Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Mira-Maria Heinonen : 20.08.2021
Verkkosivujen tarjoajia, teknologioita sekä toiminnallisuuksia on pilvin pimein ja hinnatkin vaihtelevat sadoista euroista kymmeniin tuhansiin. Verkkosivujen ostaminen ei tosiaan ole helppo tehtävä, varsinkaan ensikertalaiselle. Kuinka tässä oikein pitäisi osata valita itselle sopiva palveluntarjoaja?
Ei hätää, sinun ei tarvitse olla tekninen asiantuntija ostaaksesi juuri itsellesi tai yrityksellesi sopivat sivut – ammattilainen kyllä ehdottaa tarpeisiisi sopivia toiminnallisuuksia ja osaa opastaa sinua verkkosivuprojektissa. On kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, että sinä ja verkkosivustosi rakentava asiantuntijakumppani olette yhteisymmärryksessä siitä, mitä olet tilaamassa.
Tässä avainasemassa on tarjouspyynnön eteen tehty määrittely. Siihen kannattaakin panostaa, sillä kun tarpeet uudelle verkkosivustolle kuvataan riittävän tarkasti, ammattilainen pystyy määrittelemään verkkosivuston rakentamiseen vaadittavat resurssit. Sinä puolestasi saat vertailtua saamiasi tarjouksia ja valittua näiden joukosta juuri itsellesi sopivimman suunnitelman ja kumppanin.
Näillä askeleilla et voi mennä pahasti pieleen!
Kun verkkosivujen ostaminen on ajankohtaista, on hyvä palata alkuun ja miettiä, miksi verkkosivuja ylipäätään ollaan tekemässä. Ennen kuin voit lähteä suunnistamaan kohti juuri omaa liiketoimintaasi palvelevia sivustoja, on hyvä tietää missä kohtaa karttaa sijaitset.
Luo siis ymmärrys nykytilasta ja pohdi, millaisia haasteita verkkosivuilla halutaan ratkaista:
🔍 Mikä on yrityksesi tavoite ja kuinka verkkosivusto palvelee sitä?
🔍 Ketkä ovat kohderyhmääsi ja kuinka heidät tavoittaa?
🔍 Ovatko tuotteet ja palvelut selkeitä?
🔍 Onko yrityksen brändi kirkas ja äänensävy mietitty?
🔍 Ketkä ovat suurimmat kilpailijasi ja kuinka erotut heistä?
Jos alkutilanne tuntuu hähmäiseltä etkä löydä paikkaasi kartalta, kannattaa pohtia, olisiko ennen verkkosivuston ostamista sittenkin kannattavampaa ensin tuotteistaa palvelu tai kirkastaa brändi.
Verkkosivun tavoitteet muodostavat pisteen, mihin kartassa halutaan päästä. Tavoitteet kannattaa rajata muutamaan, jotta niiden toteutumista pystytään jatkossa mittaamaan.
Kiteytä verkkosivuston strategiset tavoitteet:
💎 Kenelle verkkosivut tehdään?
💎 Millaisia asiakkaita verkkosivuston kautta tavoitellaan?
💎 Kuinka verkkosivuilla halutaan vaikuttaa asiakkaisiin?
💎 Onko sivustolla tarkoitus tiedottaa, kerätä liidejä, tehdä myyntiä tai kenties jotain muuta?
Sivuston laajuus, niiden monimutkaisuus ja sisältöjen määrä sekä muoto vaikuttavat suuresti siihen, kuinka työlästä verkkosivuston rakentaminen on ja kuinka paljon verkkosivujen tekeminen tulee maksamaan.
Jo ennen verkkosivujen ostamista kannattaa myös ottaa huomioon seuranta ja jatkokehitys: verkkosivujen julkaisu on vasta alkua, kun luodaan uusia asiakkuuksia ja myyntiä generoivaa työkalua. Jotta saat parhaan mahdollisen hyödyn verkkosivustostasi, tulee sivustoa kehittää jatkuvasti. Verkkosivustoa suunniteltaessa ei kannatakaan miettiä vain sivuston suunnittelua ja toteutusta, vaan sen koko elinkaarta ja roolia yrityksesi strategiassa.
Määrittele mahdollisimman tarkasti:
✅ Kuinka monesta yksittäisestä sivusta verkkosivustosi suurin piirtein tulee koostumaan?
✅ Millaisia sisältöjä verkkosivustolle on tulossa?
✅ Mitkä ovat sivuston tärkeimmät toiminnot?
✅ Kuka tekee verkkosivuston sisällöt ja koordinoi materiaalit?
✅ Kenen vastuulla on verkkosivuston päivittäminen ja ylläpito?
✅ Kuka mittaa tavoitteiden onnistumista ja tekee tulosten pohjalta jatkokehitystä?
Etsiessä sopivaa kumppania verkkosivuprojektiin tutustuminen on ensiarvoisen tärkeää. Lähesty siis rohkeasti palveluntarjoajaa, kurkkaa heidän tekemiinsä töihin ja tapaa projektiryhmää kasvotusten! Muista, että verkkosivuprojekti on tiivistä yhteistyötä asiakkaan ja verkkosivuammattilaisten välillä, joten henkilökemiaakin kannattaa hiukan testailla.
Näillä eväillä pääset jo pitkälle oman verkkosivustoprojektisi starttaamisessa!
Haluatko kuulla lisää, mitä verkkosivustoa ostaessa tulee ottaa huomioon? Tässä ilmainen asiantuntijamateriaalimme verkkosivustoa tilaavalle: Verkkosivuston ostajan opas – ole hyvä! 💛
Kirjoittaja: Mira-Maria Heinonen
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...