Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Kerttu Pylvänäinen : 23.10.2023
Mielikuvat ja maine ovat tärkeä tekijä asuinpaikan, yrityksen sijainnin tai lomakohteen valinnassa. Viestintä on menestystekijä, jonka avulla voidaan rakentaa positiivista imagoa ja vahvistaa hyvää mainetta.
Kunta- tai kaupunkibrändi ei kuitenkaan ole päälle liimattu kiiltokuva, eikä brändäämisellä muutu konkreettisesti mikään palvelu tai maisema. Kyse on mielikuvasta, jonka arvo voi olla kultasuoneen osuessaan mittaamattoman arvokas.
Millaista on mieleenpainuva, erottuva ja nykyaikainen kuntamarkkinointi? Kuinka kunnat ja kaupungit voivat erottautua viestinnällään, kun joka paikassa tuntuu olevan hyvä asua ja yrittää sekä valttikorttina kaunis luonto, ainakin kesäisiin.
Brändityön perusta rakennetaan paikkakunnan vahvuuksille ja kilpailueduille. Mitä löytyy, kun raaputetaan pintaa syvemmältä? Millainen identiteetti kunnalla on, entä paikallinen luonne ja ilmapiiri? “Hyvä asua ja elää” -ajatus tulee pilkkoa atomeiksi. Miksi näin on? Mikä on aidosti erilaista kuin muualla? Mitkä ovat kuntalaisten yhteiset ilon ja tai onnellisuuden aiheet? Entä häpeäpisteet? Mitä erikoista meillä tapahtuu? Mitkä sanonnat elävät? Mikä meitä yhdistää ja erottaa?
Brändityön ensimmäisessä vaiheessa luodaan se kuuluisa iso kuva ja kuunnellaan parhaita asiantuntijoita, eli kuntalaisia. Osallistaminen voi tapahtua vaikkapa työpajoissa tai digitaalisten kyselyiden avulla. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että vaikka onnistunut kuntamarkkinointi resonoi asukkaissa, kaikkien ei tarvitse rakastaa sitä. Liian usein kampanjat viilataan hajuttomiksi ja mauttomiksi, kun etsitään sellaisia tapoja ilmaista asioita, jotka eivät ärsytä ketään. Markkinoinnin tavoite on hurmata nykyisten asukkaiden sijaan uusia, strategiassa määriteltyjä kohderyhmiä.
Kuntalaki antaa raamit arjen selkeälle ja saavutettavalle viestinnälle, kun taas markkinointiviesteissä saa ja pitääkin erottua ja herättää tunteita. Hyvä viestintästrategia viitoittaa kunnan suunnan sekä reitin sinne, ja kampanjat ovat etappeja matkalla tavoitteisiin. Brändin rakentaminen kestää viidestä kymmeneen vuotta, joten pikavoittojen sijaan tarvitaan pitkäjänteisyyttä ja kykyä reagoida muutoksiin ympärillä.
Viime vuosien puhutuin kuntamarkkinoinnin case on ollut Pori, jonka brändiuudistuksessa kiteytetty slogan on “Pori menee ihon alle”. Tämä viesti velvoittaa positiivisesti tunteita herättävään markkinointiin, jossa Porisuhdeneuvoja-kampanja humoristisella otteellaan onnistui täydellisesti.
Puolangan pessimismistä on tehty brändiviestinnän ydintä, jossa hiljentyvän pikkukunnan heikkouksia käännetään rohkeasti voitoksi. Meillä Aava & Bangilla viimeisin kuntamarkkinoinnin viestintästrategia- ja markkinointityö suuntautui Keuruulle, jossa kaupungin vahvuudet ja erikoisuudet kiteytyivät paikkakunnan omaan filosofiaan eli keurismiin, joka välittää unelmaa yksilöllisestä, väljemmästä ja edullisemmasta elämisen vapaudesta. Lue lisää työstä täältä.
Viime vuosien myllerrykset ovat näyttäneet, että ihmisten käyttäytyminen ja arvot saattavat muuttua nopeastikin. Koronan myötä heräsimme lähimatkailuun ja siirryimme monissa töissä kotikonttoreille, samalla surullinen eurooppalainen sota nostaa turvallisuuden tarvetta ja kiristää taloutta, ja ilmastonmuutoksen myötä lisääntyvät sään ääri-ilmiöt kutsuvat raikkaan ja puhtaan luonnon äärelle.
Markkinointiviestinnän on oltava hereillä ja vastattava ihmisten tarpeisiin. Miten teidän kunnassanne vastataan sekä globaaleihin ilmiöihin, että ihmisten perustarpeelle elää merkityksellistä ja toimivaa arkea? Haastavissa ajoissa markkinointiviestinnän merkitys vain korostuu: pelin päällä olevat paikka- ja seutukunnat kiteyttävät sen, mitä he tarjoavat potentiaalisille asukkaille, matkailijoille ja yrityksille nyt ja tulevaisuudessa ja viestivät sen erottuvasti ja kiinnostavasti.
Kaipaako sinun kuntasi brändäämistä tai kaupunkisi mielikuva kohennusta? Lue lisää markkinoinnin ja viestinnän palveluistamme täällä: Veto- ja pitovoimaa julkiselle sektorille – markkinoinnin ja viestinnän palvelut
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...