Siirry suoraan sisältöön
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Virittämöt Jätä tarjouspyyntö
Kiva, kun kiinnostuit!

Yhdistämme syvän asiakas- ja työntekijäymmärryksen luovaan suunnitteluun, vaikuttavaan viestintään ja vahvaan digiosaamiseen.

Jätä tarjouspyyntö

Blogi ja asiantuntijamateriaalit

Kasvata osaamistasi markkinoinnista, viestinnästä, myynnistä ja johtamisesta blogimme ja maksuttomien asiantuntijamateriaalien avulla. Mukavia oppimishetkiä! 

Aava & Bang

Autamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua.

Ollaanko yhteyksissä?

Oli asiasi pieni tai suuri, olemme täällä. Jätä viestisi tästä, niin otamme yhteyttä pikimmiten. Ollaan kuulolla!

Ota yhteyttä

 

 

Tampereen kaupungin osallistava strategiatyö

Tampereen kaupungin osallistava strategiatyö heräsi eloon vaikuttavan viestinnän ja kampanjan avulla

 

Kuvaaja: Laura Vanzo, Visit Tampere

Uuden valtuuston myötä Tampereen kaupunki aloitti uuden strategian valmistelun tulevalle valtuustokaudelle alkuvuodesta 2025. Strategiatyön tueksi haluttiin kuulla kaupunkilaisia kyselyn muodossa ja selvittää, missä strategian fokus tulisi olla heidän mielestään seuraavan neljän vuoden aikana. Aava & Bang auttoi kaupunkilaisten osallistamisessa, strategiakyselyn näkyvyyden varmistamisessa kohderyhmille ja rakensi kokonaisuuden ympärille vaikuttavan viestinnän konseptin.



Mitä olemme tehneet?

  • Tuki kaupunkilaisille kohdistetun kyselyn valmisteluun ja tarinallistamiseen
  • Innostava ja osallistava kampanja: TIÄKSÄÄ-konsepti, viestit, visuaalisuus, materiaalit infopinnoille ja someen
  • Tulosten laadukas visualisointi ja infograafit
  • Teaser-videot someen: Kaupunkilaisten ääni -katugallup


Läpi projektin meille annettiin selkeät speksit siitä, mitä meiltä halutaan. Se vahvisti tunnetta siitä, että Aava & Bangilla on työn taustalla vahvat sisäiset prosessit, joihin asiakkaan on helppoa ja turvallista hypätä mukaan.

– Nina Mustikkamäki, Tampereen kaupungin strategiapäällikkö


Tampereella kaupunkilaisia osallistettiin avoimella ja houkuttelevalla kyselyllä, josta viestittiin innostavasti kampanjoiden kaupungin eri infopinnoilla sekä sosiaalisessa mediassa. Kyselyn kohderyhmiä ja osa-alueita oli useita, jolloin kysely oli laaja ja sen saavutettavuus tärkeää.

– Valtuuston vaihtuessa päivitämme uuden strategian ohjaamaan kaupungin pidemmän aikavälin suunnittelua. Meille ollut tärkeää, että kuulemme kaupunkilaisia strategiavalmistelun kantavaksi voimaksi, taustoittaa Tampereen kaupungin strategiapäällikkö Nina Mustikkamäki.

– Viimeksi strategiakysely on tehty vuonna 2021, ja tuolloin havaitsimme, että innostavalla kampanjoinnilla ja vaikuttavalla viestinnällä on iso merkitys, koska kyselyjä paljon. Lisäksi aiheena strategia on haastava ja se ei varsinaisesti tule yksittäisen kaupunkilaisen takapihalle. Tarpeenamme oli siis erottua positiivisesti, ja tähän halusimme ammattilaisten tukea. Olimme saaneet suosituksia Aava & Bangista kaupunkiorganisaation sisällä, jolloin he olivat helppo valinta kumppaniksi, Mustikkamäki jatkaa.




Innovatiivisuutta, uusia raikkaita ideoita, onnistuneita lopputulemia ja tuotantoja. Sitä tämä yhteistyö sisälsi, ja mielellämme haluaisimme yhteistyötä jatkaa.

