2 minuutin lukuaika

Viisauden tähtipölyä vai turhaa huvittelua – mitä on luvassa, kun tilaisuuteen kutsutaan ammattipuhuja?

Featured Image

Ammattipuhujien suhteen mielipiteet usein jakautuvat kahteen leiriin. Joko heidät nähdään parin tunnin hupina, joka nostattaa henkeä vaikuttamatta juuri mihinkään – tai sitten heidät nähdään viisauden superstaroina, joiden avulla ajattelu nousee täysin uusiin ulottuvuuksiin. Kuten usein, totuus on varmasti jotain vähemmän yksinkertaista. Mutta milloin ja miksi puhuja tai keskustelun vetäjä oikeasti kannattaa ostaa organisaation ulkopuolelta? Milloin ja miksi panostaa ammattipuhujaan? 

Käynnistä uutta ja boostaa kehitystä ammattipuhujan avulla

Jos halutaan uudistaa yrityksen toimintaa tai vahvistaa vuorovaikutusta ja rakentaa yrityskulttuuria, ulkopuolisella näkemyksellä voi olla normaalia suurempi vaikutus. Hetkellisen innostajan palkkaaminen ei kuitenkaan pelasta johtoa. Muutosta pitää pystyä viemään eteenpäin pääasiassa omin voimin niin helppoina kuin vaikeampinakin hetkinä. Kannattaa myös harkita, otetaanko ammattipuhuja tykittämään homma rytinällä käyntiin kick off -vaiheessa vai voisiko vaikutus olla suurempi, kun asiaa on viety hieman eteenpäin, toimintasuunnitelmaa hiottu ja ihmiset tietävät, että uutta kohti ollaan menossa?

Usein kehittämistoimet myös seuraavat toisiaan. Entä, jos ammattipuhujan tuella kirkastettaisiin, mitä on jo kaiken keskeneräisen keskellä saatu aikaan ja mitä onnistumisista on opittu? Sitoutuminen kehitystoimenpiteisiin saattaisi saada lisäpotkua myös jatkossa.

vyp2021_hires_1066 (2)Kuvassa: Mikko Kalliola valtakunnallisilla Yrittäjäpäivillä. © Tero Takalo-Eskola 

Ulos jumista tai turnausväsymystä taittamaan, miten ammattipuhuja voi olla apunasi?

Hyvinkin johdetun kehitystyön varrella saattaa tulla vastaan jumeja, syystä tai toisesta. Etenkin silloin, kun kehitystyön junnaamisen taustalla vaikuttaa tarvittavan osaamisen puuttuminen tai näkökulmien kaipuu, kannattaa osaamista tuoda mukaan myös yrityksen ulkopuolelta.

Tyypillinen tilanne: yritystä viedään eteenpäin mukavasti ja matkaa on jo taivallettu jonkin aikaa, mutta tuloksia vielä oikein näy. Väsymys alkaa hiipiä porukkaan. Keinotekoiset, väärään kohtaa osuvat tsemppaukset tai hengennostatukset saattavat viedä entisestään intoa tai lyyhistää olkapäitä vielä vahvemmin kasaan.

Hyvä puhuja tai keskustelun ohjaaja voi valaa uskoa työntekijöihin. Hän pystyy ohjaamaan huomion jo aikaan saatuihin tuloksiin ja tuomaan näkökulmaa siihen, miten tuloksia syntyy jatkossakin. Ammattipuhujan tukemana voidaan keskustella mieltä painavista asioista menettämättä ison kuvan ymmärrystä tai pureutumatta henkilötasolle ja sen jälkeen jatkaa uudella puhdilla eteenpäin. Kun yhteistyö tökkii, ulkopuolinen puhuja auttaa ymmärtämään toisten tapaa toimia ja luomaan pohjaa yhteistyölle erilaisista toimintatyyleistä huolimatta.

Ammattipuhuja apunasi brändin ja asiakassuhteiden saralla

Monet yritykset miettivät, miten vahvistaa brändiä ja asiakassuhteita. Kaiken nähneet ostajat alkavat (syystäkin) olla kriittisiä Kiinasta tuotujen yrityslahjojen suhteen, eikä kutsut yritysten webinaareihin ole enää itsessään erottava tekijä. Tänä päivänä kilpailu huomiosta on kovaa, mutta erottuva puhuja voi antaa asiakastilaisuudelle sen kaipaamaa nostetta, herättää kiinnostuksen tai oivalluttaa uutta. Brändiä voidaan myös vahvistaa linkittämällä sen yhteyteen henkilöitä, joilla on brändiä kohottava vaikutus osaamisen ja/tai henkiöbrändinsä kautta.

