Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Ville Juvonen : 06.06.2019
Tiesitkö, että Yhdysvaltain tähän mennessä vakavin ydinvoimalaonnettomuus johtui tökerön käyttöliittymän suunnittelusta? Radioaktiivista lauhdetta pääsi karkaamaan voimalaitoksesta, koska hallintapaneelista ei käynyt ilmi, että onko lauhdeventtiili auki vai kiinni. Tämän seurauksena itse käyttäjäkokemuksesta tuli todella piinaava ja hyvinkin mieleenpainuva.
Onneksi verkkopalvelujen suunnittelussa ei yleensä ole ihmishenget pelissä, mutta oletusten varassa ei silti ole syytä pelehtiä. UI/UX-suunnittelu on verkkopalveluprojektissa kriittisen tärkeä vaihe. Sen tavoitteena on luoda ratkaisut, joilla käyttäjien tarpeeseen vastataan verkkopalvelussa mahdollisimman hyvin. Kyse on ongelmanratkaisusta; mitä tehdään, kenelle ja miksi.
“UI/UX-suunnittelun tavoitteena on luoda ratkaisut, joilla käyttäjien tarpeeseen vastataan verkkopalvelussa mahdollisimman hyvin.”
Tavoitteiden, haasteiden ja kohderyhmien tarpeiden pohjalta luodaan erityyppisiä ratkaisumalleja, joista verkkopalvelu koostetaan. Näitä ovat erilaiset toiminnallisuudet ja sisällön esitystavat, intuitiiviset käyttäjäpolut sekä looginen sivurakenne. Nämä asiat kiteytyvät lopulta toimivaksi verkkopalveluksi, joka palvelee kohderyhmiä halutulla tavalla.
UI = User Interface = Käyttöliittymä
UX = User Experience = Käyttäjäkokemus
Käyttöliittymä (UI) on kokonaisuus, johon kuuluu verkkopalvelun navigaatio, toiminnallisuudet ja sisältöelementtien rakenne mallinnettuna sekä visuaalinen ilme. Käyttöliittymä luodaan ensin rautalankamallina, jossa tavoitteena on kirkastaa sivuston käyttölogiikan ja sisällön järjestyksen toimivuus. Tällöin kaikki visuaalisuus tehdään loppukäyttäjää palvelevien toiminnallisuuksien ehdoilla. Tämän jälkeen luodaan visuaalinen ilme, jolla saadaan vielä vahvistettua tärkeimpiä toiminnallisia kärkiä sekä ohjattua käyttäjää palvelussa paremmin (esim. “Osta nyt” -painike, jonka värillä on suuri huomioarvo muuhun sisältöön nähden).
Käyttäjäkokemus (UX) tarkoittaa sitä, että mitä käyttäjä odottaa tapahtuvan ja miten odotukset toteutuvat käytännössä. Miellyttävän kokemuksen perusta on, että asiat menevät juuri odotetusti. Kaiken on oltava helppoa ja loogista, eikä käyttäjää saa pakottaa ajattelemaan.
Avain menestykseen tässä on yksinkertaistaminen ja hyväksi havaittujen metodien käyttäminen. Suunnittelussa on otettava huomioon se, miten käyttäjä hahmottaa asioita, mikä on hänen oletettu kokemuspohjansa ja jopa kulttuuritaustansa; kaikki nämä vaikuttavat odotuksiin ja sitä kautta kokemuksen laatuun. Pähkinänkuoressa siis voidaan sanoa, että käyttöliittymä tarkoittaa sitä, miltä verkkopalvelu näyttää ja käyttäjäkokemus puolestaan sitä, miltä se tuntuu.
“Käyttöliittymä (UI) on sitä, miltä verkkopalvelu näyttää ja käyttäjäkokemus (UX) puolestaan sitä, miltä se tuntuu.”
Ydinonnettomuuden tapauksessa näennäisesti pieni asia, kuten venttiiliä ohjanneen painikkeen tämän hetkinen status (UI), aiheutti sen, että ratkaisua ei löydetty heti ja alkoi paniikki (UX). Onnettomuudet vielä eskaloituvat, kun ihminen stressissään “tyhmenee” ja aistikokemukset kapenevat elimistön automatiikan ottaessa vallan selviytymisestä. Tällöin täysin selkeätkin signaalit saattavat mennä käyttäjän ohitse. Siksi on kriittistä, että on PÄIVÄNSELVÄÄ, mitä mistäkin tapahtuu. Sama pätee onnistuneeseen verkkopalveluun.
Hyviksi todetut ratkaisut ovat usein parhaita, eikä mikään ärsytä niin kuin huono navigaatio. Tee selväksi, millä sivulla käyttäjä on juuri nyt. Käytä metaforia, jotka ovat tuttuja reaalimaailmasta, kuten hakutoiminnossa oleva suurennuslasi-ikoni. Älä oleta mitään.
Tee käyttäjän kulkemasta polusta mahdollisimman lyhyt ja selkeä. Luo tarvittaessa omia laskeutumissivuja eri kohderyhmille ja tee ostaminen helpoksi selkeillä painikkeilla ja viesteillä.
Vähemmän on enemmän. Mieti sivujen otsikoiksi termejä, jotka ovat intuitiivisia käyttäjälle ja kuvaavia sisällön kannalta. Niputa sisältö loogisiin kategorioihin ja kokonaisuuksiin, jolloin sivukarttakin maagisesti kiteytyy.
“Kaikkea kaikille” -oksennus ei palvele ketään. Mieti mikä on kaikkein tärkeintä asiakkaasi kannalta ja miten asiakkaasi ostopolku menee. Ryhmittele asiakokonaisuudet selkeästi ja pidä etusivun tekstit lyhyinä, jotta silmäiltävyys säilyy. Tämän jälkeen asiakas voi sukeltaa syvemmin aiheen pariin. Mieti myös tärkein kärki palvelusi kannalta ja tee siitä selkeitä nostoja (esim. “Osta nyt”-painike).
Oletko suunnittelemassa verkkopalvelu-uudistusta? Lataa maksuton oppaamme 5 vinkkiä onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen lukeaksesi meidän sekä asiakkaidemme vinkit onnistuneeseen uudistusprojektiin tai lataa maksuton oppaamme verkkosivuston ostajalle, jotta onnistut kilpailutuksessa ja tiedät, mitä ostat.
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...