– Nina Mustikkamäki, Tampereen kaupungin strategiapäällikkö


TIÄKSÄÄ-konsepti

Viestinnän kampanjakokonaisuudesta muotoutui lopulta TIÄKSÄÄ-konsepti. Konseptin avainsanoja olivat yhdessä, kaikkien koti, me-henki, rohkeasti samaistuttava, tamperelainen suorasukaisuus, vaikuttaminen ja välittäminen. Taustalla vaikutti vahvasti myös Tampereen nykyisen strategian Tekemisen kaupunki 2030 -visio.

Selkeä prosessi tuki onnistumista tiukassa aikataulussa

Yhteistyö käynnistyi rivakalla aikataululla loppuvuodesta 2024. Kuntavaalit lähestyivät kovaa vauhtia, ja asiakkaan kanssa saatiin nopeasti sovittua projektin aikataulutus ja keskeiset tavoitteet. Mustikkamäki antaa Aava & Bangille kiitosta erinomaisesta sitoutumisesta projektiin.

– Jo ensimmäisessä palaverissa tuli ihana tunne siitä, että homma hoituu ja olemme ammattilaisten käsissä. Luottamus oli vahva, ja hurjalta tuntuvassa aikataulussa oli hyvin rauhoitteleva fiilis teidän porukan toimesta ja että projekti on tiimille aidosti merkityksellinen.

Varsinainen suunnittelutyökin käynnistyi heti. Yhteisessä työpajassa käytiin läpi tulevan strategian teemat, strategiakyselyn tavoitteet ja aihealueet, kampanjan viestit ja visuaalisuus sekä rakennettiin yhteinen näkemys kohderyhmistä.

– Läpi projektin meille annettiin selkeät speksit siitä, mitä meiltä halutaan, myös työpajassa. Se vahvisti tunnetta siitä, että Aava & Bangilla on työn taustalla vahvat sisäiset prosessit, joihin asiakkaan on helppoa ja turvallista hypätä mukaan. Tämä helpotti meidänkin porukan aikatauluja, kun pystyi luottamaan, että projekti etenee eikä tarvitse itse huolehtia kaikesta, Mustikkamäki kiittelee.



Strategiakyselyn tavoitteet ylittyivät reippaasti

Kampanja oli onnistunut ja sille asetetut tavoitteet täyttyivät. Strategiakyselylle asetettiin 2 000 vastaajan tavoite, ja vastaajamäärä oli lopulta 3 500. Tavoite siis ylittyi reippaasti.

– Aava & Bangin tiimiltä ehdotettiin, että mennään katugallupin muodossa haastattelemaan ja videoimaan kadunkulkijoita ja siihen tykästyimme heti! Lopputulema oli mainio, ja käytimme videoita tunnelman luomiseen uuden valtuuston isossa seminaarissa toukokuussa. Katugallup oli helposti lähestyttävä, sillä se sisälsi aitoja haastattelutilanteita ja antoi sitä kautta pontta someen ja ihmisille, Mustikkamäki iloitsee.

– Innovatiivisuutta, uusia raikkaita ideoita, onnistuneita lopputulemia ja tuotantoja. Sitä tämä yhteistyö sisälsi, ja mielellämme haluaisimme yhteistyötä jatkaa, Mustikkamäki päättää.

*Referenssissa olevan kansikuvan on ottanut Laura Vanzo, Visit Tampere



Tampereen kaupunki logo

Tutustu asiakkaaseen

Käy tutustumassa Tampereen kaupunkiin heidän verkkosivuillaan.

Tutustu Tampereen kaupunkiin



 

Strategiaviestintä palveluna

Muuttuvassa maailmassa ja toimintaympäristössä organisaatiolta vaaditaan joustavuutta, nopeaa reagointikykyä sekä vuorovaikutteista ja avointa strategiaviestintää. Autamme asiakkaitamme sekä strategian määrittämisessä että sen kiteyttämisessä ja viestinnällistämisessä helposti omaksuttavaan muotoon. Viestinnällistäminen voi pitää sisällään esimerkiksi strategian visualisointia, tarinallistamista ja kokoamista pelikirjan muotoon.

Lue lisää palvelusta

Timo Koponen

Timo Koponen

Partner, uudet asiakkaat

Soita +358 40 0542 778
timo.koponen@bang.fi

Varaa tapaaminen

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Vastaamme sinulle mahdollisimman pian.