Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Näin hyödynnät Instagramia yrityksesi markkinoinnissa

Featured Image

Instagram on maksuton kuvien ja videoiden jakamispalvelu, jolla on yli miljardi käyttäjää kuukausittain. Kannattaako jokaisen yrityksen siis olla Instagramissa? Ei välttämättä. Kanavavalintoja tehdessä tärkeää ei ole se, missä itse vietät mieluiten aikaasi vaan se, missä asiakkaasi viettävät aikaansa. Mikäli et tavoita unelma-asiakkaitasi Instagramin kautta, on järkevämpää keskittää resurssit johonkin sopivampaan kanavaan.  Jos kuitenkin unelma-asiakkaasi viettävät aikaa Instagramissa, kannattaa ehdottomasti jatkaa lukemista ja napata vinkit talteen!

AdobeStock_123977411

1. TUNNE ASIAKKAASI JA ASETA TAVOITTEET

Instagram ei ole enää pelkästään nuorten suosima kanava, vaan tavoittaa entistä laajemman kohderyhmän tänä päivänä. Jos yrityksesi on jo Instagramissa tai pohdit, pitäisikö sen olla siellä, kysy ensimmäiseksi itseltäsi: kenelle tuotan sisältöä ja miksi? Tunnenko potentiaalisen asiakkaani polttavimmat kysymykset, tarpeet, huolet ja murheet? Tiedänkö, millaisesta sisällöstä hän on kiinnostunut? 

Kuten missä tahansa markkinoinnissa, myös Instagramissa markkinointi vaatii toimiakseen strategian tavoitteineen ja mittareineen. Instagram -strategia voi kuulostaa vaikealta ja haastavalta kokonaisuudelta, mutta sitä sen ei tarvitse olla.

Instagram -strategian olisi hyvä sisältää vähintään seuraavat kohdat...

  • Mitä haluat Instagramilla saavuttaa eli mitä tavoitteita sinulla on? Onko ensisijaisena tavoitteenasi tunnettuuden kasvattaminen, vuorovaikutuksen aikaansaaminen, myynnin lisääminen vai brändin rakentaminen? Tavoitteita voi olla useitakin, mutta jokin konkreettinen tavoite on tärkeää olla. 
  • Miten tavoitteiden toteutumista mitataan? Seuraa säännöllisin väliajoin Instagramin kävijäanalytiikkaa ja optimoi toimintaasi sen mukaan. Keskity määrän sijaan laatuun. Esimerkiksi "1000 seuraajaa" ei ole hyvä tavoite, jos yksikään heistä ei ole potentiaalinen asiakkaasi eikä aio ostaa sinulta mitään. Seuraa, millaiset aiheet ja sisällöt kohdeyleisöäsi kiinnostaa. Pyri saamaan aikaan reaktioita eli tykkäyksiä sekä kommentteja kohderyhmääsi kuuluvilta henkilöiltä.
  • Kuka Instagramia päivittää ja kuinka usein? Ilman suunnitelmaa ja julkaisukalenteria päädytään tilanteeseen "jotakin pitäisi päivittää, mutta mitä?". Instagramia voi päivittää vaikka joka päivä, mutta tässäkin laatu korvaa määrän. Alkuun esimerkiksi 2-3 postausta viikossa on hyvä tavoite. Voit myös päättää julkaisupäivät jo valmiiksi ja tarvittaessa jakaa ideointi- ja julkaisuvastuuta muiden työntekijöiden kanssa. Kun tiedät etukäteen, että maanantaisin julkaistaan alaasi liittyvä vinkki, keskiviikkoisin asiakaskokemus ja perjantaisin henkilöstöesittely, on tekeminen suunnitelmallista eikä Instagram unohdu kiireen keskellä.

AdobeStock_109401734

2. tuota sisältöä, joka asiakastasi kiinnostaa

Jos postaat vain satunnaisia kuvia tuotteistasi tai yrityksenne illanistujaisista, ei Instagramista saa parasta hyötyä irti. Muista, että myös Instagramissa on kyse aidosti lisäarvoa tuottavan ja kiinnostavan sisällön tuottamisesta valituille kohderyhmille. Varsinkin alussa voi olla hankalaa keksiä, mitä Instagramiin
kannattaa postata. Postauksia suunnitellessa pohdi, millaisia haasteita
potentiaalisella asiakkaallasi on? Kuinka voisit auttaa häntä? Mitkä ovat ne yleisimmät kysymykset, joita häneltä saat? Pidä siis aina sisältöjä tehdessäsi mielessäsi kysymys: mitä lisäarvoa tämä sisältö lukijalleen antaa? 

Voit siis edelleen tehdä postauksia tuotteistasi, mutta liitä postaukseen lisäksi esimerkiksi vinkkejä tuotteen eri käyttötarkoituksista tai asiakkaalta saatua palautetta. Tai jos haluat laittaa kuvan yrityksen illanistujaisista, voit samalla kertoa miten teillä huolehditaan työntekijöiden hyvinvoinnista tai tiimiyttämisestä!

AdobeStock_204183844

3. entä NE hyödyt ja TULOKSET?

Jos lähdet Instagramiin vain myymään tuotteitasi, et todennäköisesti onnistu siinä kovin hyvin. Instagram on sosiaalinen media eli se perustuu vuorovaikutukseen seuraajiesi (eli potentiaalisten asiakkaiden) kanssa. Ota siitä siis hyöty irti! Ole aktiivinen, kysy, kommentoi ja osallista seuraajiasi. Näin saat sekä arvokasta tietoa kohderyhmästäsi että samalla rakennat brändiäsi ja parannat tunnettuuttasi - ja se näkyy ajan mittaan myös liidien määrän kasvussa ja sitä kautta myynnissä. 

Kiinnostava sisältö houkuttelee oikeanlaisia seuraajia, joita sinun kannattaa ohjata eteenpäin myyntiputkessa esimerkiksi vinkkaamalla tekemästäsi blogista, oppaasta tai tuotteesta/palvelusta, joka voisi ratkaista asiakkaasi ongelman. Kaikki lähtee siitä, että sinulla on selkeät tavoitteet, mittarit ja unelma-asiakastasi kiinnostavaa sisältöä. Instagram -markkinointi vaatii aikaa ja vaivaa, mutta on onnistuessaan erittäin kustannustehokas tapa rakentaa brändiä, tehdä yritystäsi tunnetummaksi, erilaistua alan muista toimijoista, saada arvokasta tietoa kohderyhmästäsi ja ohjata heitä kohti ostopäätöstä.

Haluaisitko saada lisää käytännön vinkkejä Instagramin hyödyntämiseen? Käy lataamassa maksuton oppaamme "15+1 vinkkiä Instagramiin" klikkaamalla tästä. Tiesithän, että me Aava & Bangilla voimme myös auttaa sinua sisältömarkkinoinnissa ketterän kuukausisopimuksen kautta? Käy lukemassa lisää!

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

Tekoälyn soveltaminen ja erilaisten tekoälysovellusten käyttö modernissa markkinoinnissa ja myynnissä on tänä päivänä jopa jo itsestäänselvää – moni...

Read More
Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More