Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Oman brändin uudistaminen ei ole aina helppoa - edes alan ammattilaisille. Minkälaisia asioita ei tule brändityössä sivuuttaa ja mitä kaikkea se brändi oikeastaan edes on?
Oletteko tekemässä brändiuudistusta ja virkistämässä yrityksenne ulkoista ilmettä? Joko sormenne syyhyävät uusiin väreihin ja logoihin käsiksi pääsemisestä? Se on mahtavaa! – mutta tässä vaiheessa voi olla myös hyvä hetki vetää hieman happea ja miettiä, mistä brändiuudistuksessa oikeastaan onkaan kyse.
Brändihän on paljon muutakin kuin yrityksestä ulospäin näkyvät elementit. Brändi on se kokemus, minkä jokainen meistä saa ollessaan millään tavoin kosketuksessa brändin kanssa. Tämän vuoksi brändin – ja myös brändiuudistuksen – on lähdettävä paljon syvemmältä. Tällöin brändistä saadaan todella rakennettua yrityksen kilpailuetu, kuten aikaisemmin olemme blogissamme kirjoittaneet.
Me teemme töitä brändien kanssa päivittäin ja luomme asiakkaillemme sekä uusia että kirkastamme jo olemassa olevia brändejä jatkuvasti. Asiakkaidemme kanssa käymme aina läpi prosessin kokonaisuuden ja katsomme suurta kuvaa. Voisikin siis ajatella, että myös juuri toteutettu oman brändimme uudistaminen olisi sujunut muitta mutkitta.
Oman brändin uudistaminen ei ole kuitenkaan aina helppoa edes alan ammattilaisille, minkä vuoksi haluamme nostaa esiin sudenkuopat, joihin kenenkään brändiuudistusta tekevän emme soisi putoavan. Blogitekstin lopussa voit tutustua siihen, minkälaiset kuopat meitä vaanivat omassa brändiuudistuksessamme
Brändi muotoutuu syvältä yrityksesi perusajatuksesta ja -arvoista. Kun brändiuudistusta lähdetään tekemään, on ehdottomasti palattava juurilleen, ennen kuin voidaan tarttua siihen, miltä ulkoinen olemus tulee näyttämään. Ensimmäisenä kannattaakin kirjata ylös ne asiat, minkä vuoksi päivittäin teette töitä: brändityöhön kuuluu vahvasti vision, mission, kilpailuedun ja ydinsanoman muotoilu ja kirkastaminen.
Varsinkaan ydinsanoman muodostaminen ei aina tässä vaiheessa ole vielä kovinkaan helppoa, mutta prosessin edetessä se tulee muotoutumaan näiden tekijöiden ympärille.
Jotta brändisi menestyy, sen on puhuteltava asiakkaitasi ja tunnuttava työntekijöidesi mielestä omalta. Brändin sisimmässä ovat aina ihmiset, ja brändiuudistuksessa on kuultava niin asiakkaita kuin niitä ihmisiäkin, jotka päivittäin brändiäsi jalkauttavat. Lähimpänä asiakasrajapintaa olevat työntekijät ovat myös hyvä tiedonlähde kertomaan, mistä asiakkaanne erityisesti brändissänne pitävät ja millaisia toiveita heillä teitä kohtaan on.
Miltä maailma ympärillä näyttää? Millaisia ovat trendit ja megatrendit, jotka vaikuttavat ihmisten käyttäytymiseen nyt ja tulevaisuudessa? Yritysten on pärjätäkseen seurattava ympäröivää maailmaa ja osaltaan huomioitava vallalla olevat trendit. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että jokaisen brändin tulisi näyttää tai kuulostaa samalta, mutta näihin on joka tapauksessa hyvä tutustua.
Lisäksi katse on hyvä pitää myös kilpailijoissa. Brändin on erotuttava kilpailijoista ja asiakkaan on nähtävä nopeasti erot toistensa kanssa kilpailevien brändien välillä. Uskalla siis jäädä mieleen ja olla erilainen.
...Mutta ne ovat kuitenkin erittäin tärkeitä ulkoisia elementtejä, joista brändisi muistetaan. Tämän vuoksi ne saavatkin herättää tunteita. Hyvät ulkoiset elementit voivat sisältää myös tarinan – juuri näillä tarinoilla jäät ihmisten mieleen.
