B2B-markkinoinnin ja myynnin checklist: Toteutuuko teillä nämä asiat?
B2B-yrityksissä markkinointi ja myynti puhuvat usein samoista asiakkaista – mutta eivät aina samalla kielellä. Silti juuri näiden kahden toiminnon...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Mitä, jos varmistaisit markkinointimateriaalien monikäyttöisyyden jo suunnitteluvaiheessa? Valtaosa markkinoijista painii arjessa markkinointimateriaalien riittävyyden kanssa. Onko markkinointimateriaaleja tarpeeksi? Onko niillä enää uutuusarvoa vai onko ne jo nähty? Soveltuuko tiettyyn käyttötarkoitukseen tehdyt materiaalit käytettäväksi myös muualla?
Markkinointimateriaaleihin uppoaa paljon rahaa ja aikaa, jos aivan kaiken suunnittelee ja toteuttaa aina alusta alkaen. Markkinointimateriaaleja on totuttu hyödyntämään monipuolisesti isoissa kampanjoissa kuten brändin tai tuotteen lanseerauksessa, mutta mitä jos hyödyntäisit niitä monipuolisesti myös muulloin? Esimerkiksi digimarkkinoinnissa moni on jo oppinut hyödyntämään mainostekstejä ketterästi eri kanavissa, hyödyntäen samaa sisältöä verkkosivuilla, digimarkkinoinnin kampanjoiden mainosteksteissä sekä uutiskirjeissä. Hyödynnä samaa ketteryyttä myös muita materiaaleja suunnitellessasi.
Markkinointimateriaalien suunnitteluvaiheessa kannattaa ottaa huomioon materiaalien monikäyttöisyys sekä erilaiset kanavavalinnat.
Kuva- ja videosisällön muokkaaminen jälkeenpäin on haastavaa, joten kuva- ja videotuotannon suunnitteluvaiheessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota käytettäviin markkinointikanaviin sekä harkita tarkkaan, halutaanko sisältö sitoa esimerkiksi tiettyyn aikaan tai paikkaan. Tiettyyn vuoteen, lukuun tai paikkaan sidottu materiaali on aina käyttömahdollisuuksiltaan sekä käyttöiältään kapeampi, joskin joissain tilanteissa täysin perusteltu valinta.
Opi, kuinka voit hyödyntää erilaisia
markkinointimateriaaleja monipuolisemmin:
Tekstit
Markkinointisuunnitelmasta tai -oppaasta voi hyödyntää tuote- tai palveluvalikoimaa sekä
yritystoimintaa kuvaavia tekstejä myös verkkosivuilla, digimarkkinoinnin kampanjoiden mainosteksteissä, some-postauksissa ja erilaisissa esittely-oppaissa. Erilaisia mainostekstejä voidaan hyödyntää ristiin digimarkkinoinnin kampanjoiden mainosteksteissä, lehti-ilmoituksissa, blogiartikkelin pohjana, videon sisällössä, radiomainoksissa sekä uutiskirjeissä.
Äänitteet
Erilaisia äänitiedostoja voidaan hyödyntää ainakin osittain keskenään radio- tai, Spotify-mainoksissa sekä videoissa että animaatioissa. Lisäksi äänitteiden pohjalta voidaan kehittää mainostekstejä eri markkinointikanaviin.
Kuvat ja kuvitukset
Esitteissä tai oppaissa käytettyjä kuvia voidaan hyödyntää myös verkkosivuilla, uutiskirjeissä, lehti-ilmoituksissa, julisteissa, digimarkkinoinnin kampanjoiden kuvamainoksissa tai PowerPoint-esityksissä.
Videot ja animaatiot
Video- tai animaatiomateriaaleja voidaan soveltaa verkkosivujen hero-videoissa, tuote- tai palveluvalikoiman esittelyvideoissa, digimarkkinoinnin kampanjoissa kuten YouTube- tai Instagram Stories-mainonnassa tai erilaisissa esittelytilaisuuksissa kuten seminaareissa. Videoissa olevia ääniä voidaan jatkokehittää radio- tai Spotify-mainonnassa kts. tarkemmin “Äänitteet” kohdasta äänitteiden hyödyntämisestä.
Markkinointimateriaaleissa ketteryys on valttia.
Muista ainakin nämä, kun suunnittelet uusia monikanavaisia sisältöjä:
Tuleeko sinulle mieleen jo olemassa oleva markkinointimateriaali, jonka pohjalta voitaisiin kehittää uusi materiaali markkinointiin tekstin, äänitteen, kuvan tai videon muodossa? Ota yhteyttä markkinointiviestinnän liiketoimintajohtajaan Katja Asikaiseen puhelimitse 040 095 3385 tai sähköpostitse katja.asikainen@bang.fi.
B2B-yrityksissä markkinointi ja myynti puhuvat usein samoista asiakkaista – mutta eivät aina samalla kielellä. Silti juuri näiden kahden toiminnon...
Sangram Vajre, yksi Account Based Marketingin (ABM) pioneereista ja kirjan ABM is B2B kirjoittajista, tuo kirjassaan esiin mielenkiintoisen mallin...
Kuinka elää jatkuvaa muutosta ja uudistusta, jota nykyaika meille tarjoilee? Mitä yritykset ja niiden ihmiset tarvitsevat muutoksen keskellä, jotta...