Kotikulmien √Ąss√§t – Keskimaan S-markettien uudistus

Osuuskauppa Keskimaa on yksi Keski-Suomen suurimmista yrityksistä ja samalla näkyvä osa koko Keski-Suomen katukuvaa aina isoista kauppakeskuksista pieniin idyllisiin ravintoloihin ja keskustan kahviloihin. S-marketit ovat tärkeä osa Keskimaan toimintaa ja varmasti jokaiselle tuttu paikka tehdä päivittäiset ostokset. Vuosien 2019 ja 2020 taitteessa aloitettiin koko ketjun miljöökonseptointi valtakunnallisella tasolla.

Näitä olemme tehneet:
+ Markkinoinnin konseptointi
+ Myymäläkonsepti
+ Visuaalinen ilme
+ Viestintäsuunnitelma
+ Lanseeraussuunnitelma
+ Sisältömarkkinoinnin julkaisukalenteri
+ Videotuotanto
+ Valokuvaus

UUDISTUKSEN SYD√ĄMEN√Ą KESKISUOMALAISUUS

S-markettien milj√∂√∂konseptia ryhdyttiin uudistamaan ketjutasolta, mutta markkinointitoimiin ei annettu tarkkaa ohjeistusta. ‚ÄúHalusimme, ett√§ milj√∂√∂uudistus saisi ansaitsemansa huomion, joten p√§√§timme toteuttaa markkinoinnin konseptin paikallisesti‚ÄĚ, Keskimaan markkinointip√§√§llikk√∂ Hanna Hietikko kertoo.

‚ÄúKoko uudistustarve l√§hti siit√§, ett√§ aika oli ajanut yli vanhasta tyylist√§ ja koko ketjun tasolla haluttiin nostaa laatumielikuvaa rationaalisen valinnan ohella‚ÄĚ, ryhm√§p√§√§llikk√∂ Jarno Minkkinen kertoo. ‚ÄúUudistuksella haluttiin korostaa paikallisuutta ja luoda siit√§ my√∂s merkitt√§v√§ kilpailuetu. Haluttiin my√∂s, etteiv√§t S-marketit ole vain geneerisi√§ kauppoja, vaan ett√§ ovat omaan yhteis√∂√∂ns√§ sopivia. Asiakkaat p√§√§sev√§t vaikuttamaan ihan konkreettisiin asioihin omassa kaupassaan, esimerkiksi millaiset k√§rryt olisivat parhaat, tarvitaanko kauppaan lepopenkkej√§ ja mit√§ tuotteita asiakkaat toivoisivat kotikauppansa hyllylt√§ l√∂ytyv√§n‚ÄĚ, Hanna lis√§√§.

Aava & Bangilla ja Keskimaalla on takanaan jo useita yhteisi√§ projekteja ja t√§h√§nkin uudistukseen p√§√§tettiin valita tuttu kumppani: ‚ÄúLuotimme, ett√§ Aava & Bangin kanssa homma tulee hoidettua tyylikk√§√§sti. Bangilaiset tuntevat meid√§t jo ja me heid√§t, ja n√§in ollen tekeminen on helppoa. T√§llaisissa projekteissa on t√§rke√§√§, ett√§ puhutaan samaa kielt√§ markkinoinnin suhteen. Bangilla oivallettiin hyvin heti mist√§ on kyse, milt√§ halutaan n√§ytt√§√§ ja mill√§ kulmalla l√§hdet√§√§n tekem√§√§n ja toteuttamaan. Bangilaiset p√§√§siv√§t hyvin pureutumaan aiheen ytimeen ja oli oikein miellytt√§v√§√§ tehd√§ yhteisty√∂t√§‚ÄĚ, Jarno kertoo.

