Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Mitä Bauma 2025 opetti rakennus-, infra- ja kaivosalasta juuri nyt?

Featured Image

Jos joskus on hyvä syy sujauttaa turvakengät jalkaan ja suunnata katse tulevaan, se on Bauma. Rakennus-, infra- ja kaivosalan megatapahtuma järjestettiin jälleen Münchenissä, ja kuten arvata saattoi, kova tekeminen, kestävä kehitys ja koneiden äly olivat isosti läsnä.

Tässä viisi trendiä ja muutama havainto, jotka jäivät erityisesti mieleen alan näkökulmasta.

Bauma-messut-2025-2

1. Verkottunut rakentaminen – datasta johtamiseen

Digitalisaatio ei ole enää vain “joku trendi”, vaan keskiössä koko rakentamisen ja työmaan arjessa. Älykkäät koneet, ohjelmistot ja lisälaitteet keskustelevat sujuvasti keskenään, ja data valjastetaan ohjaamaan toimintaa entistä tehokkaammin. Rakennuskustannuksissa puhutaan parhaimmillaan jopa kolmanneksen säästöistä – ja sehän kiinnostaa. Kun tieto koneiden kunnosta, suorituskyvystä ja työn laadusta liikkuu läpinäkyvästi, myös päätöksenteko paranee.

2. Kestävä rakentaminen ja matka kohti ilmastoneutraaliutta

EU:n ilmastotavoitteet näkyivät selvästi myös messuhalleissa. Rakentamisen arvoketju vastaa arviolta 36 % EU:n hiilidioksidipäästöistä – ja ala tietää sen. Monet toimijat esittelivät konkreettisia ratkaisuja, kuten SSAB:n ZERO-teräs, joka valmistetaan käytännössä täysin ilman fossiilisia päästöjä. Vaikka alalla kaivataan vielä lainsäädäntöä ja investointeja, suunta on selvä: kestävä rakentaminen ei ole vain imagokysymys – se on kannattavaa liiketoimintaa.

IMG_2871  IMG_2991

Kuva: Asiakkaidemme Novatronin ja Metson näyte siitä, miten erottua messuilla. Aava & Bang oli mukana messuosastojen ja messusisältöjen suunnittelussa.

3. Sähköä, vetyä ja vaihtoehtoja

Sähkö- ja vetykäyttöiset koneet hallitsivat tänä vuonna lanseerauksia. Tavoitteet ovat kunnianhimoisia – esimerkiksi eräät toimijat ilmoittivat siirtyvänsä kokonaan pois fossiilisista polttoaineista vuoteen 2040 mennessä. Myös vety sai ansaitusti tilaa: Liebherrin vedyn voimalla toimiva pyöräkuormaaja oli yksi messujen kuumimmista keskustelunavauksista.

4. Autonomia ja etäohjaus: turvallisuutta ja tehokkuutta

Yhä useampi kone toimii ilman kuljettajaa – tai vähintään etänä ohjattuna. Tämä ei ainoastaan lisää työmaiden turvallisuutta, vaan mahdollistaa työskentelyn myös vaikeakulkuisissa ja riskialttiissa kohteissa. Automaatio ei korvaa ihmisen roolia, mutta se vie meidät askeleen lähemmäksi tehokkaampaa ja turvallisempaa arkea rakennus- ja kaivosalalla.

5. Kiertotalous ja resurssitehokkuus – uudet standardit

Myös kiertotalous oli messuilla vahvasti läsnä. Uusia betoniseoksia, uusiomateriaaleja ja rakennusprosessien suunnittelua alusta alkaen resurssitehokkaaksi nähtiin laajasti. Kaivospuolella taas korostui kestävien mineraalien ja veden säästämisen merkitys. Vesi on jo nyt monella alueella kriittinen resurssi, ja se näkyy myös alan tuotekehityksessä.

Miten messuilla erotuttiin?

