Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Käytettävyyttä käyttäjän ehdoilla

Featured Image

Minkä tahansa tuotteen tulee olla käytettävä, jotta siitä on mitään hyötyä. Käytettävyydellä tarkoitetaan sitä, miten tuote palvelee käyttäjäänsä. Käytettävyydeltään parhaat tuotteet ovat itsensä selittäviä, eivätkä vaadi käyttäjältä ylimääräistä ponnistelua asioiden ymmärtämiseen. Parhaimmillaan pelkkä intuitio siis riittää. Kaikkiin tuotteisiin tämä ei tietenkään päde (ikea.com), ja tällöin käyttäjäkeskeinen suunnittelu on ratkaiseva osa tuotekehityksen onnistumisessa.

Miten verkkosivu palvelee käyttäjäänsä ja miten käytettävyys näkyy verkossa?

Käyttämälläsi sovelluksella tai vierailemallasi sivustolla on käyttöliittymä. Käyttöliittymä on kaikkea sitä mitä näytölläsi näet ja koostuu ohjaavasta sisällöstä sekä käytettävistä elementeistä, kuten tekstit, kuvat, navigaatio, linkit, painikkeet ja lomakkeet. Sivuston käytettävyys muodostuu siitä, miten hyvin nämä elementit kokonaisuutena palvelevat käyttäjää ja intuitio toimii tässä tärkeänä tekijänä.

Sivuston käytettävyys

Käytettävyys herättää tunteita

Käyttöliittymän tehtävä on auttaa käyttäjää huomaamaan, oivaltamaan ja ymmärtämään. Nämä huomioiden ei ole ihme, että kankea käyttöliittymä voi turhauttaa ja saada verenpaineen nousemaan, kun taas selkeä ja miellyttävä käyttöliittymä innostaa syventymään enemmän auki olevaan sivustoon tai sovellukseen. Käyttäjä reagoi suoraan käytettävyyteen. Jokaisella meillä on varmasti joskus mennyt myös sormi suuhun jotain sivustoa käytettäessä. 

Mieleemme voivat herätä kysymykset, kuten:

Mistä löydän tämän tiedon?
Mitä tästä tapahtuu?
Miten pääsen takaisin edelliseen näkymään?
Miksi tämä ei toimi?

Näiden kysymysten herätessä käyttäjän polku sivustolla on katkennut. Käyttäjä on kulkemassa kohti tavoitettaan, mutta tämä häiriintyy jostain syystä. Yksittäinen tai useampi vaihe käyttäjän polulla saa käyttäjän tekemään virheen tai sivusto ei reagoi halutulla tavalla, ja käyttäjä päätyy umpikujaan. 

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu

Käyttäjäkeskeinen suunnittelu pyrkii käyttäjälle toimivaan ja miellyttävään kokonaisuuteen, josta muodostuu käyttäjälle positiivinen ja onnistunut kokemus. Näyttävä ja visuaalisesti hyvin onnistunut toteutus ei vielä takaa positiivista käyttäjäkokemusta sen käyttäjälle. Tavoitteena on ratkaista käyttäjän ongelmia hänen puolestaan, eliminoida kysymyksiä ja estää turhautumisen tunnetta. Suunnittelun voidaan sanoa epäonnistuneen, jos käyttäjä joutuu polullaan umpikujaan, ei tiedä mitä tehdä, tai jokin saa hänet poistumaan sivustolta. Käyttäjäkokemussuunnittelijan, Timothy Embretsonin, mukaan suurin osa sivustoista ja sovelluksista turhauttaa enemmän kuin miellyttää.

Most websites and apps create more frustrating experiences than delightful ones
Timothy Embretson, Senior Director, User Experience & Product Management

Miten tältä voitaisiin välttyä jo suunnitteluvaiheessa?

1. Tiedon jäsentely
2. Selkeä ulkoasu, joka saa olla myös näyttävä
3. Loogisten käyttäjäpolkujen määrittäminen
4. Standardin omaiset suunnittelumallit

Heti alusta alkaen voimme antaa näiden neljän pääkohdan ohjata suunnitteluamme, niin että käyttäjä on aina suunnittelun keskipisteenä.

