Markkinoinnin mittaamisen mayhem – mihin kiinnittää huomiota vuonna 2025?
Sampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Muutama vuosi takaperin ihminen oppi tuntemaan uuden äänen. Se oli mehiläispesää muistuttava surina, joka ilmestyi taivaalle aina auringonlaskun tai yleisötapahtuman aikaan. Kaupalliset dronet tulivat markkinoille ja niitä saattoi lennättää kuka tahansa kenellä oli muutama sata euroa ylimääräistä rahaa sijoitettavana uuteen leluun. Nyt tämä aika on ohitse, kun uudet ilmailua koskevat lait astuvat voimaan.
Video- ja valokuvaus koki muutama vuosi takaperin ehkä yhden isoimmista mullistuksista joita tällä alalla on aikoihin tapahtunut. Kaupalliset Dronet tulivat markkinoille ja niiden helppokäyttöisyys, sekä suomat mahdollisuudet tekivät niistä välittömästi miltei jokaisen kuvaajan vakiokalustoa. Ilmakuva ei toki ole uusi keksintö, mutta nyt sitä saattoi kuvata muutaman sadan euron härvelillä, jokseenkin kalliiden helikopterilentojen sijaan. Tilanne oli siis melko kutkuttava, kuin pienenkin budjetin tuotannoissa saattoi nähdä upeita otoksia ilmasta käsin.
Nopeasti ilmatilassa lisääntyneet sääntelemättömät härvelit pääsivät kuitenkin yhtä nopeasti otsikoihin, kuin poistuivat kauppojen hyllyiltäkin. Yhtenä kuuluisimpana tapauksena on helppo muistaa kolme päivää kestänyt sulkutila Gatwickin lentokentällä, kun dronet häiritsivät joululiikennettä.
Vaikka Suomessa vastaavaa häirintää ei ole nähty, ei täälläkään vaaratilanteilta ole voitu välttyä. Suomi saikin pitkään nauttia maineesta yhtenä maailman liberaaleimpana ilmailumaana, joka houkutteli maailmantähtiä tekemään stuntteja dronejen kanssa. Helmikuussa 2022 Suomi ottaa askeleen muiden EU-maiden tavoin kohti maailman tiukinta droneasetusta.
Tästä eteenpäin kaikkien kameralla varustettujen drone käyttäjien tulee rekisteröityä drone-operaattoireiksi trafin sivuilla. Tämän lisäksi operaattoireilta vaaditaan perehtymistä lennättämiseen, jota todennetaan verkkoteoriakokeen ja mahdollisen lisäteoriakokeen avulla. Käytännössä dronet jaotellaan lentoonlähtöpainon mukaan erilaisiin luokkiin, joissa lennätystä rajoitetaan ihmisten ja asuinalueiden lähettyvillä merkittävästi. Esimerkiksi, jos dronen paino ylittää 500g, vaaditaan ohjaajalta verkkoteoriakokeen lisäksi lisäteoriakoe ja suoritettu itsenäinen harjoittelu lentääkseen dronella 50m etäisyydeltä rakennuksista tai ihmisistä.
Vaikka dronejen kehitys, niin kamerakaluston, kuin painon puolesta on viime vuosina ollut hurjaa, täyttää silti vain harva drone tänä päivänä vaadittavat vaatimukset lentää asuinaluiden lähistöllä. Tällä hetkellä tätä kirjoittaessani joulukuussa 2021 vain muutama kymmenen ihmistä on suorittanut vaadittavat lisäteoriakokeet. Voikin melkoisella varmuudella sanoa, että dronejen ilmestyminen ilmatilaan tulee vähentymään radikaalisti, kun uutuudenviehätys on koettu ja vaatimukset kasvavat.
Tulevat muutokset vaativat meiltä ammattilaisilta melkoisen määrän perehtymistä ja opiskelua, mutta loppuun on varsin helppo todeta, että tulevat asetukset tuovat kaivattua rauhaa ja järkeä ilmatilaan. Meiltä saat aina vain vastuullista ilmailua.
Kuva: Jussi Judin
Kirjoittaja: Jussi Judin
Kirjoittaja on huippuvalokuvaaja ja koulutettu valokuvaajamestari sekä videotuottaja, joka on työskennellyt erilaisissa sisältöprojekteissa monien kansainvälisesti tunnettujen brändien kanssa esim. Microsoft, Nikon, Garmin, Jack Wolfskin, Fjällraven ja Halti.
Katso kaikki blogikirjoitukset
LinkedInSampo Soininen puhui digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 markkinoinnin mittaamisesta ja sen haasteista. Kuinka datan hallinta on muuttunut...
Digimarkkinoinnin seminaarissa 29.10.2024 Janne Ikolan puheenvuoro generatiivisen AI:n mahdollisuuksista avasi näkymiä tekoälyn hyödyntämiseen...
Digimarkkinoinnin seminaarissamme 29.10.2024 suunnattiin katse ensi vuoteen: miten digimarkkinoinnilla tehdään kestävää kasvua vuonna 2025? Pia...