Jotta brändisi olisi yhtenäinen myös ulkoisesti, vaaditaan viestintätyylin määrittelyyn kuitenkin muutakin kuin yhtenäiset värit, kuvat ja logot. On hyvä miettiä yhdessä kerrontatyyli eli tone-of-voice. Tämän määrittämistä helpottaa brändin persoonan tunnistaminen. Brändisi persoona voi olla esimerkiksi idoli, muusa, tietäjä, seremoniamestari tai illan isäntä. Tyyli vaikuttaa tunteeseen, joka asiakkaalle välittyy.
Ja elettävä siinä mukana. Me kaikki tiedämme, kuinka muutos voi olla vaikeaa, eikä jokainen meistä koe aina muutosta hyväksi asiaksi. Tämän vuoksi brändiuudistuksen käsittäminen, ymmärtäminen ja hyväksyminen vie toisilta pidempään kuin toisilta. Uuden brändin jalkautus henkilöstölle on ehdottoman tärkeä vaihe, joka liian usein tehdään vain kevyesti. Tässä tapauksessa asiakkaan saama brändikokemus voi vaihdella riippuen siitä, kenen kanssa hän asioi. Silloin brändi näyttäytyy sekavana, mikä taas heikentää brändin arvoa.
Nyt, kun uudistuksen eteen on tehty paljon työtä, on tietysti tärkeää, että myös ulkoiset sidosryhmät kuulevat tästä ja ymmärtävät, että he ovat yksi muutoksen taustalla olleista syistä. Brändin lanseerausta varten on siis hyvä tehdä oma suunnitelmansa, joka varmistaa sen, että uusi brändi saa ansaitsemansa vastaanoton heti alusta lähtien. Millä tavoin voisit osallistaa asiakkaat ja yhteistyökumppanit uudistuneen identiteetin vastaanotossa?
Ja viimein, kun brändi on ulkoisesti ja sisäisesti uudistettu ja ymmärretty, voit heittää jalat pöydälle ja katsoa, kun rahat ropisevat kassaan! Tai niinhän sitä saattaisi toivoa, mutta totuus kuitenkin on, että vahvat brändit tarvitsevat taustalleen pitkäjänteistä työtä, joka kestää koko brändin elinkaaren ajan.
Toisaalta, nyt sinulla on lupa rohkeasti näkyä ja kuulua maailmalla. Voit esitellä uutta upeaa tyyliäsi niin paljon kuin jaksat. Brändityö vaatii sisukasta keskustelun ylläpitämistä sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa, mutta ainakin voit tehdä sitä itsevarmana, kun pohja on kunnossa!
Tosiaan, oma brändityö ei aina ole yritykselle helpoin. Sen mekin saimme uudistusta tehdessämme kokea. Olisimme osaltamme kaivanneet välillä ulkopuolista henkilöä johtamaan tilannetta ja muistuttamaan meitä ottamaan hetken lisäaika ennen seuraavaan asiaan kirimistä. Tarpeemme brändiuudistukselle tuli vahvasti kasvustamme – vanha brändi ei vastannut enää riittävän hyvin asiakkaidemme tarpeita, eikä sitä, mitä me pystyimme asiakkaillemme tarjoamaan.
Kun saimme kirkastettua sen, mitä uusi Aava & Bang voi maailmalle antaa, halusimme heti hypätä tätä toteuttamaan. Olimme jo toteuttamassa verkkosivu-uudistusta ja tekemässä tarviketilauksia, kun huomasimme, että vielä on joitain yhteisiä suuntaviivoja määrittämättä. Oma vaikutuksensa oli tietysti myös väen vaihtumisella ja henkilöstön lähes tuplaantumisella. Vinkkimme ovatkin:
Oletko sinäkin uudistamassa brändiäsi? Lataa Brändiuudistuksen ABC -oppaamme, ja tiedät, mihin kiinnittää huomiota uudistuksessa!
Kirjoittaja: Maria Mäkitalo
Kirjoittaja on Aava & Bangillä työharjoittelijana toimiva markkinoinnin ja brändäyksen osaaja, jonka intohimona on johdonmukaisten brändien kehittäminen
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...