Standardit ohjaavat suunnittelua

Standardit eivät määrää suunnittelua, vaan ohjaavat sitä oikeaan suuntaan. Mitä paremmin standardeja noudatetaan, sitä tutummalta ja helpommalta toteutus käyttäjälle tuntuu. Käyttäjällä on tapoja ja oletuksia, jotka tulee huomioida suunnitteluvaiheessa.

Kun etsit sivustolta navigaatiota, katseesi eksyy sivuston yläreunaan, todennäköisesti oikeaan laitaan. Mitä jos navigaatio ei ole siellä? Navigaation sijainti poikkeaa standardista. Hämmennyt hieman ja alat etsiä navigaatiota toisesta sijainnista. Jos tämä ei löydy helposti, turhaudut.

Mikään yleinen sääntö ei ole, että navigaation tulisi löytyä juuri sivuston yläreunasta, mutta tänne käyttäjän katse lähes aina hakeutuu. Miksi? Koska suurimmassa osassa sivustoja navigaatio löytyy yläreunasta. Käyttäjän oletusten mukaan suunnittelua pidetään standardin omaisena suunnitteluna. Avainkomponenttien, kuten sivuston navigaatio, tavoitteena on helpottaa ja nopeuttaa oikean tiedon löytämistä, eikä toimia uudenlaisena innovaationa. 

Standardin omaisella suunnittelulla pyritään poistamaan kysymysmerkkejä käyttäjältä ja vähentämään vaiheita oikean tiedon etsinnässä. Onnistunut käyttöliittymä huomioi käyttäjää viidellä eri tavalla.

KäyttöliittymäLähde: Derek Chan, Designing End-to-End Experiences

Muistettavuus
Käyttöliittymän mieleenjäävyys. Voiko sivustolle palaava käyttäjä jatkaa tämän käyttöä helposti uudelleen.

Tyytyväisyys
Käyttöliittymän herättämät tunnetilat. Miltä toteutuksen käyttäminen käyttäjästä tuntuu. Poistuuko käyttäjä sivustolta ennen kuin löytää etsimänsä. Palaako käyttäjä uudelleen sivustolle.

Virheet
Tekeekö käyttäjä virheitä sivustolla. Saavatko mahdolliset virheet käyttäjän poistumaan sivustolta vai palaamaan takaisin tavoitteeseensa. Onko käyttäjän helppo palata takaisin oikealle polulle tehtyään virheen.

Oppimiskyky
Kuinka nopeasti käyttäjä oppii käyttämään käyttöliittymää ja löytämään etsimänsä. Ovatko näkymät selkeitä ja voidaanko tietoa tuoda jotenkin paremmin esille.

Tehokkuus
Miten tehokkaasti käyttöliittymän käyttö onnistuu. Kuinka monta toimintoa käyttäjän täytyy tehdä saavuttaakseen haluamansa asian ja voiko tätä parantaa jotenkin.

Käytettävyys on valtava kokonaisuus, jonka huomioiminen suunnittelussa kasvattaa jatkuvasti tärkeyttään. Käytettävyys ei ole kuitenkaan vain suunnitteluvaiheen tehtävä, vaan jatkuva peräkkäisprosessi, jossa tutkiminen, toteutus ja analysointi toistuvat jatkuvasti käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.

Tämä blogi on julkaistu alunperin Bermudan verkkosivuilla. Aava & Bang Oy sekä Markkinointitoimisto Bermuda Oy yhdistyivät 3.1.2023 ja yhteinen matka jatkuu osoitteessa bang.fi.

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More
Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Uskon siihen, että sattuma suosii valmistautunutta mieltä. Kun yrityksen kehitystä tai omaa työuraa peilaa taaksepäin, on tarina helpompi nähdä...

Read More
Vieraskynä: Viestintä luo arvoa joka hetki – Pihlajalinna

Vieraskynä: Viestintä luo arvoa joka hetki – Pihlajalinna

Pihlajalinnassa viestintä on osa jokaisen ammattilaisen osaamista, eikä vain viestintäyksikön vastuulla. Jokaisella on rooli yhtiön kestävän...

Read More