Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Juha Tyrni : 15.10.2024
Sivustoprojekti on vihdoin valmis! Uudet verkkosivut on julkaistu, niiden rakenne on viimeisen päälle asiakaskeskeinen, ostopolut on suunniteltu ja sisällöt optimoitu eri asiakasryhmien tarpeisiin. Ulkoasu on brändin mukainen ja käyttöliittymä hiottu ja tyylikäs, saavutettava ja responsiivinen. Nyt voikin sitten keskittyä ihan muihin asioihin, sillä näillä verkkosivuilla pärjätään monta vuotta ilman, että niihin tarvitsee tuhlata ajatusta!
No eihän se näin mene. Verkkosivuston julkaisu on tietysti vasta lähtöpiste monelle sivustoon nojaavalle toiminnolle ja samalla sen elinkaaren alku. Kun sivuston uudistamiseen on käytetty merkittävästi aikaa ja rahaa, on tälle investoinnille tietysti syytä odottaa mahdollisimman pitkää kestävyyttä tuottavana ja relevanttina. Aivan itsestään tämä ei kuitenkaan tapahdu, mutta sivuston uudistusprojektissa on toivon mukaan tehty jo fiksuja ratkaisuja jotka helpottavat ja auttavat sivuston ylläpitämistä. Listasin alle kolme tärkeintä tekijää, mitkä vaikuttavat verkkosivuston iskukykyyn ja optimaaliseen elinkaareen.
Tärkeimpänä tekijänä sivuston elinkaareen vaikuttaa tietysti sen sisältö: uutta sisältöä on saatava julkaistua säännöllisesti ja vaivatta, sekä olemassa olevia sisältöjä on tarve päivittää, poistaa, muokata, yhdistellä ja hallinnoida. Tämän mahdollistaa sivuston julkaisujärjestelmä, jonka hallintatyökalut ja rakenteet on uudistuksessa luultavasti toteutettu intuitiivisiksi ja tehokkaiksi sisällöntuottajan arjen työvälineiksi. Fiksusti mietityllä ylläpitokokemuksella on aivan keskeinen rooli sivuston sisällön ajantasaisuuden edesauttajana, sillä kun sisältöjen hallinnointi on teknisesti vaivatonta ja kätevää, voi sisällöntuottaja käyttää aikansa tärkeimpään, eli tarkoituksenmukaisen sisällön tuottamiseen ja päivittämiseen.
Esimerkiksi sivuston konversio-optimointi analytiikan ja digimainonnan keräämän kävijädatan avulla edellyttää mahdollisuutta tehdä muutoksia sivujen elementteihin myös julkaisun jälkeen. Markkinoijan arkeen kuuluu myös tarve erilaisille erikoissivuille, kuten digimainonnan laskeutumissivuille, tapahtumiin liittyville sivuille ja verkkolomakkeille. Näiden tarve tulee usein nopean aikataulun kanssa, joten tämäkin on syytä ennakoida ja varmistaa, että sisällönhallinnasta löytyy valmiina tarvittavat elementit myös näiden toteuttamiseen.
Toinen keskeinen vaatimus sivuston iskukyvylle on sen rakenne: rakenteella tarkoitan tässä sivuston sisältömallia, eri sisältötyyppejä, navigaatioratkaisua ja sivuston hierarkisuutta. Sisältömalli on tiiviisti kytköksissä sivuston konseptiin, eli siihen mitä tarkoitusta varten sivusto on alun perin suunniteltu. Toisinaan voi olla, että konseptia on sivuston elinkaaren aikana tarve hieman hienosäätää tai reilumminkin päivittää, ja tämä merkitsee usein jonkinlaista muutostarvetta myös sivuston rakenteeseen. Näissä tilanteissa toteutusvaiheessa tehdyt fiksut ratkaisut sivuston jatkokehitettävyyden helpottamiseksi edesauttavat kustannustehokkaiden rakenteellisten muutosten toteuttamista.
