Myyntiä ja markkinointia digitaalisesti
Lisää selkeyttä, tehokkuutta ja mitattavia tuloksia liiketoimintaan
Tavoitteena toimiva myynnin ja markkinoinnin malli
Maailma muuttuu, ja sen mukana muuttuvat myös asiakashankinnan keinot. Digiaika on tuonut omat haasteensa, mutta luonut myös paljon uusia mahdollisuuksia ja väyliä tavoittaa potentiaalisia haasteita. Nykyaikainen ja monikanavainen liiketoiminta edellyttääkin myynniltä ja markkinoinnilta saumatonta yhteistyötä.
Pohjois-Savon Myyntiä ja markkinointia digitaalisesti -hanke käynnistyi maaliskuussa ja päättyi marraskuussa 2022
Usein yrityksiltä löytyy halua uudistaa markkinointia ja myyntiä, mutta keinot siihen puuttuvat. Vuonna 2022 ESR-hankkeena toteutettu Myyntiä ja markkinointia digitaalisesti -hanke tarjosi 8 kuukautta kestävän valmennuskokonaisuuden, jonka avulla yrityksiä autettiin rakentamaan myynnin ja markkinoinnin malli digitaalisen ympäristön erityispiirteet huomioiden.
Hankkeeseen pääsi mukaan rajattu määrä yrityksiä, joiden tahtotilana oli luoda kasvua tuloksekkaan markkinoinnin ja myynnin yhteistyön avulla. Myynnin ja markkinoinnin yhteisten prosessien luominen vie aikaa, jolloin monta muuttujaa pitää pystyä huomioimaan. Aava & Bangin asiantuntijoiden johdolla hankkeessa yritykset pääsivät rakentamaan selkeän mallin toimivalle yhteistyölle. Hanke kehitettiin kasvuhaluisten B2B-yritysten tarpeista käsin ja toteutettiin yhteistyössä Pohjois-Savon ELY-keskuksen kanssa ESR-rahoituksella.
Kahdeksan kuukauden aikana kävimme perinpohjin läpi yritysten matkan kohti toimivaa myynnin ja markkinoinnin yhteistyötä, alkaen nykytilan analysoinnista ja tavoitteiden määrittelystä, jatkuen eri osa-alueiden tarkempaan käsittelyyn, määrittelyyn sekä suunnitteluun. Loppusuoralla varmistimme työn jalkautumisen arkeen nyt ja tulevaisuudessa. Kasasimme jokaiselle yritykselle myynnin ja markkinoinnin pelikirjan, joka varmistaa kaikille selkeän yhteisen vision löytymisen.
Hankkeen aikana tunnistimme tärkeimmät askelmat, joilla käynnistää tehokkaan myynnin ja markkinoinnin toimintamallin rakentaminen. Tällä verkkosivulla kerromme hankkeen keskeisimmät tulokset.
Lue asiakkaidemme kokemuksia Myyntiä ja markkinointia digitaalisesti -hankkeesta
Mihin haasteeseen vastasimme?
Olemme tehneet lukemattomien yritysten kanssa yhteistyötä ja tunnistaneet muun muassa seuraavia haasteita: asiakkaita ei pääse tapaamaan livenä ja siksi uusasiakashankinta, tai ylipäätään asiakkaiden tavoittaminen ja kontaktointi, on vaikeaa.
Yrityksen tulokset eivät ole riittävän hyvällä tasolla tai niiden seuranta ja mittaaminen tuntuu hankalalta.
Johto ei tiedä miten markkinointi edistää myyntiä ja milloin siihen käytetyt investoinnit näkyvät. Myyntiä ja markkinointia pitäisi kehittää, mutta et tiedä mistä lähteä liikkeelle.
Hankkeen vaiheet
Vaihe 1: READY? Yrityskohtaiset analyysit ja suunnitelmat (1kk)
– Jotta tiedetään mitä kehittää, täytyy tuntea nykytilanne. Valmennuksen ensimmäisessä vaiheessa kävimme läpi muun muassa yrityksien nykytilan, määrittelimme myynnin ja markkinoinnin yhteispelin sekä kasvun tavoitteet. Tuloksekas myynti ja markkinointi edellyttää riittävän tarkkoja ja realistisesti saavutettavissa olevia tavoitteita. Kun tavoitteet luodaan yhdessä myynnin ja markkinoinnin toimesta osana yrityksen kasvustrategiaa, saadaan toiminnalle onnistumista tukeva lähtötilanne.
