Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Uuden brändi-ilmeemme tarina

Featured Image

Maaliskuussa lanseerasimme brändiuudistuksen, jolla haluttiin päivittää Aava & Bang vastaamaan sitä, mitä tänä päivänä olemme ja mitä asiakkaillemme tarjoamme. Brändi on kaiken sen tiedon, kokemusten ja mielikuvien summa, mikä kuluttajalla siitä on. Brändi-ilme on kuitenkin se, mikä näkyy ulospäin. Miten uusi brändi-ilmeemme rakentui ja miksi päätimme käyttää siihen myös ulkopuolisia toimijoita?

LÄHTÖKOHDAT MUUTOKSELLE

Aava & Bang perustettiin jo vuonna 2005, mutta tämä oli ensimmäinen tekemämme isompi brändi-uudistus. Vanha brändi-ilme oli palvellut aikansa, mutta nyt lähdimme hakemaan jotakin uudempaa, raikkaampaa ja yksinkertaisempaa. AD:mme Anna-Kaisa ja Lahja pallottelivat erilaisia ideoita yhdessä eikä aikaakaan, kun ensimmäiset versiot esiteltiin muulle projektiryhmälle. Ilmeestä haluttiin yksinkertainen ja pelkistettykin, jota voitaisiin täydentää väreillä ja kuvituksella.

aava-bang-brand-book-20190304-23

Lopputuloksena oli selkeälinjainen logo ja värimaailma, jossa pääosissa olevaa mustaa ja valkoista täydennetiin erilaisilla sinisen, vihreän ja keltaisen sävyillä. Kuvituksessa meitä auttoi Oona Mäkelä, joka kuvitti Aava & Bangin arvot ja vision, sekä loi meille kuvituspatteriston, jota käytämme esimerkiksi erilaisissa tarjous- ja esityspohjissa. Yritysten kannattaa panostaa uniikkiin kuvitukseen, sillä se ei ole iso investointi, mutta tuo persoonaa ja muistettavuutta brändi-ilmeeseen.

kuinka herättää BRÄNDI ELOON?

Muutimme uuteen upeaan Jyväskylän Ylistönmäellä sijaitsevaan toimistoomme viime lokakuussa ja halusimme ehdottomasti herättää uuden brändi-ilmeen eloon myös siellä. Otimme yhteyttä Raikuaan, joka toteuttaa tunteita herättäviä visuaalisia ratkaisuja toimitiloihin, myymälöihin, kalustoon ja tapahtumiin. Olimme nähneet Raikuan tekemiä teippauksia asiakkaillamme ja siksi valinta olikin helppo, kun mietimme, kuka voisi auttaa meitä visuaalisen ilmeen siirtämisessä näkyväksi.

aavabang brändi-ilme

aavabang brändi-ilme1

aavabang brändi-ilme8

Kävimme vierailulla Raikuan toimistolla, jossa saimme lisää ideoita ja tietoa käytännön toteutuksesta. Tämän jälkeen teippausten ideointi oli huomattavasti helpompaa ja kun suunnitelmat olivat valmiit, Raikualta käytiin mittaamassa paikat ja annettiin mm. materiaaliehdotuksia. Varsinaisten teippausten ja ulkona olevan valotaulun laittaminen tapahtui ripeästi parissa päivässä ja toimistomme alkoi toden teolla näyttää siltä Aava & Bangilta, mikä koemme olevamme.

aava bang valotaulu

aavabang brändi-ilme6

aava & bang brändiuudistus

”Koko prosessi Raikuan kanssa meni todella sujuvasti ja helposti! Saimme todella hyviä ideoita ja vinkkejä toteutukseen matkan varrella, emmekä olleet kaikkia pienimpiä yksityiskohtia osanneet edes ajatella. Uuden brändimme lanseerauksen aikataulu venähti parilla kuukaudella, mutta Raikualla oltiin todella ymmärtäväisiä ja elettiin mukana tässä projektissa alusta loppuun. Näissä kannattaa ehdottomasti ottaa ammattilainen asialle ja olemme todella tyytyväisiä lopputulokseen!”, kommentoi brändiuudistustamme luotsannut Riikka Käyhkö.

EI VAIN KIVAN NÄKÖISTÄ, VAAN JOTAKIN ENEMMÄN

Visuaalisia uudistuksia suunnitellessa on helppo keskittyä siihen, mikä näyttää kivalta. Se ei kuitenkaan takaa vielä parasta mahdollista lopputulosta, vaan tärkeämpää olisi pohtia, mitä visuaalisella ilmeellä halutaan viestiä. Meille oli tärkeää, että saimme kaikkea toimintaamme ohjaavat arvot ja vision kuvitettuina näkyville toimiston käytävälle. Näin ne ovat koko ajan osana arkeamme ja niitä on helppoa esitellä myös toimistolla vieraileville asiakkaille.

aava & bang brändi-ilme

aavabang brändi-ilme2

aava bang brändi
Kuten kodissa, myös täällä meillä keittiö on kodin (toimiston) sydän. Kokoonnumme Keski-Suomen suurimmalle kulmasohvalle säännöllisesti aloittamaan viikon aina yhteisen aamiaisen merkeissä, jakamaan iloja ja suruja, rentoutumaan ja pitämään palavereita sekä kiittämään työkavereita kuluneesta viikosta perjantain onnistujakahveilla. Henkilöstömäärän kasvaessa yhteiset kohtaamiset ovat entistä tärkeämpiä ja siksi halusimme keittiön seinälle yhteisen kalenterin, johon voimme merkitä tärkeät tapahtumat ja merkkipäivät.

Toimiston lisäksi brändi-ilme näkyy niin tiimipaidoissa, kynissä ja muistilehtiöissä, kangaskasseissa, esitysmateriaaleissa kuin näillä uusilla verkkosivuillakin. On ollut myös mahtavaa nähdä, kuinka brändiuudistus on onnistuttu jalkauttamaan koko henkilöstöön ja millaisen ”vau”-efektin teippaukset toimistolla saivat aikaan!

Aava & Bang

Kaiken kaikkiaan uusi ilmeemme on todella meidän näköinen ja jokainen seisoo sen takana. Brändi-ilmettä uudistaessa kannattaakin muistaa pitää yrityksen arvot, visio ja missio mielessä, ottaa ammattilaiset mukaan toteuttamaan uudistusta ja osallistaa sekä innostaa henkilöstö mukaan uuden luomiseen.

Oletko sinäkin uudistamassa brändiäsi? Lataa Brändiuudistuksen ABC -oppaamme, ja tiedät, mihin kiinnittää huomiota uudistuksessa!

LATAA BRÄNDIUUDISTUS-OPAS

Kirjoittaja: Emilia Vanhatapio

Kirjoittaja työskentelee Aava & Bangilla sisältömarkkinoinnin asiantuntijana ja konseptisuunnittelijana. Hän innostuu sykähdyttävistä sisällöistä, vaikuttavasta viestinnästä ja timanttisista tarinoista, jotka onnistuvat puhuttelemaan asiakkaita ja heidän asiakkaitaan juuri oikealla tavalla.

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More