1 minuutin lukuaika

Miten sisältö- ja digimarkkinoinnin ulkoistaminen toimii ja kuinka löydän oikean kumppanin?

Featured Image

Kestävän kasvun tekeminen vaatii B2B-yritykseltä sisältö- ja digimarkkinointia enemmän kuin koskaan, mutta yrityksen henkilöresurssit on monesti kuitenkin järkevintä suunnata omaan ydinosaamiseen. Siksi markkinoinnin kumppanin kanssa yhdessä tekemällä saadaankin usein parhaita tuloksia aikaan. Kuinka sisältö- ja digimarkkinoinnin ulkoistaminen sitten toimii käytännössä? Ensimmäisenä täytyy tietenkin löytää juuri itselle sopiva kumppani ja markkinoinnin malli, joka vastaa yrityksesi tarpeita. Keräsimme markkinoinnin asiantuntijoidemme vinkit, joilla sisältö- ja digimarkkinoinnin ulkoistaminen onnistuu mahdollisimman sujuvasti!

Kertaa yrityksesi tavoitteet

Sisältö- ja digimarkkinoinnin ulkoistamisen – ja ylipäänsä markkinoinnin onnistumisen –  kannalta on äärimmäisen tärkeää, että markkinoinnille asetetut tavoitteet ovat selkeät. Markkinoinnin tavoitteet nousevat luonnollisesti yrityksen strategiasta, ja niiden saavuttamisen keinot pohjautuvat tiiviisti yrityksesi kohdeasiakkaaseen ja hänen ostopolkunsa.

Kun yrityksen strategia, kohderyhmät ja markkinoinnille asetetut tavoitteet ovat markkinoijan ulkoistajalla selkeinä mielessä, on sopivia palveluita tarjoavien markkinoinnin asiantuntijoiden etsiminen helppoa. Ja kun kumppani on löytynyt, helpottaa pohjatyö köyden samaan suuntaan vetämisessä. Pohdi siis tiimisi kanssa:

📈  Mitkä ovat markkinoinnille asetetut tavoitteet?
📈  Mitkä ovat parhaat ja nykyaikaisimmat keinot saavuttaa nuo tavoitteet?

Jos strategiatyö, kohderyhmämäärittely tai markkinoinnin realististen tavoitteiden asettaminen ovat vielä tekemättä, kannattaa ottaa askel taaksepäin ja miettiä, tarvittaisiinko sisältö- ja digimarkkinoinnin sijaan kääntyä markkinoinnin asiantuntijan puoleen strategian luomisessa.

Pysähdy luotaamaan yrityksesi resursseja

Markkinointitiimiisi voidaan tuoda lisäresursseja ostamalla osa sisältö- ja digimarkkinoinnin toimenpiteistä markkinointikumppanilta tai yrityksen koko markkinointi voidaan ulkoistaa ammattilaisille, jotka toimivat yrityksesi ulkoisena markkinointitiiminä – ja kaikkea tältä väliltä. Voit esimerkiksi jakaa työtä kumppanin kanssa ulkoistamalla liidituotannon teon kumppanille ja hoivaamalla liidejä oman tiimin voimin.

Omalle yritykselle sopivan mallin suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon varsinkin oman organisaation osaaminen ja resurssit: onko omassa yrityksessä riittävä ymmärrys digi- ja sisältömarkkinoinnista sekä onko omalla henkilökunnalla tarpeeksi aikaa sen strategiseen suunnitteluun ja taktiseen toteuttamiseen? Niitä kannattaa puntaroida koko tiimin kesken, kun sisältö- ja digimarkkinoinnin ulkoistaminen on ajankohtaista. Pohdi siis tiimisi kanssa:

🔍  Löytyykö tarvittavaa osaamista oman organisaation sisältä?
🔍  Onko oman organisaation työntekijöillä aikaa strategisen sisältö- ja digimarkkinoinnin tekemiseen?
🔍  Kuinka paljon aikaa pystytte varaamaan yhteisiin palavereihin ja tarkistuskierroksiin sisältö- ja digimarkkinoinnin kumppaninne kanssa?

Muista ottaa huomioon, että sisältö- ja digimarkkinoinnin ulkoistaminen ei tarkoita, että voit unohtaa markkinoinnin kokonaan. Tulet tekemään markkinoinnin kumppanisi kanssa tiivistä yhteistyötä, johon tarvitaan myös henkilöresursseja.

Käytä aikaa kumppaniehdokkaisiin tutustumiseen

Lähesty rohkeasti palveluntarjoajia ja käytä aikaa tutustumiseen. Koska olet palkkaamassa asiantuntijoita, joiden kanssa tulet tekemään tiivistä yhteistyötä, kannattaa kurkistaa niin itse tekijöihin kuin tehtyihin töihin – ja luottaa omaan fiilikseen. Ota huomioon ainakin nämä:

💛  Millainen mahdollinen tiimidynamiikka tulee olemaan, pelaavatko kemiat yhteen?
💛  Millainen on työryhmän taitotaso: Osaavatko he tuottaa juuri sinun yrityksesi vaatimia ratkaisuja? Ymmärtävätkö he toimialaasi ja asiakaskuntaasi?

Sujuva yhteistyö ja luottamuksellinen suhde syntyy tietenkin ajan kanssa, mutta näillä vinkeillä voit edistää onnistuneen yhteistyön aloitusta!

Haluatko kuulla lisää? Syvemmän johdatuksen sisältö- ja digimarkkinointiin sekä työkaluja sen ulkoistamiseen saat lataamalla uusimman oppaamme: Sisältö- ja digimarkkinoinnin ostajan opas B2B-yritykselle.

Miten tapahtuu ideaaliasiakkaan valinta?

2 min read

Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käsittelevän blogisarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi yhteisten tavoitteiden määrittämistä – yhteispeli...

Read More
nainen tuotteistamassa, tuotteistustyöpaja

2 min read

Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Asiakkaiden ostoprosessi on digitalisoitunut pysyvästi. Gartnerin tutkimuksen mukaan 77 % B2B-ostajista kokee ostoprosessin vaikeaksi ja...

Read More
työyhteisöviestintä

3 min read

Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin apulaistietosuojavaltuutettu määräsi yritysten...

Read More