Keuruun kaupunki
Keuruun brändi sai käsissämme aitoudellaan ilahduttavan muodon ja suunnitelmat jalkauttamisen tueksi.
Jotain uutta, aitoa ja rohkeaa
Vuonna 2022 Keuruun kaupunki etsi yhteistyökumppania viestintästrategian rakentamiseen. Kaupungin strategia oli jo uudistettu ja nyt sen tueksi tarvittiin selkeämpi yhtenäinen viestintätapa. Toiveissa oli aiempaa rohkeampi tyyli niin sisäiseen kuin ulkoiseenkin viestintään.
“Kaupungissamme oli tunnistettu tarve viestintäasioiden uudistamiselle. Olimme niin sanotusti nollassa, eli aiempaa viestintästrategiaa ei ollut tehty, eikä kaupunkimarkkinointimme ollut strategista”, kuvaa kaupunginjohtaja Noora Pajari lähtötilannetta.
“Toivoimme ammattimaisia vinkkejä ja neuvoja viestinnän ja markkinoinnin strategiseen suunnitteluun. Lisäksi halusimme uudistaa ilmeemme ja Keuruun viestin. Olimme kiinnostuneita siitä, millaisia oikeastaan olemme ja mitä haluamme ulospäin kaupungistamme kertoa”, Pajari jatkaa.
Aava & Bang valikoitui kumppaniksi kilpailutuksen kautta, ja lokakuussa 2022 pääsimme työn touhuun – selkeyttämään ja yhtenäistämään Keuruun kaupungin sekä sen tytäryhtiöiden tapaa viestiä. Aava & Bangin asiantuntijoiden lisäksi prosessiin osallistui joukko Keuruun kaupungin johtoryhmän ja tytäryhtiöiden avainhenkilöitä sekä viestintäagentteja, jotka edustivat erilaisia Keuruun työntekijöitä.
Mitä olemme tehneet?
- Brändi- ja viestintästrategia (sis. kyselyt ja työpajat)
- Eri toimijoille skaalautuva yhdenmukainen graafinen ilme
- Markkinointisuunnitelma (sis. kyselyt, taustatutkimukset, työpajat ja somesisältövalmennuksen)
- Tunnettuuskampanjan suunnittelu
- Digimarkkinointi ja sisällöntuotanto
- Matkailustrategia (sis. kyselyt, taustatutkimukset ja osallistavat työpajat)
- Visualisoitu kuva matkailustrategian viestinnän tueksi
“
Pienenä kaupunkina meillä ei ole isoja resursseja, mutta sitäkin enemmän tahdonvoimaa ja rohkeutta. Aava & Bang auttoi meitä tunnistamaan vahvuustekijämme uniikilla Keuruulle ominaisella tavalla ja samalla lisäsi merkittävästi tiimimme osaamista viestinnän strategisessa jalkauttamisessa.
Noora Pajari, Keuruun kaupunginjohtaja
Keurismi – se tunne, kun löydät itsesi, sielunmaisemasi ja elämäntapasi Keuruulta
Kuntabrändien haasteena on usein se, että niissä päädytään toistamaan samoja asioita. Keuruun kohdalla tämä haaste ratkaistiin keskittymällä ulkoisten asioiden sijaan ihmiskeskeisyyteen ja asioihin, jotka saavat Keuruun tuntumaan omalta.
Keuruun syvintä olemusta ja ominaispiirteitä lähestyttiin aluksi kyselyiden ja sen jälkeen yhteisten työpajojen kautta. Koottujen tietojen ja ideoiden pohjalta saatiin aikaan lopputulos, joka vastasi Keuruun kaupungin toiveita sekä rohkeuden että uudenlaisen lähestymiskulman osalta.
Perinteisen sloganin sijaan kaupungin viestintää rakennettiin uniikin keurismi-konseptin ympärille. Keurismi on elämisen vapautta ja ennen kaikkea tunne ihmisten sydämessä. Keurismin voi määritellä yhtä monella tavalla kuin Keuruulla on asukkaita, ja siksi se elää sekä kehittyy yhdessä keuruulaisten kanssa. Keurismi pitää myös sisällään aimo annoksen itseironiaa ja ylpeyttä keuruulaisuudesta.
Visuaalisen ilmeen yhtenäistäminen oli tärkeä osa projektia. Paitsi että sillä luotiin erottuvuutta myös kunnan resurssit saatiin tehokkaampaan käyttöön, kun arjessa hallittavana on jatkossa vain yksi modulaarisista osista koostuva ilme. Jokainen pienikin toimija uimahallia myöten saatiin osaksi visuaalista kaupunkibrändiä.
Viestintästrategian rinnalle luotiin matkailustrategia, joka vahvistaa Keuruun kilpailukykyä ja nostaa esille alueen vetovoimatekijät matkailukohteena. Keuruulle luotiin retkeilykaupunkibrändi, jonka ytimessä on yhteyden tunteminen luontoon ja itseen, kulttuuriin ja ihmisiin sekä hyvinvointiin ja huolenpitoon.
