Tampereen kaupungin osallistava strategiatyö
Tampereen kaupungin osallistava strategiatyö heräsi eloon vaikuttavan viestinnän ja kampanjan avulla
Uuden valtuuston myötä Tampereen kaupunki aloitti uuden strategian valmistelun tulevalle valtuustokaudelle alkuvuodesta 2025. Strategiatyön tueksi haluttiin kuulla kaupunkilaisia kyselyn muodossa ja selvittää, missä strategian fokus tulisi olla heidän mielestään seuraavan neljän vuoden aikana. Aava & Bang auttoi kaupunkilaisten osallistamisessa, strategiakyselyn näkyvyyden varmistamisessa kohderyhmille ja rakensi kokonaisuuden ympärille vaikuttavan viestinnän konseptin.
Mitä olemme tehneet?
- Tuki kaupunkilaisille kohdistetun kyselyn valmisteluun ja tarinallistamiseen
- Innostava ja osallistava kampanja: TIÄKSÄÄ-konsepti, viestit, visuaalisuus, materiaalit infopinnoille ja someen
- Tulosten laadukas visualisointi ja infograafit
- Teaser-videot someen: Kaupunkilaisten ääni -katugallup
“
Läpi projektin meille annettiin selkeät speksit siitä, mitä meiltä halutaan. Se vahvisti tunnetta siitä, että Aava & Bangilla on työn taustalla vahvat sisäiset prosessit, joihin asiakkaan on helppoa ja turvallista hypätä mukaan.
– Nina Mustikkamäki, Tampereen kaupungin strategiapäällikkö
Tampereella kaupunkilaisia osallistettiin avoimella ja houkuttelevalla kyselyllä, josta viestittiin innostavasti kampanjoiden kaupungin eri infopinnoilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kyselyn kohderyhmiä ja osa-alueita oli useita, jolloin kysely oli laaja ja sen saavutettavuus tärkeää.
– Valtuuston vaihtuessa päivitämme uuden strategian ohjaamaan kaupungin pidemmän aikavälin suunnittelua. Meille ollut tärkeää, että kuulemme kaupunkilaisia strategiavalmistelun kantavaksi voimaksi, taustoittaa Tampereen kaupungin strategiapäällikkö Nina Mustikkamäki.
– Viimeksi strategiakysely on tehty vuonna 2021, ja tuolloin havaitsimme, että innostavalla kampanjoinnilla ja vaikuttavalla viestinnällä on iso merkitys, koska kyselyjä paljon. Lisäksi aiheena strategia on haastava ja se ei varsinaisesti tule yksittäisen kaupunkilaisen takapihalle. Tarpeenamme oli siis erottua positiivisesti, ja tähän halusimme ammattilaisten tukea. Olimme saaneet suosituksia Aava & Bangista kaupunkiorganisaation sisällä, jolloin he olivat helppo valinta kumppaniksi, Mustikkamäki jatkaa.
“
Innovatiivisuutta, uusia raikkaita ideoita, onnistuneita lopputulemia ja tuotantoja. Sitä tämä yhteistyö sisälsi, ja mielellämme haluaisimme yhteistyötä jatkaa.
– Nina Mustikkamäki, Tampereen kaupungin strategiapäällikkö
TIÄKSÄÄ-konsepti
Viestinnän kampanjakokonaisuudesta muotoutui lopulta TIÄKSÄÄ-konsepti. Konseptin avainsanoja olivat yhdessä, kaikkien koti, me-henki, rohkeasti samaistuttava, tamperelainen suorasukaisuus, vaikuttaminen ja välittäminen. Taustalla vaikutti vahvasti myös Tampereen nykyisen strategian Tekemisen kaupunki 2030 -visio.
Selkeä prosessi tuki onnistumista tiukassa aikataulussa
Yhteistyö käynnistyi rivakalla aikataululla loppuvuodesta 2024. Kuntavaalit lähestyivät kovaa vauhtia, ja asiakkaan kanssa saatiin nopeasti sovittua projektin aikataulutus ja keskeiset tavoitteet. Mustikkamäki antaa Aava & Bangille kiitosta erinomaisesta sitoutumisesta projektiin.
– Jo ensimmäisessä palaverissa tuli ihana tunne siitä, että homma hoituu ja olemme ammattilaisten käsissä. Luottamus oli vahva, ja hurjalta tuntuvassa aikataulussa oli hyvin rauhoitteleva fiilis teidän porukan toimesta ja että projekti on tiimille aidosti merkityksellinen.
Varsinainen suunnittelutyökin käynnistyi heti. Yhteisessä työpajassa käytiin läpi tulevan strategian teemat, strategiakyselyn tavoitteet ja aihealueet, kampanjan viestit ja visuaalisuus sekä rakennettiin yhteinen näkemys kohderyhmistä.
– Läpi projektin meille annettiin selkeät speksit siitä, mitä meiltä halutaan, myös työpajassa. Se vahvisti tunnetta siitä, että Aava & Bangilla on työn taustalla vahvat sisäiset prosessit, joihin asiakkaan on helppoa ja turvallista hypätä mukaan. Tämä helpotti meidänkin porukan aikatauluja, kun pystyi luottamaan, että projekti etenee eikä tarvitse itse huolehtia kaikesta, Mustikkamäki kiittelee.
Strategiakyselyn tavoitteet ylittyivät reippaasti
Kampanja oli onnistunut ja sille asetetut tavoitteet täyttyivät. Strategiakyselylle asetettiin 2 000 vastaajan tavoite, ja vastaajamäärä oli lopulta 3 500. Tavoite siis ylittyi reippaasti.
– Aava & Bangin tiimiltä ehdotettiin, että mennään katugallupin muodossa haastattelemaan ja videoimaan kadunkulkijoita ja siihen tykästyimme heti! Lopputulema oli mainio, ja käytimme videoita tunnelman luomiseen uuden valtuuston isossa seminaarissa toukokuussa. Katugallup oli helposti lähestyttävä, sillä se sisälsi aitoja haastattelutilanteita ja antoi sitä kautta pontta someen ja ihmisille, Mustikkamäki iloitsee.
– Innovatiivisuutta, uusia raikkaita ideoita, onnistuneita lopputulemia ja tuotantoja. Sitä tämä yhteistyö sisälsi, ja mielellämme haluaisimme yhteistyötä jatkaa, Mustikkamäki päättää.
*Referenssissa olevan kansikuvan on ottanut Laura Vanzo, Visit Tampere

Tutustu asiakkaaseen
Käy tutustumassa Tampereen kaupunkiin heidän verkkosivuillaan.
Strategiaviestintä palveluna
Muuttuvassa maailmassa ja toimintaympäristössä organisaatiolta vaaditaan joustavuutta, nopeaa reagointikykyä sekä vuorovaikutteista ja avointa strategiaviestintää. Autamme asiakkaitamme sekä strategian määrittämisessä että sen kiteyttämisessä ja viestinnällistämisessä helposti omaksuttavaan muotoon. Viestinnällistäminen voi pitää sisällään esimerkiksi strategian visualisointia, tarinallistamista ja kokoamista pelikirjan muotoon.
Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!
Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.

