Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
3 minuutin lukuaika
Katja Asikainen : 07.02.2022
Useissa eri tutkimuksissa on viitattu siihen, että työpaikat, joissa yhteistyö ja vuorovaikutus toimivat, ovat kannattavampia ja kasvavat kilpailijoitaan nopeammin (ks. Forbes & Great Place to Work). Siksi on kriittisen tärkeää tarkastella sitä, miten työyhteisön organisaatio ja tiimit on rakennettu. Vaikuttava asiakaskokemus lähtee organisaation sisältä: asiantuntijoiden yhteistyöstä sekä asiakaskokemuksen johtamisen malleja vahvistamalla.
Parhaimmillaan tiimi vahvistaa ja tukee yksilöiden vahvuuksia. Kun jokainen yksilö pääsee valjastamaan omat supervoimansa asiakkaan menestyksen tueksi, voidaan yhteistyössä tiimin kanssa rakentaa aidosti vaikuttavaa ja poikkeuksellista asiakaskokemusta. Hyvin johdettuna tiimityö on paitsi asiakkaalle arvoa tuottavaa, myös yksilöiden omaa osaamista ja työntekijäkokemusta vahvistavaa. Asiakasorganisaatiota rakentaessa onkin äärimmäisen tärkeää nähdä, millaista arvoa tiimi tuottaa organisaation tärkeimmälle taholle, asiakkaalle. Tärkeä kysymys organisaation rakennetta muotoiltaessa on: kuinka saamme varmistettua parhaan mahdollisen asiakaskokemuksen ja kasvun jatkuvasti muuttuvassa ympäristössä. Arjessa tämä vaatii tiimiltä selkeitä tavoitteita, saumatonta yhteistyötä sekä jatkuvaa oppimista kaikkien sidosryhmien kanssa.
Aava & Bangin asiakkuustiimi vastaa yhdessä suunnittelijoiden kanssa asiakkaiden parhaasta palvelusta sekä markkinoinnin ja viestinnän vaikuttavuuden rakentamisesta. Usein asiakkuustiimin rooli asiantuntijayrityksessä onkin juuri vaikuttavan asiakaskokemuksen sekä asiakaslähtöisen kasvun varmistaminen. Olemme Aava & Bangilla viimeisen kolmen vuoden aikana kehittäneet asiakkuustiimiä määrätietoisesti eteenpäin, ja tämä tiimirakenne on viimeisen kolmen vuoden aikana osoittautunut asiakkaillemme ja suunnittelutiimeillemme kriittisen tärkeäksi. Toimin itse asiakkuustiimin johtajana ja voin ylpeydellä ja yhtään kainostelematta todeta, että meillä tiimi koostuu todellisista kestävän liiketoiminnan rakentamisen ammattilaisista.
Asiakkuustiimillä on etuoikeus, ja se kuuluisa näköalapaikka, tehdä asiakkaamme kanssa päivittäin kestävän kasvun pieniä ja isoja valintoja. Tutkimme ja todennamme yhdessä toimenpiteiden vaikuttavuutta sekä varmistamme asiakkaidemme jatkuvan kehittämisen yhdessä suunnittelutiimien kanssa. Työn suola onkin toimia päivittäin useilla eri toimialoilla, nähdä päivittäin kehitystä ja oivalluksia sekä varmistaa kunnianhimoisten tavoitteiden eteenpäin viemistä ja kasvun eri vaiheita kymmenien yritysten kanssa vuosittain.
Asiakkaidemme työntekijä- ja asiakaskokemuksen kehittäminen voi tarkoittaa arjessa esimerkiksi strategian viestinnällistämistä, brändin kirkastamista, sisäisen viestinnän mallin rakentamista tai vaikkapa modernin myynnin ja -markkinoinnin mallin kehittämistä digitaalisilla jatkuvilla palveluilla. Koska kukaan ei voi olla mestari jokaisessa osa-alueessa, tarvitaan tiimissä monialaista osaamista ja mikä tärkeintä – korkeaa yhteistyön taitoa. Kuitenkin palvelusta riippumatta asiakkuustiimin yhteinen tärkein onnistumista ohjaava mittari on asiakkaan kanssa yhdessä määritellyt tavoitteet, jotka pidetään kirkkaana omassa ja asiakkaan mielessä koko yhteisen matkan ajan.