Mikäli rakenteellinen päivitystarve tai konseptimuutoksen vaatima toiminnallisuuden muutos on merkittävä, kannattaa sen suunnittelussa hyödyntää asiantuntijaa, jotta kokonaisuus pysyy eheänä ja hallittuna. Usein helpolta vaikuttava pikaratkaisu, esimerkiksi uuden sisältötyypin lisääminen jonkin entuudestaan tuntemattoman lisäosan avulla, tuntuu houkuttelevalta, mutta voi aiheuttaa ennakoimattomia ongelmia ilman asianmukaista rakenteellista ja teknistä suunnittelua.
Kolmanneksi tekijäksi sivuston pitkän elinkaaren ja iskukyvyn varmistajaksi nostaisin teknisen pohjaratkaisun ajantasaisuuden. Mikäli sivuston taustajärjestelmänä on palvelumallipohjainen alusta, kuten HubSpot, ei sivuston palvelinpuolen perustekniikasta yleensä tarvitse huolehtia.
WordPress-pohjaisten verkkosivustojen kohdalla teknistä elinkaarta varmistaa laadukas hostingpalvelu sekä ajoittain tehtävät pienemmät päivitysprojektit, joiden yhteydessä varmistetaan sivuston eri järjestelmäkomponenttien ajantasaisuus ja keskinäinen yhteensopivuus. Nämä päivitysprojektit eivät yleensä sisälly kattavankaan hostingpalvelun vakiosisältöön, vaan sivustot vaativat jonkin verran asiantuntijatyötä aika ajoin. Meidän suosituksemme on käydä yhdessä läpi sivuston rakenne ja tekninen ajantasaisuus muutaman kerran vuodessa, jotta sivuston perustekniikka ei jää kehityksestä jälkeen ja tulevat kehitystarpeet voidaan ennakoida ja hallita hyvissä ajoin.
Käyttäjille näkymättömän taustatekniikan lisäksi sivuston tekniseen iskukykyyn ja turvallisuuteen vaikuttaa tietysti käyttäjille näkyvän julkisen puolen tekninen ajantasaisuus. Yleensä tätä näkyvää osaa sivustosta päivitetään visuaalisen ilmeen tai rakenteen uudistamisen yhteydessä, jolloin samalla varmistetaan että käyttäjien kokemukseen vaikuttava tekniikka on yhteensopiva ajanmukaisten selainten ja päätelaitteiden kanssa. Uudistusten yhteydessä voidaan ottaa käyttöön myös uusimpia optimointitekniikoita sekä sivuston käyttöliittymän käytettävyyttä, hakukonenäkyvyyttä, saavutettavuutta ja nopeutta parantavia teknisiä ratkaisuja.
Sivuston elinkaareen voidaan vaikuttaa siis jo sivuston uudistamisen yhteydessä varmistamalla, että tekniset ratkaisut ovat laadukkaita ja mahdollistavat sivuston sisällön, rakenteen ja toiminnallisuuden kehittämisen kustannustehokkaasti ja hallitusti. Olemassa olevan sivuston elinkaarta voidaan pidentää ottamalla käyttöön säännölliset tilannekatsaukset, joiden yhteydessä arvioidaan sivuston eri osa-alueiden päivitystarpeita ja tehdään suunnitelmat niiden vaatimien päivitystoimenpiteiden toteuttamiseksi. Mikäli sivusto on vastikään päivitetty, niin silloin paras toimenpide on ottaa kävijädata tarkkaan seurantaan ja varmistaa sisällöntuotannon keinoin sivuston iskukyky sille asetettujen tavoitteiden mukaiseksi.
Me Aava & Bangilla kehitämme jatkuvasti uusia ajantasaisia parhaita käytänteitä ja voimme tarjota myös teille vankkaa osaamista verkkopalvelunne iskukyvyn varmistamiseksi. Lue lisää verkkosivupalveluista ja yhteistyöstä kanssamme täällä.
Kirjoittaja: Juha Tyrni
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...