Strategian uudistumisen myötä tarve brändin uudistamiselle
KIHU eli Huippu-urheilun instituutti on suomalaisen huippu-urheilun intohimoinen kehittäjä, joka tuottaa ja soveltaa monitieteistä tutkimusta ja rakentaa tietopohjaa suomalaisen huippu-urheilun kehittämiseen yhteistyössä alan kotimaisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. KIHU auttaa viemään urheilusuoritukset huipputasolle yhdistämällä luotettavan tutkimustiedon, uudet teknologiat ja monialaisen yhteistyön tavoitteellisen harjoittelun ja päätöksenteon tueksi. KIHU tunnettiin aiemmin nimellä Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus.
Vuonna 2021 toteutetun strategiauudistuksen jälkeen nousi tarve uudistaa kokonaisvaltaisesti koko brändiä. Uudistuneen strategian myötä toiminnassa alettiin keskittyä yhä enemmän pelkästään olympiatasoiseen huippu-urheiluun kilpaurheilun jäädessä toiminnassa taka-alalle. Kun strategia uudistettiin, ei KIHUn brändi enää ilmentänyt sitä parhaalla mahdollisella tavalla.
Brändin uudistamisen tavoitteena oli lisäksi kirkastaa viestinnällisesti KIHUn roolia ja vaikuttavuutta sidosryhmien suuntaan. Myös visuaalinen puoli kaipasi päivitystä.
“Meidän visuaalinen ilmeemme oli jo pitkään ollut samantyyppinen ja strategian uudistamisen myötä mietimme sen päivittämistä. Myös logoamme oli hankala käyttää”, KIHUn viestintäpäällikkö Riku Valleala perustelee brändiuudistukseen lähtemistä.
Aava & Bang päätyi kumppaniksi brändi- ja verkkosivu-uudistukseen kilpailutuksen kautta. “Aava & Bang on ollut nimenä tuttu tällä seudulla jo pitkään ja jonkinlaista kontaktia oli jo aiemmasta, kun alunperin suunnittelimme brändiuudistusta pari vuotta takaperin. Odotuksena oli, että Aava & Bang on vahva ja osaava toimija ja on turvallista lähteä tekemään yhteistyötä”, Riku kertoo.