KOTIKULMIEN √ĄSS√ĄT PIT√ĄV√ĄT ARJEN PY√ĖR√ĄT PY√ĖRIM√ĄSS√Ą

Teimme uudistuville S-marketeille markkinointikonseptin sek√§ viestint√§- ja lanseeraussuunnitelmat, joihin kiteytettiin mm. keskisuomalaisten S-markettien eli tutummin ‚ÄúKotikulmien √§ssien‚ÄĚ tarina, ydinviestit, kilpailuedut, br√§ndi, tone of voice, kuvamaailma, visuaalinen ilme sek√§ markkinoinnin erilaiset toimenpiteet ennen uudistusta, sen aikana, lanseerauksessa sek√§ uudistuksen j√§lkeen. N√§in varmistettiin, ett√§ muutokset tehd√§√§n hallitusti jokaisessa vaiheessa ja uusi tarina viesteineen tehd√§√§n tutuksi niin myym√§l√∂iden henkil√∂st√∂lle kuin asiakkaillekin. Viestinn√§ss√§ haluttiin korostaa sit√§, kuinka jokainen meist√§ on osaltaan kotikulmien √§ss√§ – se henkil√∂, joka omalta osaltaan pit√§√§ arjen py√∂r√§t py√∂rim√§ss√§ ja on t√§rke√§ osa yhteis√∂√§. Uudistuksen my√∂t√§ haluttiin tuoda esiin my√∂s sit√§, kuinka el√§m√§ paikallisyhteis√∂ss√§ rakentuu pienist√§ merkityksellisist√§ hetkist√§ ‚Äď niist√§, jotka ovat l√§himp√§n√§ meit√§, joka p√§iv√§. Siksi on t√§rke√§√§ vaalia sit√§ paikallista keskisuomalaista yhteenkuuluvuuden henke√§, jossa se, mik√§ on minun, on my√∂s sinun ja meid√§n kaikkien yhteist√§.

Jotta viestintä olisi yhtenäistä ja suunniteltua ja tukisi mahdollisimman hyvin liiketoiminnan tavoitteita, rakensimme Keskimaalle myös sisältömarkkinoinnin julkaisukalenterin ja valmiita sisältösarjoja sosiaaliseen mediaan. Tärkeää oli myös visuaalinen uudistus, jossa paikallisia kotikulmien ässiä ja arkisia kohtaamisia haluttiin tehdä näkyväksi. Tässä auttoi myös video- ja valokuvaus, joiden avulla tarina kotikulmien ässistä herätettiin eloon.

N√ĄIN KESKIMAA KOMMENTOI YHTEISTY√ĖT√Ą KANSSAMME

Konseptity√∂ss√§ yhteisty√∂ ja v√§lit√∂n dialogi ovat kaiken perusta. N√§in pystyimme takaamaan, ett√§ lopputulos on paras mahdollinen. ‚ÄúYhteisty√∂ oli oikein mukavaa! T√§m√§ oli projektina tehokas ja napakka paketti, joka toteutettiin tiukassa aikataulussa. Ensin j√§rjestettiin starttipalaveri, jonka j√§lkeen meille esiteltiin muutama vaihtoehtoinen konsepti, joista sitten valitsimme meille parhaimman. Tosi ihania ehdotuksia ja ideoita! Oltiin kyll√§ iloisia ja yll√§ttyneit√§ siit√§, kuinka kekseli√§it√§ ehdotuksia sielt√§ tulikaan‚ÄĚ, Hanna iloitsee. ‚ÄúKonsepti on ottanut hyvin tuulta alle, myy hyvin ja vaikuttaa onnistuneelta‚ÄĚ, Jarno kertoo.

Parasta bangilaisten kanssa tekemisessä ovat tuoreet ideat, ja uskallus ideoida villimpiäkin juttuja ilman realiteettien ja resurssien pelkoa. Jotkin ideat eivät juuri tällä hetkellä ole toteutettavissa, mutta ne jäivät kyllä ehdottomasti mieleen! Se oli ehdottomasti hyvä juttu. Tärkeää oli myös, että aikataulussa pysyttiin vaikka se oli todella napakka ja tiivis. Kaikki sovitut jutut saatiin sovitussa aikataulussa tehtyä. Ja tietysti täytyy myös mainita, että Aava & Bangilla on ylipäätään tosi mukavaa porukkaa! Yhdessä tekeminen oli helppoa ja mukavaa!

Hanna Hietikko

Markkinointipäällikkö, Osuuskauppa Keskimaa

kotikulmien ässä
kotikulmien ässä
brändiuudistus referenssi
kotikulmien ässä
brändiuudistus s-market
kotikulmien ässä
aava bang kokemuksia
kotikulmien ässä

KIINNOSTUITKO? KYSY, NIIN KERROMME LIS√Ą√Ą.

Timo Koponen

Myyntijohtaja, partner

Katja Asikainen

Liiketoimintajohtaja, markkinointiviestintä