Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Miten pidät huolta brändistäsi? 3 tehokasta vinkkiä brändinhallintaan

Featured Image

Brändin luominen tai sen päivitys on vasta alku – sen jälkeen alkaa arki. Ja arjessa totuus punnitaan. Brändi ei ole staattinen, vaan jatkuvasti kehittyvä, kuten yrityksen liiketoimintakin. Varsinkin kasvavassa yrityksessä ajaudutaan helposti tilanteeseen, jossa brändi rönsyilee ja rakoilee hallitsemattomasti. Brändi vaatii siis sekä hellää huolenpitoa että jämäkkää johtajuutta. 

Toimiva brändi erottelee sinut kilpailijoistasi ja näkyy myös viivan alla. Lue brändin rakentamisesta lisää aikaisemmista blogeistamme. Arjessa brändi on kuitenkin kuin pienistä puroista koostuva iso virta. Ja se rakentuu ihan tavallisten työntekijöiden tavallisen tekemisen kautta, ei vain viestinnän ja markkinoinnin tai johdon työpöydällä.

Miksi brändistä kannattaa pitää huolta?

Vahva brändi-identiteetti rakentaa asiakasluottamusta ja -uskollisuutta. Toimimaton brändiviestintä, joka on parhaimmillaan vähän sinne päin ja pahimmillaan luotaantyöntävä, nakertaa yrityksen uskottavuutta ja arvoa sekä aiheuttaa hämmennystä asiakkaassa ja omassa henkilökunnassa. 

Brändi-, viestintä- ja markkinointimateriaalien huono hallinta syö tuottavuutta ja turhauttaa, kun aikaa kuluu turhaan materiaalien etsiskelyyn, korjailuun ja koostamiseen. Sekavuus lisää virheiden ja kömmähdysten riskiä esimerkiksi tarjousprosessissa. 
 
Brändin visuaalinen puoli rakentuu muun muassa logoista, kuvista, videoista, fonteista, sosiaalisen median postauksista, presentaatioista, tarjousdokumenteista, referenssipankista… Ovatko nämä helposti kaikkien saatavilla? Tietävätkö kaikki työntekijät miten niitä käytetään oikein? Osaavatko kaikki viestiä yrityksen kilpailuedusta johdonmukaisesti? 

Aloita tästä: Arvioi nykytila ja olemassa olevat käytännöt

  • Onko brändillä hyvä pohja: Onko kilpailuetu tunnistettu (oikein), onko yrityksellä selkeä viestihierarkia ja kantaako toimintakulttuuri brändiviestinnän tekemät lupaukset? Allekirjoittavatko organisaation työntekijät ja asiakkaat brändin?

  • Mitkä ovat brändinne tärkeimmät elementit, ovatko ne kunnossa, ja käytetäänkö niitä johdonmukaisesti? Esimerkiksi logo, värit, typografia, kuvamaailma, työpohjat ja ohjeistus niiden käyttöön.

  • Kenellä on brändin omistajuus – kuka seuraa brändin käyttöä ja kenellä on valtuutus tehdä korjaavia liikkeitä tarvittaessa?

Seuraavaksi: Rakenna selkeä ja saavutettava työkalupakki

Monelta yritykseltä tai organisaatiolta löytyy graafinen ohjeisto tai jopa laajempi brändiohjeisto. Se ei kuitenkaan yksinään auta brändin kanssa työskentelevää, elleivät siihen liittyvät materiaalit ole helposti löydettävissä ja työpohjat ajan tasalla. Ohjeistoon täytyy siis aina välttämättä liittyä materiaalipaketti, ja käyttäjät pitää kouluttaa käyttämään heille keskeisiä materiaaleja. 

Organisaation koosta ja toimialasta riippuu, millainen “brändikeskus” palvelee teitä parhaiten. Riittääkö jaettu kansio verkkokovalevyllä, oma osio intrassa vai olisiko kuitenkin syytä panostaa toiminnalliseen pilvipalveluun? 

Kehitä yhdessä työyhteisön ja asiakkaiden kanssa

Tee brändin kehittämisestä koko työyhteisön asia. Tehokas brändinhallinta on kriittinen menestystekijä – kaikkien yhteinen tehtävä. Yhdessä oppiminen, kannustus ja rakentavan palautteen antaminen on tärkeää jatkuvassa brändiprojektissa. 

Ja mitä kaikella tällä brändin hallinnalla tavoitellaan? Tietenkin timanttista asiakaskokemusta. Sitä, resonoiko brändi tärkeimmissä kohderyhmissänne voi myös seurata monella tasolla. Asiakasrajapinnassa työskentelevillä voi olla siihen arjessa hyvä tuntuma, mutta suurten päätösten tueksi ja pitkän aikavälin seurannan avuksi säännölliset asiakaskyselyt ja -tutkimukset ovat hyvä työkalu.

Me Aava & Bangilla autamme rakentamaan brändejä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat sitoutuvat. Haluatko kuulla, miten asiakkaamme yhteistyöstämme kertovat? Annetaan ääni heille: tutustu referensseihin tästä ja ole yhteydessä, jos voisimme olla etsimänne kumppani brändin rakentamiseen, uudistamiseen tai jalkautukseen.

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

Vieraskynä: Sisäisen viestinnän kehittämishanke avasi tien kulttuurin muutokseen – S-ryhmän opit muutosmatkalta

S-ryhmä on suurin yksityinen työnantaja Suomessa – meillä on yli 40 000 työntekijää, 19 osuuskauppaa ja noin 2000 toimipaikkaa ympäri maan. Kun...

Read More
Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Kasvu vaatii herkkyyttä kuunnella

Uskon siihen, että sattuma suosii valmistautunutta mieltä. Kun yrityksen kehitystä tai omaa työuraa peilaa taaksepäin, on tarina helpompi nähdä...

Read More
Vieraskynä: Viestintä luo arvoa joka hetki – Pihlajalinna

Vieraskynä: Viestintä luo arvoa joka hetki – Pihlajalinna

Pihlajalinnassa viestintä on osa jokaisen ammattilaisen osaamista, eikä vain viestintäyksikön vastuulla. Jokaisella on rooli yhtiön kestävän...

Read More