Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

3 syytä, miksi verkkosivujen sisältöihin kannattaa panostaa

Featured Image

Verkkosivut ovat yrityksesi tärkein käyntikortti. Se on se paikka, jonne haluat potentiaaliset asiakkaat esimerkiksi mainonnan ja sosiaalisen median kautta johdattaa. Verkkosivuihin kannattaa siis satsata, mutta mikä siellä on tärkeää? Se, miltä verkkosivut näyttävät? Vai se, kuinka nopeasti sivu latautuu? Näilläkin asioita on merkitystä, mutta loppujen lopuksi kaikista tärkeintä on sisältö. Sisällöillä tarkoitetaan niin teksti-, kuva- kuin videomuotoistakin sisältöä, mutta keskityn tässä kirjoituksessa pääasiassa tekstisisältöön. Miksi siihen siis kannattaa panostaa? 

Miksi verkkosivujen sisältöihin kannattaa panostaa?

1. sisältöjen tehtävä on auttaa asiakasta

Verkkosivujen ulkoasulla ja teknisellä hifistelyllä rakennetaan toki hyvää ensivaikutelmaa ja ne ovat tärkeä osa isompaa kokonaisuutta, mutta ilman laadukasta ja asiakkaallesi lisäarvoa tuottavaa sisältöä verkkosivusi on kuin tyhjä kuori. Kuluttajina haluamme varmistua siitä, että meitä ja tarpeitamme ymmärretään. Siksi myös verkkosivuilla huomio kannattaa kääntää asiakkaaseen ja puhutella häntä. Sen sijaan, että kerrot mitä teette tai millaisia tuotteita tai palveluita myytte, kerro, kuinka voit asiakastasi auttaa. Näin varmistat, että hän saa vastauksia. Samalla rakennat myös luottamusta ja asiantuntijamielikuvaa, jolloin asiakas on myös valmiimpi ostamaan sinulta.

Millaista on hyvä sisältö? Siihen ei ole yhtä oikeaa vastausta, mutta kaikki lähtee siitä, että tunnet asiakkaasi ja hänen ostopolkunsa. Pohdi, millaista sisältöä verkkosivusi tarjoaa erilaisille asiakasarkkityypeille, eri ostopolun vaiheisiin. Ostopolun alussa oleva asiakas tarvitsee erilaista sisältöä, kuin asiakas, joka on jo valmis ostamaan ja vertailee erilaisia vaihtoehtoja. Pidä siis huoli siitä, että verkkosivultasi löytyy monipuolisesti erilaisia sisältötyyppejä, kuten tuotteen tai palvelun eduista kertomista, referenssejä, kuvia, videoita, infograafeja, ladattavia oppaita tai blogiartikkeleita. Asiakkaan tulisi saada mahdollisimman nopeasti selkeä kuva siitä, mitä teette, kuinka tuotteenne tai palvelunne auttaa häntä, miksi hänen kannattaisi valita juuri teidät ja mitä hänen tulisi tehdä seuraavaksi. Johdattele asiakasta siis oikeaan suuntaan ja varmista, ettei hän tunne oloaan eksyneeksi.

Millainen käyttäjäkokemus verkkosivullasi on? Kuinka varmistat, että verkkosivu vastaa kävijän tarpeisiin ja auttaa häntä kohti haluttua toimintoa? Lue vinkit parempaan käytettävyyteen käyttöliittymäsuunnittelijamme Villen blogista!

2. KYLLÄHÄN JOKAINEN OSAA KIRJOITTAA?

Osaa toki, mutta on eri asia kirjoittaa tekstiä esimerkiksi sosiaalisen median postaukseen tai blogiin, kuin verkkosivuille. Kaiken viestinnän olisi hyvä kytkeytyä yrityksesi tone of voiceen. Tone of voice tarkoittaa sitä äänensävyä ja tapaa viestiä, joka erottaa teidät kaikista muista ja se määritellään yleensä brändityön yhteydessä. Valitettavan usein verkossa oleva tekstisisältö on hyvin geneeristä, jolloin muista toimijoista erilaistuminen ja mieleen jääminen on vaikeampaa.

