Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Vielä yksi pohdinta strategia-sanan merkityksestä

Featured Image

Mahtuisikohan tänne internettiin vielä strategiafilofosointia yhden kirjoituksen verran? Kyllä varmaankin, mutta kiinnostaako se ihmisiä tai auttaako se ketään onnistumaan työssään yhtään paremmin? 

Vielä yksi pohdinta strategia-sanan merkityksestä 

Termikikkailusta laadukkaaseen yhteistyöhön

Mielestäni varsinkin kasvuliiketoiminnassa termikikkailua tärkeämpää on itse tekeminen. Muutamat käsitteet koen kuitenkin ihan arkisessa työssäni onnistumisen kannalta hyvin keskeisiksi, sillä pääosan työstäni teen vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Näistä käsitteistä ehkäpä useimmin keskusteluihin nousee strategia.

Strategia sanaan minulla on vahva viha-rakkaussuhde. Olen aikoinani opiskellut ekonomiksi pääaineenani yritysstrategiat. Käytännössä olen siis 5,5 vuotta päätoimisesti opetellut ymmärtämään, mitä strategia oikein tarkoittaa. Sittemmin olen työelämässä törmännyt säännöllisesti samaan kysymykseen kohta 20 vuoden ajan.

Näiden pohdintojen jälkeen olen hyväksynyt, että tärkeitä asioita kuvaaville käsitteille löytyy useita oikeita määritelmiä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että käsitteet olisivat arjessa yhdentekeviä eikä myöskään sitä, että palaveri toisensa jälkeen voisi käyttää aikaa termimäärittelyihin. Sen sijaan olennaista on varmistaa, että puhut ainakin lähimpien kollegoiden ja asiakkaiden kanssa tärkeistä asioista käsitteillä, joiden merkityksen ymmärrätte samoin. Mikä tahansa tiimi tai joukko ihmisiä saa nimittäin oikeita asioita tehokkaammin aikaiseksi, jos he ymmärtävät toisiaan oikein. 

Yksi tapa yhteisymmärryksen varmistamiseen on välttää liian monikäsitteisten sanojen käyttämistä. Strategia on juuri tällainen sana. Itse käytän sitä, mutta harkitusti. Esimerkiksi uuden asiakkaan kanssa strategian merkityksen pohdinta on erinomainen tapa luoda yhteistä käsitteistöä ja ymmärrystä siitä, mitä olemme tekemässä ja tavoittelemassa. Tämä yhteisen kielen paalutuskeskustelu tulee käydä heti projektin, asiakkuuden tai uuden työsuhteen alussa. Mikäli tätä keskustelua ei käydä, saattaa riskinä olla se, että olette vain ymmärtävinänne toisianne. Sen sijaan suosittelen ottamaan riskin sen kuuluisan ”tyhmän kysymyksen” esittämisen suhteen. Palkkio tästä on yleensä merkittävä, sillä laadukas vuorovaikutus on yhteistyön tärkein voimavara.

Mitä se strategia sitten tarkoittaa?

Markkinoinnissa strategiatermiä käytetään ihan yhtä yleisesti ja villisti kuin muillakin aloilla. Usein luen tai kuulen puhuttavan esimerkiksi strategisesta markkinoinnista sekä brändi- tai viestintästrategiasta. Myös kasvu- ja digistrategia ovat usein käytettyjä termejä. Itsekin olen niitä joskus käyttänyt, eikä niiden käyttö mitenkään väärin ole, jos asia yhteydestä selviää mitä kulloinkin tarkoitetaan.

Oman näkemykseni mukaan yrityksellä voi olla vain yksi strategia, joka on ymmärrettävä vastaus kysymykseen ”Minkä asiakkaan ongelman ratkaiset / tarpeen tyydytät paremmin kuin kukaan muu”?  

Strategiassaan yritys siis valitsee, ketkä se haluaa asiakkaakseen ja samalla valitsee myös kilpailijansa. Mikä tärkeintä, strategiassaan yritys kuvaa, mitä ja miten se tekee niin paljon kilpailijoitaan paremmin, että valitut asiakkaat haluavat ostaa juuri kyseiseltä yritykseltä eikä sen kilpailijoilta. 

Nämä ovat yksinkertaisia, mutta vaikeita kysymyksiä. Jos strategiassa onnistutaan vastaamaan näihin laadukkaasti, niin se on jo paljon se.

Mielestäni esimerkiksi markkinointistrategiaa ei tarvita erikseen, vaan markkinointiosaamisen tulee olla keskeisesti vastaamassa siihen, ketkä ovat yrityksen kohderyhmät ja samalla tuottaa markkina- ja asiakaskäyttäytymisen näkemystä päätöksenteon pohjaksi.

Aivan äskettäin luin jostain argumentin, joka meni jotakuinkin näin: ”laadukas strategia on helppo viestiä ja jalkauttaa”. Varmasti näin, mutta toisaalta uskon, että hyvänkin strategian jalkauttamiseen tarvitaan toimivaa sisäistä ja ulkoista markkinointia. Varmista siis, että markkinoinnin ammattilaisia on riittävästi läsnä sekä strategian laatimisen että sen jalkauttamisen aikoihin.

Haluaisitko jutella kanssamme aiheesta enemmänkin?

Varaa ihmeessä maksuton sparraushetki asiantuntijamme kanssa, jos tuntuu, että ajatuksenvaihto voisi olla hyödyllistä. Keskusteluhetki ei sido sinua mihinkään, mutta voi antaa paljonkin uusia oivalluksia esimerkiksi juuri strategiatyöhönne liittyen. Varaa oma aikasi asiantuntijakeskustelulle tällä lomakkeella, niin meiltä päin otetaan sinuun yhteyttä.

Ollaan kuulolla!

Kirjoittaja: Pete Okkonen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Kansainvälinen markkinointi – kun Suomi ei riitä?

Kansainvälinen markkinointi – kun Suomi ei riitä?

Mietitäänpä – jos ei-suomalaisella ystävälläsi tai tuttavallasi olisi yritys ja hän pohtisi laajentamista Suomeen, miten itse suomalaisena,...

Read More
Kuinka tukea työntekijöiden motivaatiota valmentavan johtamisen avulla?

Kuinka tukea työntekijöiden motivaatiota valmentavan johtamisen avulla?

Kirjoitin edellisessä blogissani valmentavasta johtamisesta ja valmentavan johtamisen työkaluista. Tämä blogi jatkaa valmentavan johtamisen teemasta,...

Read More
Ideoinnista apua vaikuttavampaan markkinointiin

Ideoinnista apua vaikuttavampaan markkinointiin

Usein luullaan, että parhaat ideat syntyvät itsestään. Kun vähän mietiskelee ja odottelee, pulpahtavat ideat päähän. Harvoin ideointiprosessi...

Read More