Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Käyttäjäpolkujen suunnittelulla ja testauksella parempia sivustokokemuksia

Featured Image

Kuulet usein Aava & Bangilaisten puhuvan asiakasymmärryksestä, joka perustuu kokemukseemme ja käsitykseemme siitä, mitä asiakkaamme ja asiakkaidemme asiakkaat aidosti tarvitsevat.

Kuvitellaan, että sivuston suunnittelu on lähtenyt jo mukavasti käyntiin; ongelmakohdat ja tavoitteet ovat selvillä, tärkeimmät sisällöt on määritelty, oleellisimmat toiminnallisuudet listattu ja tyylikkäitä referenssejä on käyty yhdessä läpi. Kun tiedämme, mitä haluamme kävijöiden sivustolla tekevän (konversiot), voimme aloittaa käyttäjäpolkujen suunnittelun.

Hyödynnetään dataa olettamuksien sijaan

Käyttäjäpolkujen suunnittelu on käytännössä suuntaviittojen asettamista ja haluttuun käytökseen ohjaamista. Käyttäjäpolkujen rakentaminen tai kehittäminen pitäisi perustua aina tietoon mielipiteiden tai olettamuksien sijaan. Muuten hyppäämme helposti itsekin harhaan.

Sivustolle kytkettävän Google Analytiikan tai esimerkiksi käyttäjän liikkeitä seuraavan Hotjarin avulla tunnistamme helpommin, missä kohdin käyttäjä kaipaa selkeämpää ohjausta nykyisellä sivustolla. Datan perusteella voimme päätellä, mikäli jokin sivu ei tule löydetyksi, lomake täytetyksi tai tuote tilatuksi. Missä kohtaa käyttäjä eksyy polulla?

Toinen helppo tapa selvittää käyttäjän todellisia tarpeita on haastatella nykyisiä tai potentiaalisia asiakkaita. Mitä he sivustolta yleensä etsivät ja miten. Tällä tavalla voimme kustannustehokkaasti varmistaa, ettemme esimerkiksi korjaa sellaista, mikä ei ole todellisten käyttäjien mielestä rikki.

Käyttäjäpolku

Tärkeimmät polut kannattaa testata

Mitä aikaisemmin rakenteelliset ja toiminnalliset muutostarpeet huomataan, sitä ketterämpää niitä on muokata. Tästä syystä tärkeimmät käyttäjäpolut on hyvä testata esimerkiksi yksinkertaisella prototyypillä. Tämä on loistava tapa havainnoida aitoa käyttäytymistä ja varmistaa, onko käyttäjäpolku intuitiivinen tai löytääkö käyttäjä perille.

Testaajien valinnassa on tärkeää pitää mielessä kohderyhmät, kenelle sivustoa ollaan suunnittelemassa. Asiakkaan ottaminen sivustoprojektiin mukaan tarjoaa kallisarvoista tietoa yritykselle siitä, mitä asiakas sivustoltanne kaipaa. Parhaassa tapauksessa yhteistyönne vahvistuu projektin aikana entisestään. Asiakas kokee tulleensa kuulluksi ja me pystymme yhdessä helpottamaan hänen arkeaan kehittämällä sivuston käytettävyyttä.

Testaamista ja tiedon analysointia ei suinkaan pidä jättää vain suunnitteluvaiheeseen, vaan jatkaa sivuston julkaisunkin jälkeen ja seurata, onko parannusta tapahtunut. Jatkuvalla kehitystyöllä saamme paitsi vertailukelpoista dataa, myös tyytyväisempiä asiakkaita.

Kaipaavatko sivustosi käyttäjäpolut valaistusta tai kunnostusta? Ota yhteyttä!


Tämä blogi on julkaistu alunperin Bermudan verkkosivuilla. Aava & Bang Oy sekä Markkinointitoimisto Bermuda Oy yhdistyivät 3.1.2023 ja yhteinen matka jatkuu osoitteessa bang.fi.

Miksi myös globaalit yritykset tarvitsevat yhteiset työyhteisöviestinnän periaatteet?

Miksi myös globaalit yritykset tarvitsevat yhteiset työyhteisöviestinnän periaatteet?

“Meillä on niin ainutlaatuinen organisaatio ja toimimme eri maissa, ei meillä voi olla kaikille yhteisiä periaatteita.” Tämä pitää osittain...

Read More
”Ei me tarvita yhteisiä työyhteisöviestinnän periaatteita

”Ei me tarvita yhteisiä työyhteisöviestinnän periaatteita" – said no one: Miksi myös globaalit yritykset tarvitsevat yhteiset työyhteisöviestinnän periaatteet?

Moni yritys kuvittelee yhä myyvänsä tuotteita tai palveluita, vaikka tosiasiassa asiakkaat ostavat kokemuksia. Erinomainen asiakaskokemus vaikuttaa...

Read More
Parhaat keinot lisätä järjestelmällisyyttä ja suunnitelmallisuutta sisällöntuotantoon

Parhaat keinot lisätä järjestelmällisyyttä ja suunnitelmallisuutta sisällöntuotantoon

Markkinointi on alana jatkuvasti muuttuva ja sisällöntuotannon aiheet voivat olla hyvinkin vaativia. Siksi on sitäkin tärkeämpää pitää ne asiat...

Read More