Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Vuonna 2018 kirjoitin Aava & Bangille oheisen blogin vieraskynällä sanoen, että vastuullisuusviestintä on tekoja. Mutta mikä on muuttunut kahdessa vuodessa, vai onko mikään? Elämme suurten muutosten alla ja yritysten tulee olla etunenässä ratkaisemassa esimerkiksi ilmastonmuutoksen tuomia haasteita. Olemme tehneet useita viestinnällisiä tekoja ja ulostuloja tämän blogitekstin jälkeen ja samalla toteuttaneet Finlaysonin ensimmäisen vastuullisuusohjelman. Tekstin sanoma kuitenkin on edelleen erittäin ajankohtainen: vastuullisuudesta viestimisen lähtökohtana tulee olla perusteellinen pohjatyö ja yrityksen omien toimintojen kunnianhimoinen kehittäminen.
– Elli Ojala, Vastuullisuuspäällikkö, Finlayson Oy
Finlaysonia pidetään vastuullisena tekstiilialan toimijana ja ehkä jopa edelläkävijänä Suomessa. Olemme keikkuneet Sustainable Brand Index -tutkimuksen top kymmenikön tuntumassa jo useana vuotena peräkkäin, Suomen kiinnostavimmat brändit -tutkimuksen top kymmenikössä ja Jukka Kurttila on saanut tunnustuksen yhtenä Pohjoismaiden vastuullisimmista johtajista. Olemme tehneet strategista vastuullisuustyötä muutamien vuosien ajan ja kertoneet avoimesti ja selkeästi konkreettisesta tekemisestämme. Mutta miten vastuullisuudesta tulisi viestiä onnistuneesti? Tässä minun väitteeni:
Meille on tärkeää, että yrityksenä otamme kantaa, jos yhteiskunnassa on jokin epäkohta, joka vaatii huomiota. Jotkut sanovat tätä yritysaktivismiksi. Meille on yhdentekevää miksi sitä sanotaan, sillä me yksinkertaisesti toimimme arvojemme* pohjalta. Jos jokin asia on arvojemme mukaista ja olemme ”hyvän puolella” emme epäröi hetkeäkään. Voimme käyttää yrityksenä omaa näkyvyyttämme ja yritysviestintäämme hyvän asian edistämiseen.
*Rohkeus, vastuullisuus ja kiinnostus maailmasta.
Jos kysytään ihmisiltä mitä heille tulee ensimmäisenä mieleen Finlaysonista, uskoisin, että he mainitsisivat jonkin keskustelua herättäneistä ulostuloistamme kuten vaikkapa Tom of Finland -tuotteet, yhteistyön lopettamisen tavaratalo Kärkkäisen kanssa tai Naisen Euro -kampanjan. Monet ulostulomme myös usein henkilöityvät Jukka Kurttilaan. Uskon, että viestejämme kuunnellaan eri tavalla, kun kertojana on ihminen, eikä organisaatio.
Meille vastuullisuusviestintä on muutakin kuin kampanjoita. Kaikki yhteiskunnalliset kannanottomme olisivat heikolla pohjalla, jos meillä ei olisi ”oma tontti” kunnossa. Toisin sanoen on tärkeää, että samalla kun otamme kantaa eri yhteiskunnallisiin aiheisiin, kuten miesten ja naisten väliseen palkkaepätasa-arvoon, rasismiin tai seksuaalivähemmistöjen oikeuksiin, kehitämme omaa bisnestämme vastuullisempaan suuntaan ja pyrimme minimoimaan liiketoiminnan aiheuttamia haittoja ympäristölle ja ihmisille esimerkiksi lisäämällä vastuullisempien materiaalien määrää, tekemällä tehdastarkastuksia ja huolehtimalla ihmisoikeuksien toteutumisesta täällä ja maailmalla. Päivittäinen vastuullisuustyömme ja läpinäkyvyys kaikessa mitä teemme luo siis pohjaa yhteiskuntavastuullemme.
Voisi kuvitella, että asiakkaidemme mielikuva Finlaysonin vastuullisuudesta perustuu myös pääasiassa kannanottoihin ja mediaulostuloihin eri aiheista. Asia ei kuitenkaan ole näin. Kysyimme nimittäin huhtikuussa osana sidosryhmäkyselyä asiakkailtamme mitä heillä tulee ensimmäisenä mieleen Finlaysonin vastuullisuudesta ja heidän ylivoimainen suosikkivastauksensa oli kierrätys ja kierrätystuotteet. Toisena tuli tuotteiden korkea laatu ja kolmantena ekologisuus ja ympäristö. Ulostulot ja kampanjat olivat vasta sijalla viisi. Oli hienoa huomata, että asiakkaamme tietävät jo nyt paljon vastuullisuudestamme ja konkreettisesta tekemisestämme ja olemme siis onnistuneet tuomaan vastuullisuustekemisemme asiakkaiden tietoisuuteen etenkin tuotteiden kautta.
Vaikka asiakkaamme ovat jo kiinnostuneita ja tietävät paljon vastuullisuudestamme, on meidän tehtävämme yrityksenä kertoa mahdollisimman paljon ja rehellisesti mitä olemme tehneet. Vastuullisuustyömme otsikko ”Meillä ei ole salaisuuksia” tiivistääkin hyvin lähtökodan kaikelle viestinnällemme. Kerromme rehellisesti keskeneräisistä ja kipeistäkin asioista, sillä turha tekstiilialaan liittyviä haasteita on lähteä kaunistelemaan. Me emme tiedä tarkalleen miltä pellolta puuvilla tulee tai millaisissa olosuhteissa puuvillaa kerätään. Uskon, että tämä rehellisyys on yksi syistä minkä ansioista olemme päässeet näin pitkälle. Kuulin eräässä tilaisuudessa sanottavan, että: ”Pesty asia likaantuu aina uudelleen”. Siksi on tärkeää puhua asioista niiden oikeilla nimillä, eikä kaunistella tai viherpestä niitä. Siitä jää aina kiinni.
Finlaysonin vastuullisuustyöstä voi lukea lisää täältä.
Kirjoittaja: Elli Ojala
Finlayson Oy:n vastuullisuuspäällikkö Elli Ojala on kirjoittanut vieraskynällä vastuullisuusviestinnästä Aava & Bangin blogiin alunperin vuonna 2018 – vaan miltä osin teksti on ajankohtainen edelleen vuonna 2020? Siihen pääsemme tutustumaan nyt.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInSampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...