Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Kerttu Pylvänäinen : 27.05.2021
Mitkä ovat vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet pk-yritykselle? Tätä kysymystä pohdittiin Aava & Bangin webinaarissa 11.5.2021 asiakkuuspäällikkö Kerttu Pylvänäisen johdolla lähes 300 ilmoittautuneen voimin. Tässä blogissa tiivistämme sinullekin tärkeimmät opit aiheesta.
Aava & Bangilla asiakkuuspäällikkönä toimivan Kertun Modernisti kodikas -blogissa on vieraillut vuoden 2020 aikana 343 600 yksilöityä lukijaa, joten tässä aiheessa annamme äänen hänelle – miten kiteyttäisit vaikuttajamarkkinoinnin mahdollisuudet pk-yritykselle?
Vaikuttaja on henkilö, joka tuottaa sosiaalisessa mediassa niin kiinnostavaa sisältöä, että sen ympärille on kertynyt relevantti yleisö. Vaikuttajamarkkinoinnissa yrityksesi hyödyntää tätä vaikuttajan ja yleisön välistä suhdetta oman viestin läpiviemisessä asiakkaalle. Kanavia voivat olla esimerkiksi blogi, Instagram, YouTube, podcast tai TikTok. Useat ammattimaiset vaikuttajat toimivat monikanavaisesti.
Ostoprosessi alkaa hyvin usein netistä, kun asiakkaasi googlaavat kokemuksia, suosituksia ja hinta- ja saatavuustietoja tuotteesta tai palvelusta. Millaisia tuloksia teidän yrityksenne hakusanoilla löytyy? Tähän tulokseen voi vaikuttaa myös vaikuttajamarkkinoinnilla.
Vaikuttajamarkkinoinnin vahvuus on, että se toimii kuin luotettavan ystävän suosittelu. Koska vaikuttaja on kerännyt yleisöään pikkuhiljaa häntä inspiroivien teemojen äärelle, hänellä on juuri näistä aiheista kiinnostunut, hyvin tarkkaan määritelty kohderyhmä. Työssään vaikuttaja tuottaa yleisölleen aitoa, kiinnostavaa ja asiantuntevaa sisältöä, johon lukijan tai seuraajan on helppoa samaistua. Tätä vaikuttajan ja seuraajan välistä suhdetta kutsutaan parasosiaaliseksi suhteeksi.
Vaikuttajamarkkinointi on osa markkinoinnin strategista kokonaisuutta, jonka yhtenä tavoitteena on kiteyttää kilpailuedut. Kannattaa siis kysyä, minkä asiakkaan tarpeen tai ongelman ratkaisemme parhaiten? Nämä liiketoiminnan tavoitteet asettavat ison kuvan koko markkinoinnille: mihin toimenpiteiden pitäisi tähdätä? Tässä vaiheessa on aika pohtia, voisiko vaikuttajamarkkinointi osa markkinoinnin toimenpiteitä.
Vaikuttajamarkkinointia tehdään yrityksen tavoitteella, vaikuttajan tyylillä ja yleisöä varten. Suunnitteluvaiheessa yritys pohtii omat tavoitteensa ja kampanjan ydinidean, julkaisujen määrän ja aikataulutoiveet. Tämän briiffin pohjalta vaikuttaja rakentaa oman toteutustapansa. Näin ollen samassa kampanjassa olevat vaikuttajat voivat luoda saman briiffin pohjalta hyvin monenlaisia sisältöjä, kaikki kuitenkin samaan maaliin tähdäten.
Vaikuttajan valinta on onnistuneen kampanjan ensimmäinen elementti. Kuka tai ketkä sopivat brändiinne, luo laadukasta sisältöä kanaviinsa ja on vuorovaikutuksessa yleisönsä kanssa? Arvojen yhteensopivuus on aina avain menestyksekkääseen yhteistyöhön. Kysy asiakkailtasi, ketä vaikuttajia he seuraavat? Tutki, kenen kanaviin päädyt liiketoimintaasi liittyvillä hakusanoilla ja hästägeillä.
