Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

8 + 2 vinkkiä - Näin kirjoitat vaikuttavan blogipostauksen

Featured Image

Mietitkö, miten kirjoittaa vaikuttava blogipostaus? Tuntuuko alkuun pääseminen hankalalta? Tai oletko jo kirjoittanut postauksia, mutta ne eivät ole tuoneet haluttuja tuloksia? Hyvä postaus vaatii jonkin verran työtä, mutta voi onnistuessaan tavoittaa ison määrän juuri niitä lukijoita, joiden huomion haluat. Seuraavien vinkkien avulla kirjoitat kiinnostavan kokonaisuuden, joka luetaan loppuun asti.

8+2 vinkkiä vaikuttavaan blogipostaukseen

1. Mieti aivan ensimmäiseksi, kenelle kirjoitat. Kuvittele mielessäsi oikea henkilö, jonka haluat lukevan postauksesi. Esimerkiksi: Petri, 42-vuotias myyntipäällikkö. Millaiset asiat Petriä kiinnostavat? Haluaako hän tietoa teknisistä ominaisuuksista, tiukkaa tykitystä hyödyistä vai konkreettisia esimerkkejä ja asiakastarinoita? Vinkkejä asiakasarkkityyppien luomiseen löydät täältä.

2. Valitse aihe, joka aidosti kiinnostaa lukijaa - ei pelkästään sillä perusteella, että sinä haluaisit kirjoittaa siitä. Minkä ongelmien kanssa asiakkaat usein painivat? Mihin he pyytävät apua? Mitkä ovat päivän polttavia teemoja? Rajaa aihe riittävän tiukasti. Yritä keksiä mielenkiintoinen näkökulma varsinkin, jos aiheesta on jo kirjoitettu paljon.

3. Päätä, minkä pointin haluat postauksella tehdä. Jos saisit sanoa aiheesta vain yhden asian, mikä se olisi? Rakenna postaus tämän tärkeimmän ajatuksen ympärille, vaikkapa seuraavalla rakenteella:
a. Tunnista ongelma ja tee siitä henkilökohtainen
b. Kerro tarina ongelman ratkaisemisesta ja tarjoa ongelmaan ratkaisu
c. Tee päätelmä, kehotus ja esitä kysymys

4. Asettaudu oikeaan kirjoitusmoodiin. Jos Tone of Voice eli yrityksesi äänensävy on jo määritelty, palauta se mieleesi. Muista, että helppolukuinen teksti koostuu lyhyistä lauseista ja tiiviistä kappaleista. Jos käytät alan erikoistermejä, avaa niiden merkitys lukijalle.

5. Panosta otsikkoon ja ingressiin. Otsikko on koukku, jolla nappaat lukijasi huomion. Napakalla ingressillä vakuutat lukijan, että postaus on hänen aikansa arvoinen. Yksi tapa kirjoittaa houkutteleva ingressi on esittää lukijan ongelmaan liittyvä kysymys ja kertoa sitten, mitä apua postauksestasi on ongelman selättämiseen. Voit kirjoittaa otsikon ja ingressin ensimmäiseksi tai vasta sitten, kun postaus on muuten jo valmis.

6. Muista, että postauksen pitää olla helposti silmäiltävä. Väliotsikoiden avulla lukija hahmottaa nopeasti postauksen sisällön - käytä siis niihin aikaa. Bullet pointit ja nostot tekevät myös tekstistä lukijaystävällisen. Kuvat ja videot ovat hyvä keino viestin tehostamiseen.

7. Mieti huolella, mihin ajatukseen haluat päättää postauksen. Voit esimerkiksi tarjota ratkaisun ongelmaan, tehdä mielenkiintoisen kiteytyksen tai vinkata lisälukemisesta. Aktivoivan kysymyksen esittäminen postauksen lopussa on hyvä keino herättää keskustelua.

8. Käytä postauksessa koelukijaa. Työkaveri, asiakas tai puoliso voi antaa hyviä vinkkejä sisällön paranteluun. Muokkaa postaus kommenttien pohjalta ja tarkista vielä lopuksi oikeinkirjoitus.

Muista myös:

1. Tehdä postaukselle SEO-tarkistus. Varmista, että otsikko ja metakuvaus ovat “hakukoneystävällisiä”. Sisällytä tekstiin avainsanoja, jos ne istuvat siihen luontevasti. Voit lukea lisää SEOsta, SEMstä ja SEAsta täältä, jos käsitteet eivät ole vielä hallussa.

2. jakaa postaus eri kanavissa sopivalla lähestymiskulmalla. Voit vaihtaa lähestymiskulmaa kanavien (Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn jne.) luonteen mukaan. Kannusta verkostoasi kommentoimaan ja jakamaan postausta. Muista lisätä blogi myös uutiskirjeen sisällöksi.


Tuntuuko blogipostausten tekeminen vielä näidenkin vinkkien jälkeen ylivoimaiselta? Yksi vaihtoehto on ulkoistaa kirjoittaminen asiantuntijalle. Tärkeintä on, että postaus tulee tehdyksi eikä jää vain pyörimään ajatuksena takaraivoon. Lue vielä kolme syytä, miksi verkkosivujen sisältöön panostaminen kannattaa.

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

Tekoälyn soveltaminen ja erilaisten tekoälysovellusten käyttö modernissa markkinoinnissa ja myynnissä on tänä päivänä jopa jo itsestäänselvää – moni...

Read More
Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More