Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

2 minuutin lukuaika

Näin rakennamme verkkosivustot – vaiheistettu projektimallimme on selkeä ja tehokas

Featured Image

Yrityksen verkkosivuston uudistaminen on aina vaativa projekti, jossa on huomioitava monta eri näkökulmaa ja jonka vaikutukset heijastuvat useimpiin liiketoiminnan osa-alueisiin. Perusteellisen valmistelun ja suunnittelutyön sekä selkeän prosessin avulla sivustouudistus saadaan kuitenkin etenemään vaihe kerrallaan kohti haluttua lopputulosta, aikataulussa ja ennakoidusti. Lue tarkemmin, miten rakennamme verkkosivustoja, jotka tuottavat tuloksia.

Miten projekti etenee?


Projekteissamme ensimmäinen yhteinen tapaaminen on aloitustyöpaja; tässä ensimmäisessä työpajassa määrittelemme yhdessä projektin tavoitteet ja vaatimukset. Jo ennen tätä tapaamista toteutustiimimme on tutustunut mahdollisiin olemassa olevan sivuston keräämiin analytiikkatietoihin.

Lisäksi teemme usein sivuston nykytila- ja hakusana-analyysin, joka antaa arvokasta pohjatietoa sivustouudistuksen suunnitteluun. Yhteisessä aloituspalaverissa sekä tarvittaessa erikseen pidettävissä työpajoissa määrittelemme yhdessä sivuston rakenteen, liiketoiminnalliset tavoitteet ja vaatimukset sekä tekniset reunaehdot. Myös sivuston haluttu saavutettavuustaso määritellään yhteisesti, jotta se voidaan huomioida projektin jokaisessa vaiheessa.


Määrittelyn jälkeen on vuorossa sivuston rakennesuunnittelu, jossa jäsennetään sivuston sisällöt otsikkotasolla loogiseksi kokonaisuudeksi ja varmistetaan, että kaikki tarvittavat sisällöt ja toiminnallisuudet on huomioitu. Rakennesuunnitelma antaa myös perusteet sisällöntuotannon tai olemassa olevan sisällön uudelleenmuotoilulle sekä visuaaliselle suunnittelulle. Rakennesuunnittelussa hahmotellaan myös sivuston navigaatiorakenne sekä alustavat sivustolle tulevat sisältötyypit ja keskeisimmät sivunäkymät.


Rakennesuunnittelun jälkeen työ jatkuu sisältöjen ja visuaalisen ilmeen suunnittelulla. Näitä voidaan työstää rinnakkain, ja koska sisältö on verkkosivuston tärkein elementti, on tärkeää aloittaa sisältöjen työstäminen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Sivuston sisältöä on paitsi tekstisisältö, myös staattinen ja liikkuva kuva, ja varsin usein asiakkaalla on jo olemassa laadukasta aineistoa, jota halutaan hyödyntää sivustouudistuksessa. Useimmiten asiakas onkin sisältöjensä paras asiantuntija ja osallistuu vahvasti sisältöjen työstämiseen, mutta tietysti myös meidän sisällöntuottajamme ja visuaaliset suunnittelijamme auttavat ainakin osin erityisesti kokonaan uusien sisältöjen tuottamisessa.

Visuaalinen suunnittelu perustuu olemassa olevaan yritysilmeeseen, joka saattaa olla tarkastikin määritelty brändiohjeessa, sekä sivustolle suunniteltuun rakenteeseen. Suunnittelussa luodaan verkkosivustolle haluttu, uniikki ilme jonka rakenne perustuu teknisesti määriteltyihin lohkoihin ja elementteihin. Näin varmistetaan, että suunnitelma on sellaisenaan hyödynnettävissä teknisessä toteutuksessa sivuston näkymiksi, eikä suunnitelmaa tarvitse enää myöhemmin teknisistä syistä muokata. Käytämme suunnittelussa Figma-työkalua, jolla sivuston ilme mallinnetaan jo visuaaliseksi prototyypiksi jonka näkymiä voi selata ja testatata verkkoselaimella.


Kun sivuston visuaalinen mallinnus on valmis ja hyväksytty, siirrytään teknisen toteutuksen vaiheeseen. Tässä perustetaan rakennesuunnittelun mukaiset sisältötyypit ja kenttärakenteet julkaisujärjestelmään, ja toteutetaan visuaalisen suunnitelman mukaiset näkymät sivuston teemaksi. Toteutamme sivustoja sekä WordPress- että HubSpot-järjestelmillä, joihin kumpaankin olemme luoneet vahvan työnkulun, jolloin teknisen toteutuksen vaihe on hyvin sujuva ja selkeä. Teknisen toteutuksen yhteydessä rakennetaan myös mahdolliset räätälöidyt erityistoiminnallisuudet ja integraatiot.


Teknisen toteutuksen loppuvaiheessa pidetään sivuston käyttökoulutus ja sivuston ylläpitäjät pääsevät tekemään sisältöjen syöttöä. Myös sivuston testaamisvaihe alkaa, ja testausta tehdään useammasta eri näkökulmasta: tekninen testaus varmistaa, että sivuston eri rakenteet ja näkymät toimivat virheettömästi ja tehokkaasti, kun taas käyttötestauksessa todennetaan eri käyttötapausten toimivuus. Erityisesti ylläpidon käytettävyys ja sujuvuus on tärkeää, jotta sivuston päivittäminen olisi jatkossa sujuvaa ja helposti omaksuttavissa. Loppuvaiheessa asiakas tekee vielä hyväksyntätestauksen, jonka jälkeen voidaan edetä sivuston julkaisuvaiheeseen.


Julkaisuvaiheessa sivustolla otetaan käyttöön evästehallinta sekä halutut analytiikka- ja seurantapalvelut. Vanhan sivuston osoiterakenne uudelleenohjataan uuteen sivustoon, jolla varmistetaan jo ansaitun orgaanisen hakukonenäkyvyyden säilyminen. Julkaisun jälkeen sivuston toimintaa seurataan tehostetusti yleensä noin kahden viikon ajan, jolla varmistetaan että sivusto on suorituskykyinen todellisella käyttäjäkuormalla ja seurannat sekä muut integraatiot toimivat suunnitellusti.


Miksi valita meidät?

  1. Vahva suunnitteluprosessi: Toteutuksemme perustana on liiketoiminnan tavoitteet huomioiva suunnitteluprosessi, jossa yhdistyy luova näkemys, tekninen osaaminen sekä tavoitteellisen digimarkkinoinnin näkökulma.

  2. Selkeä projektinhallinta ja avoin viestintä: Tiedät aina, missä mennään. Pidämme yhteiset säännölliset seurantatapaamiset koko projektin ajan.

  3. Asiantunteva tiimi: Kokoamme projektikohtaisen tiimin kunkin verkkosivuprojektin erityistarpeiden mukaisesti, mutta tiimissä on aina mukana vähintään projektipäällikkö, käyttöliittymäsuunnittelija sekä web-kehittäjä.


Haluatko tietää lisää? Ota yhteyttä, niin kerromme mielellämme lisää projektimallistamme ja siitä, miten voimme auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi verkossa

 

Me rakennamme verkkosivut joko maailman suosituimman verkkosivualustan, WordPressin, tai jatkuvasti verkkosivualustana kasvavan, HubSpotin, päälle.
Lue palveluistamme lisää
täältä.

Kirjoittaja: Juha Tyrni

Katso kaikki blogikirjoitukset

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More