Rakennamme päivittäin asiakkaidemme kanssa yrityksiä, joihin sekä asiakkaat että henkilöstö haluavat sitoutua. Kestävän kasvun rakentaminen on meille sydämen asia, sillä haluamme varmistaa markkinoinnin ja työelämän kehittymisen ja sitä kautta asiakkaidemme menestyksen niin pitkällä kuin lyhyelläkin aikavälillä. Ennen kaikkea haluamme myös näyttää, että pystymme itse elämään niin kuin opetamme. Tämä taas vaatii meiltä jatkuvaa itsemme reflektointia, pitkäjänteistä tekemistä ja arjen toimivuuden varmistamista.
Myös monet asiakkaamme lähtevät rakentamaan kestävää kasvua jatkuvan palvelun tuella. Tavoitteennamme on rakentaa yhdessä vaikuttavuutta läpi asiakkaan organisaation, unohtamatta myös lyhyen ajan tulosten tuottamista ja niiden mittaamista. Toisten asiakkaiden kanssa olemme matkalla mukana vain tietyssä rajatussa tarpeessa, kun taas toisia autamme kestävän kasvun tiellä modernin myynnin ja markkinoinnin sekä systemaattisen työyhteisöviestinnän rakentamisen kumppanina. Saamme siis olla asiakkaidemme matkalla mukana siellä, missä he meitä eniten tarvitsevat. Toisinaan katsomme asiakkaan kanssa rajattua yksityiskohtaa, ja joskus kehitämme asiakkaan liiketoimintaa kokonaisvaltaisesti strategisella tasolla. Yksityiskohtiakin viilatessa kokonaisuus on kompassimme, joka pitää suunnan oikeana. Uskomme siihen, että jatkuva kehittyminen, mittaaminen ja oppiminen auttavat vahvistamaan markkinoinnin ja viestinnän roolia asiakkaan organisaatiossa. Toimimme aina valmentavalla otteella, mikä tukee sitä, että yhteistyö aidosti vahvistaa myös asiakkaan oman markkinoinnin ja viestinnän johtamisen mallia.
Tänä vuonna tulemme rakentamaan entistä vahvempia digitaalisia myynnin ja markkinoinnin ratkaisuja, joissa toimimme asiakkaan kumppanina jatkuvan palvelun mallilla. Tulette näkemään yhä enemmän kansainvälisesti erottuvia ja kasvua rakentavia yrityksiä, jotka hyödyntävät kasvun draiverina modernin myynnin ja markkinoinnin mallia. Tulette näkemään myös asiakkaidemme vahvoja työnantajabrändejä, joissa liiketoimintaan haetaan voimaa sisäisen viestinnän ja yrityskulttuurin kehittämisestä. Alla tiivistettynä neljä tärkeää ohjenuoraa:
Markkinakentän muuttuessa ja digitalisaation vahvistuessa asiakkaidemme huomio tulee siirtymään moderniin johtamiseen, luoviin ratkaisuihin ja uuden innovointiin markkinointiteknologien mahdollisuuksien kasvaessa. Näin kestävän kasvun ajurit, eli työntekijäkokemus ja asiakaskokemus, tulevat vain vahvistumaan teknologian helpottaessa operatiivista markkinoinnin tuottamista ja mittaamista. Aito, vaikuttava ja yksilöllinen asiakaskokemus saadaan tulevaisuudessa aikaiseksi vain ymmärtämällä, kuinka sisäisiä toimintamalleja johdetaan, miten asiakaskokemuksen kokonaisuus hallitaan sekä mikä tärkeintä, miten yhteistyötä tehdään. Kestävän kasvun tulevaisuus rakentuukin ennen kaikkea teknologiasta inspiroituvan luovuuden ja yhteisistä onnistumisista ammentavan johtamisen varaan.
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...