Bauma-messut-2025
Kuva: Näyttävästi visualisoitu messuosasto Bauma-messuilla 2025.

Kun katsoo sadan metrin päähän ja näkee viisi samanlaista valkoista seinää täynnä kilkkeitä ja tekstiä, ei ole vaikea arvata mikä toimii ja mikä ei.

  • Unohda valkoiset seinät ja silmien yläpuolella oleva sälä. Paras viestintäpinta on silmien korkeudella ja siitä alaspäin. Etenkin jos osastollasi sijaitsee keskellä kapeaa käytävää, ja siinä on vain yksi avoin seinä. Käytä värejä rohkeasti ja visualisoi mieluummin 1-3 selkeää kärkiviestiä isoille pinnoille.
  • Less is more. Tarinallinen pääkuva, lyhyt video tai selkeä pääviesti jää mieleen – monisivuinen tekstiseinä ei. Tapahtumassa on niin valtavasti tietoa ja ärsykkeitä, että pitkiä ja moniselitteisiä tekstejä tuskin kukaan kykenee edes lukemaan.
  • Yllätä rohkeasti. Betonivalmistajan viihtyisä keidas tai työkonenäytös live-orkesterilla jäi taatusti kaikkien mieleen.
  • Näytä mitä haet. “Etsimme jälleenmyyjiä” tai “Lataa katalogi tästä” – isot viestit olivat konkreettisia ja helppoja huomata.

image00004image00006image00006

Kuvat: Asiakkaamme Elematicin messuosasto Bauma-messuilla 2025. Aava & Bang oli mukana suunnittelemassa messuosastoa.

Summa summarum

Bauma 2025 tarjosi katsauksen siihen, mihin suuntaan rakentaminen, infra ja kaivosteollisuus ovat menossa – ja se suunta on älykäs, kestävä ja rohkea.

Jos haluat erottua, älä jää miettimään, mitä kerrot – mieti mihin “maailmaan” viet asiakkaasi. Messutapahtumat ovat tärkeä paikka jättää muistijälkiä. Ja muista: parhaat messut eivät myy vain tuotetta, ne kertovat tarinan.

Ja suomalaisittain? Me vedimme hyvin. Usealla suomalaisella yrityksellä oli KPI:t selkeänä, suunnitelmat kunnossa ja tavoitteellinen meininki. Hyvä me!

Haluatko sparrailla, miten seuraavalla messukeikalla erotutaan? Tai miten nämä trendit näkyvät sinun brändissäsi? Me autamme mielellämme.

Lue myös muut messublogimme: Messublogi osa 1: Tuhat jaettua ämpäriä vai viisi laadukasta liidiä? ja Messublogi, osa 2: Pari rolluppia vai kokonaisvaltainen messukonsepti?

Kirjoittaja: Hanna-Riikka Ilkka

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Mitä Bauma 2025 opetti rakennus-, infra- ja kaivosalasta juuri nyt?

Mitä Bauma 2025 opetti rakennus-, infra- ja kaivosalasta juuri nyt?

Jos joskus on hyvä syy sujauttaa turvakengät jalkaan ja suunnata katse tulevaan, se on Bauma. Rakennus-, infra- ja kaivosalan megatapahtuma...

Read More
Kun maailma kutsuu – B2B-markkinoinnin voima kansainvälistymisessä

Kun maailma kutsuu – B2B-markkinoinnin voima kansainvälistymisessä

Suomalaiset B2B-yritykset ovat usein vahvoja tuotteissaan ja teknologisessa osaamisessaan. Mutta kun katse käännetään maailmalle, pelkkä hyvä tuote...

Read More
Asiakaskokemus – aina johdon agendalla?

Asiakaskokemus – aina johdon agendalla?

Asiakaskokemus on tunnistettu yhdeksi tärkeimmistä kilpailuedun lähteistä nykypäivän liiketoimintaympäristössä. Olemme jo pitkään tunnistaneet ja...

Read More