Tekoäly B2B-myynnissä – tehokkuutta, personointia ja tarkkuutta
Tekoäly on muuttanut myynnin pelikenttää pysyvästi. Sen hyödyntäminen B2B-myynnissä ei ole pelkästään prosessien tehostamista vaan myös täysin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Erilaiset digitaaliset ohjelmistot madaltavat kynnystä toteuttaa digimarkkinointia kansainvälisesti. Silti ei ole sama tehdä markkinointia Suomessa kuin ulkomailla. Maailma on muuttumassa koko ajan globaalimmaksi, mutta samalla tulisi ymmärtää kuinka suuri merkitys on asiakaskokemuksella. Kilpailun kiristyessä keskinkertainen asiakaskokemus ei riitä. Parhaimmillaan digimarkkinointi kasvattaa asiakaskokemusta verkossa, millä palvellaan potentiaalista asiakasta jokaisessa ostopolun eri vaiheissa.
Kansainvälisyydessä suurimpina haasteina verkossa ovat liian alhaiset kävijämäärät verkkosivustolla, heikko näkyvyys eri digimarkkinoinnin kanavissa, eri kielet sekä erilaiset tavat kulttuureissa. Kansainvälinen digimarkkinointi vaatii aina onnistuakseen kartoitusta ja tutkimusta tavoiteltavista kohdemaista.
Tässä artikkelissa jaan 8+1 vinkkiä kansainvälisen digimarkkinoinnin aloittamiseen.
Englanninkielisiä kampanjoita voi harkita maihin, joissa englannin kielen osaamisaste on korkea tai jos englanninkielen käyttö on toimialalle tyypillistä. Jos verkkosivustolla on eri käännösversioita, kannattaa verkkosivun domainin vastata ko. kieliä, mikä nostaa potentiaalisten asiakkaiden luottamusta yritystäsi kohtaan. Esimerkiksi tyypillinen suomalainen domain bang.fi, jolle saksalainen domain olisi bang.de.
Mikään ei ole epäilyttävämpää kuin hakutulos, jossa eri kielet ovat sekaisin keskenään. Muista tarkistaa myös käännetyn sivun metakuvaus sekä kategorisointi, jotka jäävät helposti alkuperäiselle kielelle. Automaattinen sivun kääntäminen kannattaa unohtaa kokonaan. Eri kielet pitää ottaa huomioon yrityksen viestinnässä kokonaisvaltaisesti eli pelkät verkkosivuston käännösversiot eivät riitä.
Mikä on markkinoinnissa suosittua ja mikä ei? Minkä tyylisiä kuvia tai huomiovärejä käytetään? Entä millaiset call-to-actionit ovat suosittuja? Kaikissa maissa ei olla yhtä suoria call-to-actioneissa kuin Suomessa.
Jo ennen digimarkkinoinnin aloittamista täytyy verkkosivuston UI/UX -suunnittelussa sekä teknisissä ratkaisuissa ottaa huomioon kohdemarkkinan tarpeet. Näitä tarpeita ovat mm. kulttuurilliset tavat, lakiasiat, toimitus- ja maksutavat. Globaalissa digitaalisessa kaupankäynnissä yrityksen on erityisen tärkeää osoittaa verkkoläsnäolollaan (= online presence) luottamusta ja asiantuntijuutta.
Käytettävät hakusanat sekä niiden hakuvolyymit vaihtelevat maittain. Erilliset kampanjat eri kielille selkeyttävät kampanjoiden tehon seuraamista. Seuraa hakusanamainonnan tuloksia tarkasti ja kehitä säännöllisesti. Käytä mainosteksteissä samankaltaista sanastoa kuin hakusanamainonnassa sekä itse sivustolla.
Pahimmassa tapauksessa saatat valita kampanjalle väärän ajankohdan, minkä vuoksi kampanjasi ei tuota tuloksia. Esimerkiksi Suomessa itsenäisyyspäivän vietto on hyvin erilaista kuin vaikkapa Pohjois-Amerikassa.
Suuremman tai aivan uuden kohderyhmän tavoittaminen vaatii suurempaa panostusta myös rahallisesti. Hyvin tarkalla kohdentamisella varmistat mainoksesi näkyvyyden potentiaalisille asiakkaille.
Pilotoi, testaa, optimoi ja kehitä. Suurempien markkinointipanostusten tekeminen ja investointien perustelu on helpompaa, kun sinulla on enemmän käytännön kokemusta uudesta markkinasta.
Seuraa ja analysoi kuinka verkkosivuston käyttäjät käyttäytyvät sivustolla. Paranna käyttäjien asiakaskokemusta kehittämällä verkkosivustoa jatkuvasti. Saat arvokasta tietoa jos vertaat eri käännösversioiden sivustojen käyttäytymistä keskenään.
Digimarkkinointi toimii parhaiten paikallisesti sekä kansainvälisesti jatkuvalla kehittämisellä. Digimarkkinoinnin kampanjoista saadaan arvokasta dataa, mitä hyödynnetään tulevissa kampanjoissa.
Haluaisitko saada lisää vinkkejä digimarkkinoinnin suunnitelmalliseen toteutukseen? Käy lukemassa, kuinka voimme auttaa sinua onnistumaan!
Lisää vinkkejä löydät mm. täältä:
International SEO: How to Optimize Your Website for Other Countries
Tekoäly on muuttanut myynnin pelikenttää pysyvästi. Sen hyödyntäminen B2B-myynnissä ei ole pelkästään prosessien tehostamista vaan myös täysin...
Vuorovaikutusosaaminen on turvallisen, tuottavan ja tuloksellisen työelämän kovaa valuuttaa. Kasvukattaus-videopodcastimme kuudennessa jaksossa...
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...