AAVA-BANG-parempi-perjantai-valokuva-20190620-29Kuvassa: Teemu Kankainen, © Jussi Judin

Voiko ammattipuhuja tuoda keskusteluun uutta osaamista ja näkökulmaa?

On tyypillistä, että puhuja kutsutaan tarjoamaan yritykselle erityisosaamista tai uutta näkökulmaa. Tälle on vahvat perusteet. Arjen keskellä ihmiset eivät välttämättä tutki tulevaisuuden trendejä tai työkaluja, jotka vaikuttavan jokaisen työhön. Organisaation yksinäiset uudistumisen matkasaarnaajat jäävät valitettavan usein ilman kuulijoita, jos työlistalla on paljon kaikkea kiireellisemmältä tuntuvaa. Asiakasnäkökulmaa ei todennäköisesti pidetä yhdessäkään organisaatiossa liikaa esillä. Onko se ylipäätään mahdollista? Usein juuri ammattipuhuja voi tuoda asiakkaan ajatusmaailmaa iholle tehokkaammin kuin organisaation oma väki.

Ja kieltämättä: toisinaan puhuja voi olla paikallaan ihan vain sitä henkeä nostattamassa, tuomassa uutta näkökulmaa arkisen aherruksen urauttamaan yritykseen. Toki toivolle on oltava katetta, eikä vastuullinen organisaatio kutsu puhujaa paikkaamaan huonon johtamisen aiheuttamaa uupumusta. Vaikka konkreettinen vaikutus tekemisen muutokseen voi olla rajallinen, ihmiset tarvitsevat myös nostetta arkeen sekä yhdessäoloa ilman sen erityisempää agendaa, jotta työ sekä yhteisö, missä sitä tehdään, tuntuu edelleen merkitykselliseltä. IKEAn ja Volvon maajohtajana meritoitunut Göran Carstedt on sanonut, että todellisen muutoksen aikaansaaminen vaatii uutta energiaa – tätä jos jotain, voi ammattipuhuja omalta osaltaan tuoda pöytään.

Jos jonkun puhujan “normiräppi” toimii organisaation tarpeeseen ja tuo hitusen alussa mainittua viisauden tähtipölyä, niin loistavaa. Usein puheeseen kuitenkin tarvitaan viilauksia organisaation tilanteen mukaan. Hyvä puhuja tai keskustelun ohjaaja myös muotoilee ja räätälöi tekemistään tarpeiden mukaan – mitä enemmän hänelle yrityksen tilannetta avataan, sen paremmin hän osaa omalla panoksellaan viedä tavoitteita eteenpäin. Pihtaamalla ei todellakaan voita, vaan parhaat asiat syntyvät yhdessä. Myös ulkopuolisen, lyhytaikaisenkin avun käyttämisessä!

vyp2021_hires_1051 (1)Kuvassa: Vilja Laaksonen valtakunnallisilla Yrittäjäpäivillä. © Tero Takalo-Eskola 

Olisiko joku meistä sopiva puhuja seuraavaan tilaisuuteenne? Lue lisää puhujatilaisuuksistamme ja kysy lisää! Yli 50:n markkinoinnin-, viestinnän-, rekrytoinnin- ja valmennuksen asiantuntijan joukosta löytyy varmasti oikea puhuja myös teidän tarpeeseenne!

Miten tapahtuu ideaaliasiakkaan valinta?

2 min read

Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käsittelevän blogisarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi yhteisten tavoitteiden määrittämistä – yhteispeli...

Read More
nainen tuotteistamassa, tuotteistustyöpaja

2 min read

Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Asiakkaiden ostoprosessi on digitalisoitunut pysyvästi. Gartnerin tutkimuksen mukaan 77 % B2B-ostajista kokee ostoprosessin vaikeaksi ja...

Read More
työyhteisöviestintä

3 min read

Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin apulaistietosuojavaltuutettu määräsi yritysten...

Read More