Yhdelle toimii rento, leikkisä ja tuttavallinen tone of voice, kun taas toiselle asiantuntevampi, vakuuttavampi ja itsevarmempi tapa viestiä. Olipa tone of voice millainen tahansa, kannattaa muistaa, että ruudun toisella puolella on aina toinen ihminen. Puhu siis verkkosivullasi suoraan hänelle ja vältä esimerkiksi liiallista jargonin käyttöä. Älä siis puhu liikaa siitä mitä te teette ja ketä te olette, vaan kuinka voitte asiakastanne auttaa. Muista myös, että verkkosivuilla on iso merkitys siinä, millainen mielikuva teistä yrityksenä välittyy. Ammattimaisesti, selkeästi ja kiinnostavasti kirjoitettu teksti kannustaa lukemaan lisää ja antaa teistä kuvan osaavana toimijana, joka osaa ja haluaa auttaa.

Haluatko oppia paremmaksi kirjoittajaksi? Nappaa copywriterimme Sannan 10 vinkkiä talteen hänen blogistaan!

3. HAKUKONENÄKYVYYS PARANEE

Hypätäänpä hetkeksi potentiaalisen asiakkaasi saappaisiin. Hänellä on jonkinlainen ongelma, haaste tai tarve, johon hän lähtee etsimään ratkaisua. Yleensä tietoa lähdetään etsimään Googlesta, jolloin verkkosivujesi olisi tärkeää löytyä ensimmäiseltä sivulta. Siinä auttaa mm. hakukonemainonta (SEM), mutta kaikista tehokkainta hakukoneoptimointia (SEO) on se, että verkkosivullasi oleva sisältö on kohderyhmällesi relevanttia. Verkkosivun hakukonenäkyvyyteen voidaan vaikuttaa mm. tärkeimpien hakusanojen tuntemisella (tässä auttaa hakusana-analyysi), eri tasoisilla otsikoilla, kuvien alt-teksteillä ja linkityksillä. Lisäksi blogi on erinomainen tapa nostaa yrityksesi verkkosivuja korkeammalle hakukoneissa, kunhan siellä oleva sisältö on asiakkaallesi arvokasta. On kuitenkin tärkeää muistaa, että verkkosivut tehdään aina ensisijaisesti ihmiselle - ei hakukoneille.

Verkkosivujen tekstisisällöt

Verkkosivut ja niiden sisällöt eivät siis ole projekti, joka tehdään kerralla valmiiksi ja unohdetaan. Sisältöjä tulee päivittää säännöllisesti ja kuten monessa muussakin asiassa, myös sisältöjen kohdalla kokeilemalla selviää, mikä toimii parhaiten! Verkkosivut ovat ennen kaikkea yksi tärkeimmistä myynti- ja markkinointikanavista, jonka vuoksi niiden sisältöön kannattaa panostaa. 

Ovatko yrityksesi verkkosivut ajan tasalla? Puhuttelevatko sisällöt unelma-asiakastasi? Käy lataamassa maksuton "5 vinkkiä onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen" -opas, tutustu maksuttomaan verkkosivuston ostajan oppaaseemme tai tekemiimme verkkosivuihin!

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

HubSpotin tekoälytyökalut markkinoinnissa ja myynnissä

Tekoälyn soveltaminen ja erilaisten tekoälysovellusten käyttö modernissa markkinoinnissa ja myynnissä on tänä päivänä jopa jo itsestäänselvää – moni...

Read More
Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Voittava viestintästrategia rakentuu organisaation sisältä ulos

Viestintä voi onnistua muutenkin kuin sattumalta, mutta se vaatii sekä suunnitelmallisuutta ja johtamista. Maaliskuisessa viestinnän webinaarissa...

Read More
Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More