Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Mira Pekkarinen : 27.01.2022
Some-tilien hakkerointi on nykypäivänä yhä yleisempää, ja yhä useampi kotimainen yritystili on joutunut kaappauksen kohteeksi. F-Securen mukaan miljardien käyttäjien kirjautumistietoja varastetaan tietovuodoissa joka vuosi. Google puolestaan kertoo blogissaan, että jopa 15 % internetin käyttäjistä on ilmoittanut sähköposti- tai sosiaalisen median tilinsä kaapatuksi. Valppaana kannattaa olla myös erilaisten kalasteluyritysten varalta, sillä Kyberturvallisuuskeskuksen mukaan juuri tätä kirjoittaessa käyttäjätunnusten kalasteluyrityksiä tehdään aktiivisesti esimerkiksi Facebook Messengerin kautta. Eikä tilien kaappaus ole lopulta edes kovin vaikeaa: internet on pullollaan sivustoja, jotka kädestä pitäen neuvovat, kuinka hakkeroida esimerkiksi Instagram-tili. Jos siis perustukset eivät ole kunnossa, on niitä helppo horjuttaa.
Jos en nyt jaksa alkaa säätämään, niin entä sitten? Ei tilille ennenkään ole kukaan päässyt. Ketä sitä paitsi kiinnostaa kaapata meidän tili?
Mieti uudestaan! Vaikkei tileillesi olisi päässyt ulkopuolisia aiemmin, ei se tarkoita etteikö näin voisi käydä tulevaisuudessa. Motiivina voi olla kiristysyritys tai pelkkä hakkerointi huvin vuoksi. Kaapatun tilin tuomat menetykset voivat kuitenkin olla yllättävän suuria, oli syy kaappauksen kohteeksi joutumiseen mikä tahansa.
Kuvitellaan vaikkapa 20 000 seuraajan yritystiliä Instagramissa. Tili kaapataan, eikä sen alkuperäisillä haltijoilla ole enää mahdollisuutta päästä kirjautumaan. Hakkerit poistavat sisällön ja seuraajamäärä tippuu, mikä välillisesti voi vaikuttaa yrityksen tuloihin ja brändiin.
Pahimmassa tapauksessa tiliä ei saa enää takaisin, ja kaikki kanavan eteen tehty työ on menetetty. Samalla hakkerit saattavat päästä käsiksi myös sellaiseen tietoon, jonka avulla he voivat päästä kirjautumaan muillekin tileille ja tehdä vielä suurempia tuhoja. Riski kaappauksen kohteeksi joutumiseen on paljon suurempi ilman kunnollista tietoturvaa.
Lähdetään liikkeelle tärkeimmästä: onhan yrityksellänne kaikissa sosiaalisen median palveluissa käytössä kaksivaiheinen todennus? Jos ei, niin kiiruhda pikimmiten laittamaan asia kuntoon. Sosiaalisen median tietoturva unohtuu yllättävän usein, vaikka pienillä teoilla pystytään helposti estämään suurikin katastrofi.
Mutta mikä ihme kaksivaiheinen todennus edes on? Onko se työläs ottaa käyttöön? Tarvitaanko sitä oikeasti?
Facebookin ja Instagramin suojaus onnistuu tehokkaasti kaksivaiheisen todennuksen avulla. Näin se toimii: Kun kaksivaiheisen todennuksen on käytössäsi, tulee kirjautuminen varmistaa turvakoodin avulla aina, kun kirjautuminen tapahtuu uudella laitteella tai selaimella, jolta ei aiemmin ole tilille kirjauduttu.
Kaksivaiheisen todennuksen ollessa päällä sinun on myös mahdollista saada ilmoituksia uusista kirjautumisista. Toisin sanoen kaksivaiheisen todennuksen avulla olet perillä tilisi uusista sisäänkirjautumisista. Jos itse kirjaudut tilillesi esimerkiksi uudelta selaimelta, tulee sinun varmistaa kirjautumisesi toisesta selaimesta tai syöttää sinulle lähetetty turvakoodi päästäksesi tilillesi.
+ 1 Onko tilillesi päässyt jo kutsumattomia vieraita? Pysy kuulolla, sillä seuraavassa blogissamme kerromme kuinka toimia, jos sometilisi on kaapattu.
Haluatko kuulla lisää? Opastamme asiakkaitamme jatkuvasti digitaalisen markkinoinnin haasteissa ja autamme tekemään tuloksellista markkinointia sisältö- ja digimarkkinoinnin keinoin. Aloita esimerkiksi oppaan lataamisella. 😍
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...