Suomessa toimii useita vaikuttajamarkkinointiin erikoistuneita toimistoja, kuten Indieplace, Asennemedia, Content Corner Helsinki ja Somessa.com. Yritys voi sopia yhteistyöstä myös suoraan vaikuttajan kanssa. Myös me Aava & Bangilla voimme auttaa kampanjan konseptoinnissa ja läpiviennissä, etenkin kun kampanja on osa yhteistyötämme strategisessa kokonaisuudessa.
Kaupallinen yhteistyö syntyy silloin, kun vaikuttaja ja yritys sopivat yhteistyöstä. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti, joten yhteistyö on aina merkittävä selkeästi. Ohjeita merkitsemiseen tarjoaa esimerkiksi PING Ethics ja Kilpailija- ja kuluttajavirasto. Vaikuttajan yritykseltä saama vastike voi olla rahaa tai rahanarvoinen etu, kuten tavara, lahjakortti tai matka. Kannattaa kuitenkin huomioida, että ammattimaiset vaikuttajat toimivat usein yrittäjinä, eivätkä yleensä tee töitä vain tuotepalkkiolla.
Kun löydät sopivan vaikuttajan, lähesty häntä sähköpostilla tai vaikka Instagramissa yksityisviestillä. Kerro yrityksestäsi, kampanjasta ja avaa tavoitteitanne. Tiedustele, olisiko hän kiinnostunut olemaan mukana, pyydä häneltä mediakortti ja kysy, mitä osallistuminen toivotuilla sisällöillä maksaa tai tee suoraan ehdotus palkkiosta. Näin saat tarjouksen ja pääsette sopimaan yksityiskohdista.
Kaikki mikä tapahtuu sosiaalisessa mediassa, voidaan myös mitata tarkoilla analytiikkatyökaluilla. Niinpä data kannattaa ottaa avuksi jo kampanjan suunnitteluvaiheessa.
Tyypillisesti vaikuttajamarkkinoinnissa onnistumista mitataan tavoittavuudella, joka kertoo yksinkertaisesti sen, kuinka moni ihminen on sisällön nähnyt. Sen lisäksi arvioidaan suhdetta yleisöön eli kuinka kauan sisällön parissa on viihdytty, onko sitä jaettu tai kommentoitu. Tässä tärkeää on huomata, että eri-ikäiset käyttäjät toimivat somessa hyvin eri tavalla: aikuiset kohderyhmät usein säästelevät sydämiä ja kommentteja verrattuna nuorempiin. Kolmas mitattava elementti on konversio eli vaikkapa klikkaukset verkkokauppaan, osallistuminen arvontaan tai alekoodin hyödyntäminen.
Pohdi siis, mitä haluatte saavuttaa? Vaikuttaja luo sisällön siitä näkökulmasta, miten tavoite on asetettu. Onko tärkeämpää saada bränditunnettuutta kasvatettua vai taktisia toimenpiteitä verkkokaupassa?
Tyypillisesti kampanjan data toimitetaan asiakkaalle noin kaksi-neljä viikkoa julkaisusta. Tosin kannattaa huomioida, että vaikkapa blogimarkkinoinnissa liikennettä voi tulla hakukoneiden kautta sisältöihin pitkään, jopa vuosia.
Vaikuttajamarkkinoinnin historia on vielä lyhyt ja ala kehittyy koko ajan. Vaikuttajat ovat sitoutuneet kehittämään toimintaansa ja auttavat mielellään yhteistyössä kampanjoiden suunnittelussa.
Kannattaa siis antaa mahdollisuus, kysyä rohkeasti ja ottaa tarvittaessa ulkopuolista apua kampanjasuunnittelussa ja vaikuttajan valinnassa. Uudet, inspiroivat tavat kertoa tarinaanne ja timantintarkat segmentit odottavat kuulevansa yrityksenne viestit aivan uudella kulmalla.
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...