Kotikulmien Ă„ssät – Keskimaan S-markettien uudistus

Osuuskauppa Keskimaa on yksi Keski-Suomen suurimmista yrityksistä ja samalla näkyvä osa koko Keski-Suomen katukuvaa aina isoista kauppakeskuksista pieniin idyllisiin ravintoloihin ja keskustan kahviloihin. S-marketit ovat tärkeä osa Keskimaan toimintaa ja varmasti jokaiselle tuttu paikka tehdä päivittäiset ostokset. Vuosien 2019 ja 2020 taitteessa aloitettiin koko ketjun miljöökonseptointi valtakunnallisella tasolla.

Näitä olemme tehneet:
+ Markkinoinnin konseptointi
+ Myymäläkonsepti
+ Visuaalinen ilme
+ Viestintäsuunnitelma
+ Lanseeraussuunnitelma
+ Sisältömarkkinoinnin julkaisukalenteri
+ Videotuotanto
+ Valokuvaus

UUDISTUKSEN SYDĂ„MENĂ„ KESKISUOMALAISUUS

S-markettien miljöökonseptia ryhdyttiin uudistamaan ketjutasolta, mutta markkinointitoimiin ei annettu tarkkaa ohjeistusta. “Halusimme, että miljööuudistus saisi ansaitsemansa huomion, joten päätimme toteuttaa markkinoinnin konseptin paikallisesti”, Keskimaan markkinointipäällikkö Hanna Hietikko kertoo.

“Koko uudistustarve lähti siitä, että aika oli ajanut yli vanhasta tyylistä ja koko ketjun tasolla haluttiin nostaa laatumielikuvaa rationaalisen valinnan ohella”, ryhmäpäällikkö Jarno Minkkinen kertoo. “Uudistuksella haluttiin korostaa paikallisuutta ja luoda siitä myös merkittävä kilpailuetu. Haluttiin myös, etteivät S-marketit ole vain geneerisiä kauppoja, vaan että ovat omaan yhteisöönsä sopivia. Asiakkaat pääsevät vaikuttamaan ihan konkreettisiin asioihin omassa kaupassaan, esimerkiksi millaiset kärryt olisivat parhaat, tarvitaanko kauppaan lepopenkkejä ja mitä tuotteita asiakkaat toivoisivat kotikauppansa hyllyltä löytyvän”, Hanna lisää.

Aava & Bangilla ja Keskimaalla on takanaan jo useita yhteisiä projekteja ja tähänkin uudistukseen päätettiin valita tuttu kumppani: “Luotimme, että Aava & Bangin kanssa homma tulee hoidettua tyylikkäästi. Bangilaiset tuntevat meidät jo ja me heidät, ja näin ollen tekeminen on helppoa. Tällaisissa projekteissa on tärkeää, että puhutaan samaa kieltä markkinoinnin suhteen. Bangilla oivallettiin hyvin heti mistä on kyse, miltä halutaan näyttää ja millä kulmalla lähdetään tekemään ja toteuttamaan. Bangilaiset pääsivät hyvin pureutumaan aiheen ytimeen ja oli oikein miellyttävää tehdä yhteistyötä”, Jarno kertoo.

KOTIKULMIEN Ă„SSĂ„T PITĂ„VĂ„T ARJEN PYĂ–RĂ„T PYĂ–RIMĂ„SSĂ„

Teimme uudistuville S-marketeille markkinointikonseptin sekä viestintä- ja lanseeraussuunnitelmat, joihin kiteytettiin mm. keskisuomalaisten S-markettien eli tutummin “Kotikulmien ässien” tarina, ydinviestit, kilpailuedut, brändi, tone of voice, kuvamaailma, visuaalinen ilme sekä markkinoinnin erilaiset toimenpiteet ennen uudistusta, sen aikana, lanseerauksessa sekä uudistuksen jälkeen. Näin varmistettiin, että muutokset tehdään hallitusti jokaisessa vaiheessa ja uusi tarina viesteineen tehdään tutuksi niin myymälöiden henkilöstölle kuin asiakkaillekin. Viestinnässä haluttiin korostaa sitä, kuinka jokainen meistä on osaltaan kotikulmien ässä – se henkilö, joka omalta osaltaan pitää arjen pyörät pyörimässä ja on tärkeä osa yhteisöä. Uudistuksen myötä haluttiin tuoda esiin myös sitä, kuinka elämä paikallisyhteisössä rakentuu pienistä merkityksellisistä hetkistä – niistä, jotka ovat lähimpänä meitä, joka päivä. Siksi on tärkeää vaalia sitä paikallista keskisuomalaista yhteenkuuluvuuden henkeä, jossa se, mikä on minun, on myös sinun ja meidän kaikkien yhteistä.

Jotta viestintä olisi yhtenäistä ja suunniteltua ja tukisi mahdollisimman hyvin liiketoiminnan tavoitteita, rakensimme Keskimaalle myös sisältömarkkinoinnin julkaisukalenterin ja valmiita sisältösarjoja sosiaaliseen mediaan. Tärkeää oli myös visuaalinen uudistus, jossa paikallisia kotikulmien ässiä ja arkisia kohtaamisia haluttiin tehdä näkyväksi. Tässä auttoi myös video- ja valokuvaus, joiden avulla tarina kotikulmien ässistä herätettiin eloon.

NĂ„IN KESKIMAA KOMMENTOI YHTEISTYĂ–TĂ„ KANSSAMME

Konseptityössä yhteistyö ja välitön dialogi ovat kaiken perusta. Näin pystyimme takaamaan, että lopputulos on paras mahdollinen. “Yhteistyö oli oikein mukavaa! Tämä oli projektina tehokas ja napakka paketti, joka toteutettiin tiukassa aikataulussa. Ensin järjestettiin starttipalaveri, jonka jälkeen meille esiteltiin muutama vaihtoehtoinen konsepti, joista sitten valitsimme meille parhaimman. Tosi ihania ehdotuksia ja ideoita! Oltiin kyllä iloisia ja yllättyneitä siitä, kuinka kekseliäitä ehdotuksia sieltä tulikaan”, Hanna iloitsee. “Konsepti on ottanut hyvin tuulta alle, myy hyvin ja vaikuttaa onnistuneelta”, Jarno kertoo.

Parasta bangilaisten kanssa tekemisessä ovat tuoreet ideat, ja uskallus ideoida villimpiäkin juttuja ilman realiteettien ja resurssien pelkoa. Jotkin ideat eivät juuri tällä hetkellä ole toteutettavissa, mutta ne jäivät kyllä ehdottomasti mieleen! Se oli ehdottomasti hyvä juttu. Tärkeää oli myös, että aikataulussa pysyttiin vaikka se oli todella napakka ja tiivis. Kaikki sovitut jutut saatiin sovitussa aikataulussa tehtyä. Ja tietysti täytyy myös mainita, että Aava & Bangilla on ylipäätään tosi mukavaa porukkaa! Yhdessä tekeminen oli helppoa ja mukavaa!

Hanna Hietikko

Markkinointipäällikkö, Osuuskauppa Keskimaa

kotikulmien ässä
kotikulmien ässä
brändiuudistus referenssi
kotikulmien ässä
brändiuudistus s-market
kotikulmien ässä
aava bang kokemuksia
kotikulmien ässä

KIINNOSTUITKO? KYSY, NIIN KERROMME LISĂ„Ă„.

Timo Koponen

Myyntijohtaja, partner

Katja Asikainen

Liiketoimintajohtaja, markkinointiviestintä