Katso video: Oletko sinä turisti vai keuristi?
Strategiatyön kolme tärkeintä tulosta
1. UNIIKKI JA EROTTUVA TAPA VIESTIÄ
Keurismi on elämisen vapautta, luonnosta vapautuvasta energiasta nauttimista ja aktiivisen rauhallista elämää Keuruulla.
2. “IHAN KUIN KEURUU – MINÄKIN OLEN KEURISTI!”
Onnistuimme herättämään keuruulaisten huomion, saimme puskaradion laulamaan ja käänsimme myös antikeuristien muutosvastarinnan innostumiseksi.
3. INNOSTAMINEN JA OSALLISTAMINEN
Keuruun uusi tapa viestiä sai ihmiset puolelleen: se ihastutti aitoudellaan kotimaan matkailumessuilla, herätti sijoittumista pohtivan yrittäjän huomion ja sai tunnetut vaikuttajat rantakeuristi @emskipihlan ja somekeuristi @Mmiisasin mukaan kaupungin tunnettuuskampanjaan silkasta innostuksesta.
“
Yhteistyö Aava & Bangin kanssa sujui hyvin ja toiminta oli ripeää. Toki prosessi edellytti myös meiltä itseltämme nopeutta, mikä on välillä haastavaa julkisorganisaatiossa. Siitäkin selvittiin bangilaisten kärsivällisyydellä. Lopputulos on sitä, mitä toivoimmekin: freesi, hauska, ihmisläheinen, positiivinen – ja erittäin nykyaikainen.
Noora Pajari, Keuruun kaupunginjohtaja
Apua myös markkinoinnin toteuttamiseen
Sekä viestintä- että matkailustrategian työstämisessä oli tärkeää huomioida niitä toteuttavien ihmisten kyvyt ja resurssit viedä viestintä omaan arkeen. Keuruulla ei esimerkiksi ole markkinoinnista vastaavaa toimihenkilöä, vaan vastuu jakautuu useille ihmisille. Siksi viestinnän selkeys ja ymmärrettävyys olivat keskeisiä tavoitteita strategiatyössä.
Osana yhteistyötä teimme Keuruun kaupungille markkinointisuunnitelman, jonka avulla monikanavaisen markkinointiviestinnän haltuun ottaminen onnistuu sujuvasti. Suunnitelma ohjaa Keuruun kaupungin strategiassa määritettyjen tavoitteiden saavuttamista ja varmistaa sen, että markkinointiviestinnän toteuttaminen on jatkuvaa sekä johdonmukaista.
Keuruun rajallisten resurssien vuoksi toimimme myös markkinointipäällikön roolissa jalkauttaen viestintää toimenpiteiksi sekä valmentaen ja sparraten Keuruun tiimiä sisällöntuotannossa ja strategisessa markkinoinnissa. Teimme muun muassa orgaanisen viestinnän sisältöjä sekä rakensimme Keuruun uuden viestintästrategian mukaisen tunnettuuskampanjan, jonka jalanjäljissä keuruulaisten on helpompi jatkaa samalla linjalla.
Keuruulla huomattiin nopeasti, että viesti todella osui ja upposi kohderyhmiin, keuruulaisiin sekä matkailijoihin, ja tuotti tuloksia.
“Kuntalaisilta ja kohderyhmäläisiltä saatu positiivinen palaute on tietenkin se tärkein hyöty meille – että homma toimii ja meidät on löydetty. Yhdessä kesätapahtumassa eräs isomman paikkakunnan asukas kertoi, että juuri meidän markkinointikampanjamme ansiosta hän oli kiinnostunut Keuruusta ja lähti kaupunkiimme varta vasten tutustumaan. Tämä jos mikä lämmittää mieltä!” kertoo kaupunginjohtaja Pajari.
“
Päällimmäisenä jäi mieleen se, kuinka paljon itse opimme prosessissa. Oli hienoa, että meidän ajatuksiamme viestinnästä tuuletettiin 2020-luvulle. Minulle organisaation johtajana tuli se tunne, että näihin asioihin meidän todella täytyy tulevaisuudessakin panostaa.
Noora Pajari, Keuruun kaupunginjohtaja
Rakennamme sisältä vahvoja brändejä
Brändi on parhaimmillaan niin kunnan kuin yrityksenkin tärkein kilpailuetu. Autamme asiakastamme luomaan uuden brändi-identiteetin tai uudistamaan nykyisen brändin vastaamaan sitä, mitä se todellisuudessa tällä hetkellä on. Suunnitelmallisella brändityön jalkautuksella puolestaan varmistamme yhtenäisen linjan jokaisessa viestintäkanavassa.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.