Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

1 minuutin lukuaika

Iskussa Maailmalle - vältä nämä neljä sudenkuoppaa

Featured Image

Viime viikolla pääsin seuraamaan yli 70 suomalaisen elintarvikealan yrityksen kansainvälistymisen intoa, kun Iskussa Maailmalle -kasvuohjelmassa ensimmäinen valtakunnallinen Grow Global -päivä järjestettiin Jyväskylässä. Aava & Bang toteuttaa Iskussa maailmalle-kasvuohjelman Maa- ja metsätalousministeriön rahoituksella yhteistyössä MTK:n kanssa. Visiomme tehdä suomalaisista maailman paras markkinointikansa kiteytyy tässä kasvuohjelmassa konkreettisessa muodossa.

Päivässä esiintyi kokeneita viennin ja kasvun asiantuntijoita, joilta oli ilo oppia uutta. mm. professori Tanja Leppäaho kertoi puheenvuorossaan siitä, mikä erottaa kansainvälisillä markkinoilla menestyjät muista. Kaiken ytimessä on sosiaalisen suhteen luominen asiakkaaseen, loppuasiakkaaseen tutustuminen ja se, että keskittyy tekemiseen, jossa on hyvä. Pääsin myös itse osallistumaan markkinoinnin asiantuntijana paneeliin, jossa jokaiselta panelistilta kysyttiin tärkeimmät opit elintarvikeviennin tuleville tekijöille.

Mutta mitkä olivat minun huomioni viennin suurimmista sudenkuopista? Nostin paneelissa esiin neljä teemaa, jotka usein toistuvat asiakkaidemme kasvua suunnitellessa.

1. Ei olla (tarpeeksi) kiinnostuneita kohdeasiakkaasta

Meillä on tuote x  ja se pitäisi viedä maailmalle. Tarvitsemme apua keksimään key selling pointseja! Tässä kohtaa on iso riski epäonnistua, kun markkinointi on pöydällä vasta tässä vaiheessa prosessia. Parhaan lähtökohdan vientiin antaa asiakaslähtöinen tuotestrategia, joka perustuu asiakkaan tuntemiseen. Kenelle osaamisemme tuottaisi arvoa? Mitä paremmin olet ensin perillä ostavan asiakkaasi elämästä, kulttuurista, sekä ostokäyttäytymisestä, sitä paremmin pystyt vastaamaan hänen ongelmiinsa, toiveisiinsa ja tapoihinsa tuotteillasi. 

2. Kilpailuetu ei ole kilpailuetu 

Suomalaisilla yrityksillä on hyviä yhteisiä kilpailuetuja, kuten puhtaus, ruoan turvallisuus ja arktinen luonto. Mutta arvatkaapa mitä; niin on ruotsalaisilla ja norjalaisillakin!  Näistä kilpailueduista tulee olla ylpeitä mutta ne eivät ole yrityksesi omia aitoja kilpailuetuja. Vahva erotteleva kilpailuetu on yrityksen strategiasta lähtöisin ja vaikeasti kopioitavissa. Siksi hyvä kilpailuetu on usein aineeton, kuten yrityksen kulttuuri, patentit, vahva brändi tai vaikka verkostot.

3. Ei huomioida globaaleja ilmiöitä osana brändiä

Kuluttajaymmärrys on monimutkaistunut ja monimutkaistuu varmasti tulevaisuudessa entisestäänkin. Brändin tulee puhutella kuluttajaa ja silloin pelkkä demografia ja sosioekonominen tausta eivät riitä ymmärryksen tasoksi, vaikka kohdemarkkinan tarpeet tuleekin ymmärtää. Asiakkaitasi, jotka ovat lähtöisin eri maista ja kulttuureista voi yhdistää samat yhteiset arvot ja motivaatiotekijät. Kysymys kuuluukin, missä brändisi on osana globaaleja megatrendejä ja ilmiöitä, sekä ympäröivää kulttuuria? 

4. Yhteistyön ja verkostoitumisen puutteet

Yhdessä olemme enemmän ja Suomi on hyvin pieni maa globaalissa markkinassa. Avarakatseinen ja monipuolinen yhteistyö muiden kansainvälistyvien yritysten kanssa, luottamuksellisten suhteiden pitkäjänteinen rakentaminen, sekä vahvat verkostot niin alan muiden yritysten kuin rajan toisella puolella, mahdollistavat paljon enemmän. Kärsivällisyys usein palkitaan ja hyvät henkilökohtaiset suhteet ovat yllättävän usein se tärkein asia kansainvälisessä kaupassa. Aloita jo tänään ja lähde rakentamaan vahvoja verkostoja ja henkilökohtaisia suhteita niin asiakkaiden, kuin muidenkin alan toimijoiden kanssa.

Kirjoittaja: Katja Asikainen

Katso kaikki blogikirjoitukset

LinkedIn

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?

Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...

Read More
Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Generatiivisen AI:n mahdollisuudet digimarkkinoinnin tehostamisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...

Read More
B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

B2B-ostamisen uusi aikakausi: Monikanavaisuus ja asiakaskokemuksen merkitys kilpailuedun luomisessa

Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...

Read More