Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Minna Haapsaari : 18.10.2023
Blogisarjan ensimmäisessä osassa pohdimme arvotyöstön synnyttämiä tunteita ja ristiriitoja. Tässä blogissa keskitymme siihen, kenen tai keiden äänten tulisi olla erityisen kuuluvia, kun arvoja määritellään ja työstetään.
Yrityksissä on vaihtelevia käytänteitä siitä, miten arvoja määritellään, miten niitä uudistetaan uuteen strategiakauteen ja ketä prosessiin osallistetaan. Arvojen määrittelyssä ja työstämisessä on oman tulkintani mukaan kaksi näkökulmaa:
Tein kyselyn LinkedIniin keväällä 2023 ja kysyin, keiden ääntä pitäisi etupäässä kuunnella, kun työyhteisön arvoja määritetään tai kirkastetaan.
Johdon ajatuksille ei siis siis annettu painoarvoa lainkaan ja työntekijöiden ääni nähtiin tärkeimmäksi.
Oma ajatteluni arvojen määrittelystä tiivistyy 25 vuoteen työelämässä viestinnän ammattilaisena, johtoryhmien valmentajana (ja jäsenenä) sekä palvelumuotoilijana. Se sopii mainiosti Aava & Bangin malliin, jolla arvoja työstämme sekä omassa työyhteisössämme että asiakkaillemme:
Yhteinen keskustelu tulosten pohjalta: arvojen merkitys, rooli ja arvojen työstön kipupisteet. Tarkastellaan strategiaa ja arvoja johdon ja omistajien silmin avoimesti keskustellen:
Arvoprosessin eteneminen, toimenpiteet ja työyhteisön osallistaminen arvoista keskustelemiseen.
Kirkastetaan, kuinka arvopohja näkyy arjen työssä ja mitä arvot kaikkinensa henkilöstölle tarkoittavat.
Arvoja kun rakennetaan monin eri tavoin, myös asiantuntijasta tai konsultista riippuen.
Itse näen, että asiantuntija voi ohjata, fasilitoida, suosittaa, tiivistää ja kyseenalaistaa,mutta johto tekee päätökset. Arvoprosessin tulee olla yhteistyötä ja osallistavaa keskustelua. Tärkein asia on johdon aito tahtotila pitkäjänteiseen suunnan näyttämiseen. Vain silloin voidaan oikeasti onnistua.
Arvojen määritteleminen, niistä keskusteleminen ja niiden toteuttaminen ei ole työyhteisössä helppoa. Arvojen mukana tulee aina epävarmuutta, pelkoa, ristiriitaisia näkemyksiä ja tiukkoja keskusteluja– ja se on vain inhimillistä. Kaikista tärkeintä arvojen viestimisessä on johdon yhteinen tahtotila ja aito halu toteuttaa niitä. Näennäinen toiminta jättää arvot “seinätauluiksi”, joiden sisällön toteutumattomuudelle naureskellaan.
Arvot ovat tärkeä osa sekä strategiaa että kulttuurin rakentamista ja ylläpitämistä. Arvoja ei voi jättää pois strategiasta, koska ne kertovat, mitä yritys edustaa ja millä arvostuspohjalla asioita tehdään. Arvojen ei kuulu jäädä johdon ppt-esityksiin, vaan olla osa työntekijöiden arkea. Vain jatkuvalla, arkeen ulottuvalla ja siellä näkyvällä viestinnällä ja toiminnalla voidaan vaikuttaa siihen, että yhdessä sovitut arvot toteutuvat.
Lue lisää viestinnän palveluistamme
Kirjoittaja: Minna Haapsaari
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...