmin täällä. 

Kirjoittaja: Hanna-Riikka Ilkka

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Onnistumisen kaava strategisiin muutoksiin

Onnistumisen kaava strategisiin muutoksiin

Strategiatyö ei ole enää vain ylhäältä alas määriteltyjen tavoitteiden asettamista – tänä päivänä se on elävä prosessi, jossa yritysten täytyy...

Read More
Uusi strategia suuntaa kasvuun ja yhdistää olennaisen

Uusi strategia suuntaa kasvuun ja yhdistää olennaisen

Vuosi 2025 on alkanut uudella strategialla, joka kokoaa yhteen asiakkaidemme kasvun kannalta olennaiset asiat: selkeyden ja muutosvoiman, luovuuden...

Read More
20 vuotta, 20 oppia markkinoinnista

20 vuotta, 20 oppia markkinoinnista

Tällä viikolla juhlistamme 20-vuotiasta Aava & Bangia. Juhlaviikon kunniaksi kokosimme vuosikymmenten opit omistajiltamme myös sinun iloksesi. 20...

Read More