Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Vuoden odotetuin markkinointitapahtuma eli HubSpotin INBOUND 2021 järjestettiin tänä vuonna 12.-14.10.2021. Tällä kertaa emme päässeet matkustamaan Bostoniin, vaan kolmipäiväinen supertapahtuma järjestettiin täysin virtuaalisena. Vaikka puhujien joukossa komeilikin monen muun markkinoinnin ammattilaisen lisäksi muun muassa sellaiset supernimet kuin Oprah Winfrey ja Spike Lee, itse odotin kuitenkin eniten HubSpotin uusia tuotejulkistuksia. Mitä uutta onkaan tiedossa?
Iänikuiset striimit ja webinaarit alkavat olemaan näin 1,5 vuoden harjoittelun jälkeen kaikille jo vähintäänkin tuttuja ja moni ikävöi jo livekohtaamisia. Ymmärrettävistä syistä INBOUND 2021 päätettiin kuitenkin järjestää täysin virtuaalisena, mutta tapahtuman interaktiivisuuteen oli todellakin panostettu! Ilmoittautumisen yhteydessä jokainen suoritti “minikurssin”, jonka avulla perehdytettiin osallistujat tapahtuman rakenteeseen ja sisältöön jo ennakkoon.
Tapahtumaan rekisteröitymisen yhteydessä jokainen sai puolestaan luoda oman avatarin, joka pääsi seikkailemaan virtuaalisella tapahtuma-alustalla teltalta toiselle. Osallistujia houkuteltiin tapahtumaan mielenkiintoisilla ja ajankohtaisilla puheenvuoroilla markkinoinnin ammattilaisilta ympäri maailman. Kenties ne kaikista odotetuimmat puheenvuorot saatiin tänä vuonna Oprah Winfreyltä, Spike Leeltä ja Hasan Minhajilta.
INBOUND on perinteisesti ollut juuri se vuoden odotetuin tapahtuma myös siksi, että HubSpot on tuonut lavalle tulevat tuoteuudistuksensa niin partnereiden kuin asiakkaiden tietoon. Tämän vuoden ykkösteema oli selkeästi ASIAKAS. Asiakaskokemus ja asiakaskeskeisyys näyttelivät keskeistä roolia myös muissa tapahtuman puheenvuoroissa.
Kaikkien tuoteuudistusten taustalla toimivat seuraavat kolme näkökulmaa:
1. Kustomoitavuus
2. Yhdisteltävyys
3. Asiakaskeskeisyys
Kustomoitavuus toimintojen tai esimerkiksi visuaalisuuden suhteen ovat jokaisen modernin järjestelmän perusolettamuksia. Seuraavien uudistusten myötä HubSpot haluaa tarjota entistä paremman käyttäjäkokemuksen asiakkailleen.
Jo aiemmin julkaistu Business Units tarjoaa mahdollisuuden useamman brändin hallinnointiin samassa portaalissa liiketoiminnan kasvaessa. HubSpot CRM mahdollistaa nyt myös useamman yrityksen linkittämisen kontaktiin, diiliin tai tikettiin. Parannuksia on tehty myös käyttäjien hallinnointiin sekä muihin admin-työkaluihin.
Ketterä kehitys ja Growth Driven Design -ajatusmaailman mukaiset nopeat testaukset ovat nyt entistä helpompia HubSpotin täysin uuden ominaisuuden eli “hiekkalaatikoiden” (Sandboxes) avulla. Hiekkalaatikot mahdollistavat luovatkin hiekkaleikit, kuten esimerkiksi uusien toimintojen, modulien, integraatioiden, automaatioiden tai muiden toimintojen testauksen ennen niiden asettamista julkiseksi ja kaikkien saataville. Hiekkalaatikkoja on mahdollista hyödyntää sekä ulkoisesti asiakaskokemuksen parantamiseen ja yhtenäistämiseen kuin sisäisesti prosessien ja toimintatapojen kehittämiseen.
Tämänkin vuoden aikana on julkaistu yli 50 uutta valmista ja helposti käyttöönotettavaa integraatiota HubSpotin ja muiden järjestelmien välille. Helppo integroitavuus muihin käytössä oleviin järjestelmiin mahdollistaa paitsi sujuvan työskentelyn, myös sen, että HubSpotiin kertyvä data pysyy mahdollisimman “puhtaana” ja ajan tasalla.
Lisäksi jo aiemmin julkaistun Operations Hubin laajempi versio vie HubSpotin yhdisteltävyyden muiden datalähteiden kanssa aivan uudelle tasolle. Operations Hub mahdollistaa useamman järjestelmän tehokkaan käytön sekä aina ajan tasalla olevan tiedon hyödyntämisen helppojen ja reaaliaikaisten kaksisuuntaisten integraatioiden avulla. Lisäksi se mahdollistaa myös joustavat ja kustomoidut automaatiot. Parempi datanhallinta ja yhdisteltävyys tarkoittavat myös entistä parempaa analytiikkaa ja raportoinnin mahdollisuuksia.
Kaikki HubSpotin uudet ominaisuudet on rakennettu asiakkaita silmällä pitäen. Asiakasportaalit mahdollistavat jatkossa sen, että asiakas pääsee itse katsomaan ja hallinnoimaan omia tietojaan sekä esimerkiksi tarkastelemaan tekemiään palvelu- tai tukipyyntöjä ja niiden statuksia. Asiakasportaalin tarkoitus on lisätä toiminnan läpinäkyvyyttä ja tätä luoda mahdollisimman optimaalinen asiakaskokemus.
Asiakasportaalin lisäksi uutena työkaluna HubSpotiin saadaan asiakaskyselyt, jotka mahdollistavat esimerkiksi ketterät asiakastyytyväisyyskyselyt tiedolla johtamisen tarpeisiin. Työkalun avulla on mahdollista kerätä nopeasti kriittistä dataa liiketoiminnan tarpeisiin tai esimerkiksi asiakaspalvelun kehittämiseen. Kyselyt auttavat myös varmistamaan, että asiakkaasi tuntevat olonsa arvostetuksi ja kuulluksi jokaisessa asiakaspolkunsa vaiheessa. Saatu data on puolestaan helppo jakaa juuri oikealle tiimille analysoitavaksi ja hyödynnettäväksi.
Kolmas uudistus koskee maksuja. Tyypillisesti B2B ostoprosessi sisältää useampia toisistaan irrallaan toimivia järjestelmiä vieden aikaa ja aiheuttaen sekä asiakkaan että myyjän turhautumista. HubSpotin maksuominaisuuden taustalla on ajatus virtaviivaistaa B2B ostoprosessia ja tarjota mahdollisuus käsitellä sekä myynti- että asiakasdataa samassa järjestelmässä. Tämä ominaisuus ei valitettavasti vielä toimi USA:n ulkopuolella, mutta toivottavasti rantautuu meillekin pian!
Osa HubSpotin tuoteuudistuksista on käytössäsi saman tien ja osaa saamme vielä odotella Eurooppaan saapuvaksi. Tuoteuudistuksia on luvassa jatkossakin, sillä HubSpotin tulevaisuuden vision mukaisesti “You shouldn’t have to work for your CRM. Your CRM should work for you.”.
Kirjoittaja: Eveliina Vähä-Ruka
Eveliina on terävä digistrategi ja HubSpot-konsultti, jolta löytyy yli 10 vuoden kokemus markkinointi- ja IT-alalta. Erityisesti Eveliinaa sykähdyttää tuloksellinen digimarkkinointi, inbound, markkinointiteknologiat sekä tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInVastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...