Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Sampo Soininen : 27.04.2021
Apple iOS 14 -päivitys on täällä ja sillä on merkittävä vaikutus myös Facebook-mainontaan! Hetkinen, miksi Applen tekemä päivitys iPhoneille ja iPadeille vaikuttaa Facebook-markkinointiin? Kuljetaanpa ajassa hieman taakse päin.
Alkuvuodesta 2021 Apple ilmoitti, että tulevan iOS 14 -päivityksen myötä iPhone- ja iPad- käyttäjät voivat hyväksyä tai hylätä evästeiden käytön sovelluskohtaisesti. Kyseessä oleva iOS 14 -päivitys astui voimaan 26.4.2021. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjä voi kieltää Facebookilta evästeiden käytön. Meidän markkinoijien kannalta tämä on pulmallista, sillä Facebook Pixelin kautta kerätyt uudelleenmarkkinointiyleisöt ja konversioseuranta pohjautuu täysin evästeiden käyttöön.
Maailmanlaajuisesti noin 27 % älypuhelimen käyttäjistä käyttävät Applen puhelimia ja noin 72 % Android pohjaisia puhelimia. Suomessa Applen asema on tätäkin vahvempi ja noin 33 % älypuhelimista on Applen iOS -pohjaisia puhelimia. Tämä tarkoittaa sitä, että kolmannes mainontaasi näkevistä ihmisistä voi kieltää evästeiden keräämisen ja näin ollen myös uudelleenmarkkinointi yleisöösi kuulumisen. Tämän myötä myöskään heidän tekemät konversiot eivät näy Facebook Business Managerissa, joten et pysty optimoimaan mainontaasi konversiodataan pohjautuen.
Edellä kuvattujen muutosten lisäksi iOS 14 -päivitetyt Applen laitteet säilyttävät jatkossa evästetietoja enimmillään seitsemän päivää ja tämä muuttaa myös mainonnan attribuutiomallien toimivuutta. Aiemmin attribuutiomalliksi ollaan pystytty määrittämään esimerkiksi 28 päivän klikkaus- tai katseluattribuutiojakso. Uudella seitsemän päivän evästetietojen säilytyksellä tämä ei ole mahdollista.
Markkinoijan näkökulmasta tilanne voi tuntua kinkkiseltä. Facebook on kuitenkin valmistautunut muutoksiin kehittämällä iOS 14 -järjestelmille kootun tapahtumien seurannan, jolla voidaan seurata iOS 14 -käyttäjien verkkotapahtumia. Voit lukea tarkemmin kootusta tapahtumien seurannasta Facebookin omilta sivuilta täältä.
Käydään seuraavaksi läpi se, mitä sinun tulee tehdä, jotta voit jatkossakin käyttää konversiotapahtumia mainosten optimointia varten.
Ensimmäisenä sinun tulee vahvistaa domainisi. Käytännössä tämä onnistuu lataamalla yksilöllinen metatunniste verkkosivustosi HTML:n head osioon. Toisena sinun tulee määrittää ne kahdeksan konversiota, joita haluat jatkossa seurata. Pääset tekemään muutokset kirjautumalla Business Manageriin ja siirtymällä mainostiliin, jossa haluat muutokset tehdä. Yläreunaan tulee punaisella tekstillä ilmoitus suorittamattomista tehtävistä, jota klikkaamalla pääset toteuttamaan tarvitut toimenpiteet.
Kuten aiemmin mainitsin, yli 7 päivän attribuutiomalleja ei enää tueta. Mikäli sinulla on käynnissä kampanjoita pidemmillä attribuutiomalleilla, käy muuttamassa näiden kampanjoiden attribuutiomalli hyväksytyn mittaiseksi. Uudet tuetut jaksot ovat:
⚠️ Muista seurata dataa tarkasti muutokset käyttöön otettuasi.
iOS 14 -päivityksen myötä voimaan astuvat muutokset:
👉 Kohderyhmien koot voivat pienentyä, mikäli ryhmiin kuuluu iOS 14 -käyttäjiä.
👉 Konversiot eivät vastaa todellisuutta. iOS 14 -laitteiden osalta voidaan käyttää tilastollista mallinnusta.
👉 Konversiomäärät muuttuvat. Facebook ottaa käyttöön kootun tapahtumien seurannan. Tämän seuraksena mainostajat voivat käyttää kahdeksaa konversiotapahtumaa yhdestä sivuston toimialueesta.
👉 Jokaiselle mainokselle on valittava toimialue konversioiden mittaamista varten.
Teethän nämä iOS14 -päivityksen myötä:
✔️ Vahvista domainisi
✔️ Määritä kahdeksan konversiota, joita haluat seurata
✔️ Tarkista attribuutiomallit ja ota käyttöön maksimissaan 7 päivän attribuutiomallit.
Kirjoittaja: Sampo Soininen
Sampo Soininen on Aava & Bangin digimarkkinointitiimin tiiminvetäjä ja raudanluja digimarkkinoinnin asiantuntija. Hänen erityiskykyjään ovat analyyttinen ote, ketterä ongelmanratkaisukyky ja vahva strateginen ajattelu. Digimarkkinoinnin kenttä muuttuu nopeasti, mutta Sampo varmistaa, että tiimi pysyy ajan harjalla tiukoissakin mutkissa.
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...