Vaihe 2: Set! Markkinoinnin timanttinen yhteispeli (6kk)
– Sitten vietiin opit käytäntöön! Puoli vuotta kestävän valmennusjakson aikana perehdyimme tarkemmin yritysten asiakkaisiin, heidän ostoprosessiinsa ja siihen vaikuttamiseen eri vaiheissa. Samalla varmistimme, että suunnitelmat siirtyvät käytäntöön ja juurtuvat yritysten arkeen siten, että tulokset näkyvät ja niitä voidaan mitata.
Vaihe 3: GO! Varmistetaan myös tulevaisuuden muutoskyky (1kk)
– Viimeisessä vaiheessa varmistimme, että uudet opit kantavat myös jatkossa, eli luotiin toimivat suunnitelmat tuleville vuosille ja kehitysaskeleille. Lisäksi varmistimme, että sisäinen viestintä tukee ja vahvistaa muutoskykyä myös tulevaisuudessa.
Lopputuloksena yrityksille syntyi selkeä suunnitelma ja pelikirja toimivan myynnin ja markkinoinnin mallin rakentamisesta yhteistyössä sitoutuneen henkilöstön kanssa.
Hankkeen lopputulokset
Hankkeessa työstettiin yritysten toimintakykyä ja myynnin ja markkinoinnin muutosvalmiutta kehittäviä työkaluja. Tärkein kehitettävä työkalu oli valmennuksen aikana yrityksissä rakennettava myynnin ja markkinoinnin pelikirja, joka kokosi dokumentaation:
- myynnin ja markkinoinnin yhteisen tavoiteasetannan,
- ihanneasiakkaan määrittelyn ja heidän ostoprosessiin tutustumisen,
- ostoprosessin pohjalta määritellyt toimenpiteet
- myynnin ja markkinoinnin tehtävät ja roolitukset uudessa toimintamallissa.
Pelikirja muodostaa hyvän pohjan työstää ja dokumentoida muutosta. Lataa pelikirja tästä käyttöösi!
Hankkeen aikana todettiin, että yrityksen koko, ikä, toimiala tms. eivät määrittele myynnin ja markkinoinnin yhteistoiminnan laatua ja vaikuttavuutta. Laatu ja vaikuttavuus syntyvät kun perusasiat laitetaan kuntoon: yhteinen tavoiteasetanta ja yhteinen asiakas määrittely ja asiakastuntemuksen kehittäminen muodostavat pohjan. Asiakkaan ostoprosessin ymmärryksen perusteella valitaan sekä tavoitteiden saavuttamista tukevat toimenpiteet, joiden vaikuttavuutta seurataan ja arvioidaan yhdessä. Oikeanlaisilla teknologioilla tuetaan prosessia ja sen sen seurantaa.
Laadun ja vaikuttavuuden parantamiseksi on aina juuri oikea aika. Kehittämisen tärkein lähtökohta on tunnistaa yrityksen toimintamallin vahvuudet ja heikkoudet eli lähtötila, ja valita oikeat kehitystoimenpiteet lähtötilanteen näkökulmasta. Hankkeen aikana kehitettiin helppokäyttöinen verkossa toteutettava työkalu, jolla voidaan tunnistaa myynnin ja markkinoinnin yhteispelin kypsyystaso. Analyysityökalu tarjoaa yritykselle helpot kysymykset joiden perusteella vastaaja saa kevyen analyysin tilastaan sähköpostiin.
Arvioi yrityksesi kypsyystaso tästä linkistä ja saat sähköpostiisi arvion yrityksesi tilasta.
Kiinnostuitko?
Tutustu aiheeseen maksuttomien webinaaritallenteiden sekä blogiartikkeleiden avulla!
Webinaarit
- 5 taktiikkaa tuloksellisen myynnin ja markkinoinnin mallin rakentamiseksi
- Myynnin ja markkinoinnin unelmatreffit
Blogit
- Liidien määrästä liidien laatuun – näin määrittelet ideaaliasiakkaan
- Myyntijohtaja, pelaavatko myynti ja markkinointi teillä samassa joukkueessa, ja samaan maaliin?
- Markkinoinnin ja myynnin tärkeimmät automaatiot – miksi ja miten automatisoida?
- Myynnin ja markkinoinnin unelmatreffit: Q & A
- Myynnin ja markkinoinnin rakkautta rakentaa yhteiset tavoitteet ja yhteiset teot asiakkaan hyväksi
- Tositarina myynnin ja markkinoinnin yhteispelistä