Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
2 minuutin lukuaika
Sampo Soininen : 17.03.2022
Google Analytics on useiden lähteiden, kuten Datanyzen tai Hotjarin mukaan maailman suosituin verkkosivustojen analytiikkatyökalu. Vanha Google Universal Analytics poistuu käytöstä kesällä 2023 – valmistaudu muutokseen lukemalla tämä blogi.
Analyticsista on nähty vuosien varrella useita versioita ja Analyticsin tarinan voidaan katsoa alkaneen vuonna 2005, kun Google osti Urchin nimisen analytiikkatyökalun ja uudelleennimesi sen Urchin from Googleksi. Vuonna 2007 esiteltiin Googlen ensimmäinen Analytics niminen työkalu ja vuonna 2012 Google Universal Analytics. Tarkemmin Analyticsin historiasta voi lukea esimerkiksi täältä. Toistaiseksi tuorein Analytics, joka tottelee luovaa nimeä Google Analytics 4 (GA4), esiteltiin loppuvuodesta 2020 ja tässä blogissa keskitymme sen mukanaan tuomiin muutoksiin.
Google ilmoitti 16. maaliskuuta 2022, että vanhat Universal Analytics ominaisuudet lakkaavat keräämästä dataa 1.7.2023. Useat yritykset käyttävät edelleen vanhoja Universal Analytics ominaisuuksia, joten viimeistään nyt on aika reagoida muutokseen.
Tulevaan muutokseen olisi hyvä reagoida ainakin kolmella eri keinolla:
1. Käynnistä viimeistään nyt GA4 keräämään dataa. Katso täältä miten se tehdään.
2. Pidä Google Universal Analytics ja GA4 rinnakkain päällä.
3. Tutustu uuteen GA4 -käyttöliittymään ja sen terminologiaan.
Käyn seuraavaksi tarkemmin läpi, mitä nämä kolme kohtaa käytännössä tarkoittavat. Aluksi olisi tietysti tärkeää varmistaa, että uusi Analytics on käytössä, sillä GA4 ei kerrytä dataa takautuvasti, vaan tietoa saa talteen vain käyttöönottohetkestä lähtien. Ota siis Google Analytics 4 käyttöön jo tänään!
Google on myös suositellut jo pidemmän aikaa, että Universal Analyticsiin ja GA4:ään kerrytetään dataa rinnakkain. Tähän syynä on se, että Analyticsit keräävät dataa eri tavoin, joten esimerkiksi istuntomäärät saattavat vaihdella alustojen välillä. Kaikki muuttujat eivät myöskään siirry sellaisenaan GA4:ään, vaan osa muuttujista on poistunut tai korvattu uusilla muuttujilla.
Esimerkiksi paljon seurattua bounce ratea (välitön poistuminen prosenteissa) ei löydy ollenkaan GA4:stä, vaan sen on korvannut aktivoitumisprosentti, joka mitataan käytännössä päinvastaisesti bounce raten kanssa. Aktivoiva istunto syntyy, kun istunnon aikana sivustolla vietetään yli kymmenen sekuntia, istunto sisältää konversiotapahtuman tai vähintään kahden eri sivun katselun. Aktivoitumisprosentti lasketaan jakamalla aktivoivat istunnot kaikilla istunnoilla, jolloin tavoitteena on päästä mahdollisimman lähelle sataa prosenttia – täysin päinvastaisesti, kuin välitöntä poistumisprosenttia seurattaessa.
Tämä on vain yksi monista Google Analytics 4:n ja Universal Analyticsin välisistä eroista ja voimaan astuvista muutoksista. Onkin erittäin tärkeää, että vertailet GA4:n ja Universal Analyticsiin tallentuvan datan eroja. Vain näin pystyt suhteuttamaan markkinoinnille asetettujen tavoitteiden ja toimenpiteiden seurannan ja analysoinnin uuteen alustaan ja jatkamaan tuloksekkaan digimarkkinoinnin tekemistä myös jatkossa.
Huomioithan myös digimarkkinoinnin raportoinnin saralla sen, että esimerkiksi Googlen Data Studion raportteja ei voi sellaisenaan kopioida GA4 yhteensopiviksi, vaan raporttipohjat täytyy tehdä uusiksi. Ota siis tämäkin työpöydällesi pikimmiten.
Olemme Aava & Bangilla varautuneet muutokseen jo etukäteen, joten huoli pois, mikäli olet asiakkaamme digitaalisen markkinoinnin saralla. Olemme todennäköisesti jo ottaneet Google Analytics 4:n käyttöön puolestanne ja kaikki Looker Studio -raportit tullaan muuttamaan GA4 pohjaisiksi hyvissä ajoin ennen kesää 2023.
Kirjoittaja: Sampo Soininen
Sampo Soininen on Aava & Bangin digimarkkinointitiimin tiiminvetäjä ja raudanluja digimarkkinoinnin asiantuntija. Hänen erityiskykyjään ovat analyyttinen ote, ketterä ongelmanratkaisukyky ja vahva strateginen ajattelu. Digimarkkinoinnin kenttä muuttuu nopeasti, mutta Sampo varmistaa, että tiimi pysyy ajan harjalla tiukoissakin mutkissa.
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...