Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Mahtuisikohan tänne internettiin vielä strategiafilofosointia yhden kirjoituksen verran? Kyllä varmaankin, mutta kiinnostaako se ihmisiä tai auttaako se ketään onnistumaan työssään yhtään paremmin?
Mielestäni varsinkin kasvuliiketoiminnassa termikikkailua tärkeämpää on itse tekeminen. Muutamat käsitteet koen kuitenkin ihan arkisessa työssäni onnistumisen kannalta hyvin keskeisiksi, sillä pääosan työstäni teen vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa. Näistä käsitteistä ehkäpä useimmin keskusteluihin nousee strategia.
Strategia sanaan minulla on vahva viha-rakkaussuhde. Olen aikoinani opiskellut ekonomiksi pääaineenani yritysstrategiat. Käytännössä olen siis 5,5 vuotta päätoimisesti opetellut ymmärtämään, mitä strategia oikein tarkoittaa. Sittemmin olen työelämässä törmännyt säännöllisesti samaan kysymykseen kohta 20 vuoden ajan.
Näiden pohdintojen jälkeen olen hyväksynyt, että tärkeitä asioita kuvaaville käsitteille löytyy useita oikeita määritelmiä. Se ei kuitenkaan tarkoita, että käsitteet olisivat arjessa yhdentekeviä eikä myöskään sitä, että palaveri toisensa jälkeen voisi käyttää aikaa termimäärittelyihin. Sen sijaan olennaista on varmistaa, että puhut ainakin lähimpien kollegoiden ja asiakkaiden kanssa tärkeistä asioista käsitteillä, joiden merkityksen ymmärrätte samoin. Mikä tahansa tiimi tai joukko ihmisiä saa nimittäin oikeita asioita tehokkaammin aikaiseksi, jos he ymmärtävät toisiaan oikein.
Yksi tapa yhteisymmärryksen varmistamiseen on välttää liian monikäsitteisten sanojen käyttämistä. Strategia on juuri tällainen sana. Itse käytän sitä, mutta harkitusti. Esimerkiksi uuden asiakkaan kanssa strategian merkityksen pohdinta on erinomainen tapa luoda yhteistä käsitteistöä ja ymmärrystä siitä, mitä olemme tekemässä ja tavoittelemassa. Tämä yhteisen kielen paalutuskeskustelu tulee käydä heti projektin, asiakkuuden tai uuden työsuhteen alussa. Mikäli tätä keskustelua ei käydä, saattaa riskinä olla se, että olette vain ymmärtävinänne toisianne. Sen sijaan suosittelen ottamaan riskin sen kuuluisan ”tyhmän kysymyksen” esittämisen suhteen. Palkkio tästä on yleensä merkittävä, sillä laadukas vuorovaikutus on yhteistyön tärkein voimavara.
Markkinoinnissa strategiatermiä käytetään ihan yhtä yleisesti ja villisti kuin muillakin aloilla. Usein luen tai kuulen puhuttavan esimerkiksi strategisesta markkinoinnista sekä brändi- tai viestintästrategiasta. Myös kasvu- ja digistrategia ovat usein käytettyjä termejä. Itsekin olen niitä joskus käyttänyt, eikä niiden käyttö mitenkään väärin ole, jos asia yhteydestä selviää mitä kulloinkin tarkoitetaan.
Oman näkemykseni mukaan yrityksellä voi olla vain yksi strategia, joka on ymmärrettävä vastaus kysymykseen ”Minkä asiakkaan ongelman ratkaiset / tarpeen tyydytät paremmin kuin kukaan muu”?
Strategiassaan yritys siis valitsee, ketkä se haluaa asiakkaakseen ja samalla valitsee myös kilpailijansa. Mikä tärkeintä, strategiassaan yritys kuvaa, mitä ja miten se tekee niin paljon kilpailijoitaan paremmin, että valitut asiakkaat haluavat ostaa juuri kyseiseltä yritykseltä eikä sen kilpailijoilta.
Nämä ovat yksinkertaisia, mutta vaikeita kysymyksiä. Jos strategiassa onnistutaan vastaamaan näihin laadukkaasti, niin se on jo paljon se.
Mielestäni esimerkiksi markkinointistrategiaa ei tarvita erikseen, vaan markkinointiosaamisen tulee olla keskeisesti vastaamassa siihen, ketkä ovat yrityksen kohderyhmät ja samalla tuottaa markkina- ja asiakaskäyttäytymisen näkemystä päätöksenteon pohjaksi.
Aivan äskettäin luin jostain argumentin, joka meni jotakuinkin näin: ”laadukas strategia on helppo viestiä ja jalkauttaa”. Varmasti näin, mutta toisaalta uskon, että hyvänkin strategian jalkauttamiseen tarvitaan toimivaa sisäistä ja ulkoista markkinointia. Varmista siis, että markkinoinnin ammattilaisia on riittävästi läsnä sekä strategian laatimisen että sen jalkauttamisen aikoihin.
Varaa ihmeessä maksuton sparraushetki asiantuntijamme kanssa, jos tuntuu, että ajatuksenvaihto voisi olla hyödyllistä. Keskusteluhetki ei sido sinua mihinkään, mutta voi antaa paljonkin uusia oivalluksia esimerkiksi juuri strategiatyöhönne liittyen. Varaa oma aikasi asiantuntijakeskustelulle tällä lomakkeella, niin meiltä päin otetaan sinuun yhteyttä.
Ollaan kuulolla!
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...