1 minuutin lukuaika

Dronejen lennättely on ohi!

Featured Image

Muutama vuosi takaperin ihminen oppi tuntemaan uuden äänen. Se oli mehiläispesää muistuttava surina, joka ilmestyi taivaalle aina auringonlaskun tai yleisötapahtuman aikaan. Kaupalliset dronet tulivat markkinoille ja niitä saattoi lennättää kuka tahansa kenellä oli muutama sata euroa ylimääräistä rahaa sijoitettavana uuteen leluun. Nyt tämä aika on ohitse, kun uudet ilmailua koskevat lait astuvat voimaan.

Video- ja valokuvaus koki muutama vuosi takaperin ehkä yhden isoimmista mullistuksista joita tällä alalla on aikoihin tapahtunut. Kaupalliset Dronet tulivat markkinoille ja niiden helppokäyttöisyys, sekä suomat mahdollisuudet tekivät niistä välittömästi miltei jokaisen kuvaajan vakiokalustoa. Ilmakuva ei toki ole uusi keksintö, mutta nyt sitä saattoi kuvata muutaman sadan euron härvelillä, jokseenkin kalliiden helikopterilentojen sijaan. Tilanne oli siis melko kutkuttava, kuin pienenkin budjetin tuotannoissa saattoi nähdä upeita otoksia ilmasta käsin.

Nopeasti ilmatilassa lisääntyneet sääntelemättömät härvelit pääsivät kuitenkin yhtä nopeasti otsikoihin, kuin poistuivat kauppojen hyllyiltäkin. Yhtenä kuuluisimpana tapauksena on helppo muistaa kolme päivää kestänyt sulkutila Gatwickin lentokentällä, kun dronet häiritsivät joululiikennettä.

Maailman tiukin droneasetus voimaan helmikuussa 2022

Vaikka Suomessa vastaavaa häirintää ei ole nähty, ei täälläkään vaaratilanteilta ole voitu välttyä. Suomi saikin pitkään nauttia maineesta yhtenä maailman liberaaleimpana ilmailumaana, joka houkutteli maailmantähtiä tekemään stuntteja dronejen kanssa. Helmikuussa 2022 Suomi ottaa askeleen muiden EU-maiden tavoin kohti maailman tiukinta droneasetusta.

Tästä eteenpäin kaikkien kameralla varustettujen drone käyttäjien tulee rekisteröityä drone-operaattoireiksi trafin sivuilla. Tämän lisäksi operaattoireilta vaaditaan perehtymistä lennättämiseen, jota todennetaan verkkoteoriakokeen ja mahdollisen lisäteoriakokeen avulla. Käytännössä dronet jaotellaan lentoonlähtöpainon mukaan erilaisiin luokkiin, joissa lennätystä rajoitetaan ihmisten ja asuinalueiden lähettyvillä merkittävästi. Esimerkiksi, jos dronen paino ylittää 500g, vaaditaan ohjaajalta verkkoteoriakokeen lisäksi lisäteoriakoe ja suoritettu itsenäinen harjoittelu lentääkseen dronella 50m etäisyydeltä rakennuksista tai ihmisistä.

Vaikka dronejen kehitys, niin kamerakaluston, kuin painon puolesta on viime vuosina ollut hurjaa, täyttää silti vain harva drone tänä päivänä vaadittavat vaatimukset lentää asuinaluiden lähistöllä. Tällä hetkellä tätä kirjoittaessani joulukuussa 2021 vain muutama kymmenen ihmistä on suorittanut vaadittavat lisäteoriakokeet. Voikin melkoisella varmuudella sanoa, että dronejen ilmestyminen ilmatilaan tulee vähentymään radikaalisti, kun uutuudenviehätys on koettu ja vaatimukset kasvavat.

Tulevat muutokset vaativat meiltä ammattilaisilta melkoisen määrän perehtymistä ja opiskelua, mutta loppuun on varsin helppo todeta, että tulevat asetukset tuovat kaivattua rauhaa ja järkeä ilmatilaan. Meiltä saat aina vain vastuullista ilmailua.

Dronejen lennättely on ohiKuva: Jussi Judin

Miten tapahtuu ideaaliasiakkaan valinta?

2 min read

Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan

Myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä käsittelevän blogisarjan ensimmäisessä osassa kävimme läpi yhteisten tavoitteiden määrittämistä – yhteispeli...

Read More
nainen tuotteistamassa, tuotteistustyöpaja

2 min read

Tuotteista tai kuole – varmista paikkasi asiakkaan digitaalisella ostopolulla

Asiakkaiden ostoprosessi on digitalisoitunut pysyvästi. Gartnerin tutkimuksen mukaan 77 % B2B-ostajista kokee ostoprosessin vaikeaksi ja...

Read More
työyhteisöviestintä

3 min read

Kaikki, mitä sinun täytyy tietää evästeistä (cookies)

Evästebannerit ovat olleet tiiviin keskustelun aiheena erityisesti keväästä 2020 asti, jolloin apulaistietosuojavaltuutettu määräsi yritysten...

Read More