Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Sanna Pyylampi : 13.10.2022
UTM-parametrit eli seurantalinkit ovat kuin pieniä tiedonjyväsiä, jotka lisätään sivustolle johtavaan URL-osoitteeseen, jotta saamme digimarkkinoijille tarpeellisen tiedon Google Analyticsin päähän. UTM-parametrit antavat meille tietoa muun muassa siitä, minkä julkaisun kautta kävijä on sivustolle päätynyt.
UTM-parametrien eli UTM-tagien avulla saadaan tietoa sekä julkaisujen toimivuudesta että laskeutumissivujen toimivuudesta. Julkaisujen toimivuuden osalta voidaan analysoida esimerkiksi siitä, mitkä julkaisut ovat saaneet ihmiset klikkaamaan sivustolle. Laskeutumissivun osalta voidaan puolestaan tarkastella sitä, onko sivu sisällöllisesti kiinnostava ja teknisesti toimiva, jotta henkilö jäisi sille ja mahdollisesti jatkaisi myös laskeutumissivulta eteenpäin.
UTM-parametrit kannattaa lisätä aina, kun olet linkittämässä toisesta kanavasta, esimerkiksi uutiskirjeestä tai sosiaalisen median kanavasta omalle sivustollesi – oli kyseessä sitten orgaaninen julkaisu tai maksettu mainos. Analytiikkatyökalussa, kuten Google Analyticsissä voidaan tällöin seurata, mitä ihmiset ovat sivustolla tehneet ja kuinka kauan he ovat siellä viihtyneet. Jos parametrejä ei lisätä linkkeihin, Analytics kertoo tiedon liikenteen lähteestä, mutta ei esimerkiksi sitä, mikä julkaisu on ollut kyseessä tai onko klikkaus tullut maksetusta mainonnasta.
Tyypillisiä URL-osoitteeseen lisättäviä tietoja ovat liikenteen lähde, tulotapa sekä kampanjan nimi. UTM-parametrit näkyvät sivuston osoitteen jälkeen kysymysmerkillä erotettuna. Eri parametrit erotetaan toisistaan &-merkillä.
Valmis linkki voi siis näyttää esimerkiksi tältä: https://bang.fi/palvelumme/digi?utm_source=instagram&utm_medium=social&utm_campaign=2022-10-digipalveluiden-nosto
UTM-parametrien luomisessa kannattaa hyödyntää esimerkiksi Googlen Campaign URL Builder -sivustoa. Syötettyäsi lomakkeeseen tarvittavat tiedot, saat kopioitua sivun lopusta valmiin linkin julkaisuusi.
Vanhassa Universal Analyticsissä löydät tiedot kohdasta Acquisition (Hankinta) 👉 Campaigns (Kampanjat).
Mikäli olet siirtynyt käyttämään uutta Google Analytics 4 -seurantaa, löydät tiedot kohdasta Reports (Raportit) 👉 Acquisition (Hankinta) 👉 Traffic acquisition (Liikenteen hankinta) 👉 vaihda taulukkoon lähteeksi istuntoon liittyvä kampanja.
Kirjoittaja: Sanna Pyylampi
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...