Puhdasta ei tarvitse pestä – ajatuksia vastuullisuusviestinnästä
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.
Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä!
Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.
Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!
Ota yhteyttä
Copywriterin työ ei ole rakettitiedettä eikä kovin moni ole edes käynyt varsinaista copywriterin koulutusta. Minun urani alkoi 8-vuotiaana. Nakutin kirjoituskoneella tontturunoja, jotka leikkasin ja liimasin loimilangalla sitomaani vihkoon. Annoin sen äidille joululahjaksi. Runot olivat hirveitä, mutta itse olin niistä äärettömän ylpeä.
Vuosien varrella taso on noussut töitä paiskimalla ja olen päässyt sekä ideoimaan että kirjoittamaan tekstejä sadoille asiakkaille. Nyt jaan parhaat vinkkini ja raotan salamyhkäisyyden verhoa copywriterin työhön.
“You don’t start out writing good stuff. You start out writing crap and thinking it’s good stuff, and then gradually you get better at it. That’s why I say one of the most valuable traits is persistence.”
― Octavia E. Butler
1. Hyvä kirjoittaja on amatööri, joka ei antanut periksi. Rouva Butlerin sanoja mukaillen kirjoittamaan oppii vain kirjoittamalla. Nappaa siis kynä käteen tai läppäri kainaloon ja lähde rohkeasti etsimään omaa ääntäsi. Kokeile Morning Pages -tekniikkaa joka päivä 15 minuutin ajan.
2. Kirjoittaminen takkuaa copywriterillakin. Ei kuitenkaan kannata jäädä odottelemaan inspiraatiota, sillä deadlinekaan ei odota. Paikan vaihto toimii lähes aina ja kokeilemalla löydät itsellesi sopivat ympäristöt. Kahvila, puisto tai kotisohva saattavat olla hyviä vaihtoehtoja. Toisilla lamppu syttyy parhaiten vessassa, kylpyammeessa tai lenkkipolulla napit korvissa. Lataa puhelimeesi ilmainen Speechy -sovellus, joka tallentaa puheesi tekstiksi ja lähettää sen sähköpostiisi.
"The most valuable of all talents is that of never using two words when one will do."
– Thomas Jefferson
3. Kaikkein vaikeinta on kirjoittaa lyhyesti. Copyn tehtävä on jäsentää ja niputtaa olennaiset asiat kiinnostavaan muotoon. Se vie aikaa ja syö hermoja, mutta on sen arvoista. Pureskele sisältö lukijalle valmiiksi ja panosta kiteyttämiseen. Karta pitkiä virkkeitä, poista täytesanat ja keskity kuvaavien verbien löytämiseen.
4. Hyvä teksti antaa lukijalle yhden uuden ajatuksen. Ei viittä tai kymmentä - vain yhden. Päätä, minkä viestin haluat välittää ja minkä tunteen herättää. Kokeile mind mapin piirtämistä ydinviestin pusertamiseksi. Anna sitten sanojen johdattaa lukija haluamaasi määränpäähän.
"A copywriter should have an understanding of people, an insight into them, a sympathy toward them."
– George Gribbin
5. Copywriterin kaapista löytyy myös salapoliisin saappaat. Taustatyö ja materiaaleihin perehtyminen on copyn elinehto. Lue strategioita, suunnitelmia, tutkimuksia, toimialatietoa ja trendiaineistoja. Googlaa rohkeasti ainakin suomeksi ja englanniksi. Ujuttaudu lukijan mieleen keinolla millä hyvänsä ja opettele tuntemaan uusi ystäväsi.
6. Otsikon voima on mahtava. Sen perusteella lukija todellakin päättää, ohittaako tekstisi vai antaako sille mahdollisuuden. Hyvä otsikko houkuttaa, koukuttaa ja kertoo, miksi juttu kannattaisi lukea. Usein se jättää vielä jotain arvailun varaan. Muista, että hakukoneoptimoitu otsikko sisältää avainsanoja, kun taas klikkiotsikko kannustaa toimimaan.
7. Parhaat ideat syntyvät monesti parastamalla eli varastamalla ja parantamalla. Kun pää lyö tyhjää eikä näytölle tunnu syntyvän mitään kelvollista, lähde vakoilukierrokselle. Poimi mehukkaimmat ideat, mausta mielesi mukaan ja anna muhia, kunnes lopputulos on vastustamaton. Ryövää surutta ideoita myös muilta toimialoilta.
“The first draft is just you telling yourself the story.”
― Terry Pratchett
8. Hyvä teksti kirjoitetaan uusiksi moneen kertaan. Copy rakastuu omaan tekstiinsä, mutta siitä on osattava päästää irti. Hyväksy jo alussa, ettei ensimmäinen versio ole lopullinen - 7. versio saattaa olla. Älä silti hinkkaa tekstiä yksiksesi liian pitkään vaan pyydä välillä palautetta. Lukemalla tuotoksesi ääneen kuulet, mikä toimii ja mikä ei.
9. Kukaan ei todennäköisesti syvenny tekstiisi, jos se ei ole helposti silmäiltävä. Nykypäivän lukija haluaa hahmottaa nopeasti, mitä juttu pitää sisällään. Ota ilo irti väliotsikoista, boldauksista, nostoista ja bullet pointeista. Rekryä koelukija merkkaamaan tekstin unettavat kohdat.
10. Copywriter ei ole kävelevä sanakirja. Eikä tarvitsekaan olla, sillä ilmainen synonyymisanakirja löytyy netistä. Ota käyttöön tämä copyn salainen ase ja tallenna kirjanmerkkeihin myös kielitoimiston sanakirja.
Jos tontturunoilijasta voi kypsyä copywriter, sinussakin on takuulla ainesta. Älä anna missään vaiheessa periksi ❤️
Vastuullisuus. Vastuullisuus. Vastuullisuus. Sanana sitä vilisee joka puolella – eikä loppua ole näkyvissä. Vaikka vedän Aava & Bangin...
Supersuosittu Masterclass on palannut uudistettuna! Kaipaatko buustia uranäkymiisi tai janoatko ajankohtaisinta tietoa B2B-markkinoinnista ja...
Mutta kuka leikkaa ensimmäisen palan? Kasvukattaus-videopodcastimme neljännessä jaksossa pääsin jakamaan reseptini siihen, miten yrityskulttuurin...