Työyhteisöviestintä

Viestinnän voima voi joko erottaa tai tuoda ihmisiä yhteen

 

Tarjouspyyntö

Aavabang-verkkosivut-1920-20220530-84
 

Työyhteisöviestintä työntekijäkokemuksen ja asiakaskokemuksen rakentajana

Autamme asiakkaitamme rakentamaan yrityksiä, joihin sekä henkilöstö että asiakkaat haluavat sitoutua. Yhteinen kulttuuri ja sitouttavat toimintamallit rakentuvat systemaattisesti johdetun viestinnän avulla. Viestintä läpäisee kaikki yrityksen toimintatasot, joten sen merkitys on kriittinen kulttuurin rakentamisen ja menestyksekkään työn tekemisen näkökulmasta.

Toimiva työyhteisöviestintä on aktiivista, ennakoivaa ja avointa ja yksi tärkeimmistä työntekijäkokemuksen rakentajista. Se ei ole pelkästään tiedottamista, vaan vuorovaikutusta ihmisten välillä eri kanavissa ja kasvotusten. Onnistuessaan se luo yhteisöllisyyttä, sitouttaa, osallistaa, motivoi ja tuo tuloksia. Työyhteisöviestinnän merkitys korostuu yrityksen kasvun myötä, kansainvälisessä toimintaympäristössä sekä hybridityössä. 

Parhaimmillaan viestintä tukee yrityksen strategisia tavoitteita ja vahvistaa yhteisöllisyyttä talon sisällä, mikä näkyy ulospäin myös parempana asiakaskokemuksena. 

 


ab-kuvitus-lukee

Opas: Yrityskulttuuri hybridiarjessa

Lataa tästä maksuton opas,  jossa esittelemme viisi näkökulmaa yrityskulttuurin rakentamiseen hybridiarjessa. Näistä rakennuspalikoista pääset liikkeelle, kun yhdistät etä- ja lähityötä arjessa.

Lataa opas



 

Yhteisestä unelmasta innostuva työyhteisö

Viestinnän voima voi joko erottaa tai tuoda ihmisiä yhteen. Ilman toimivia sisäisen viestinnän malleja meillä on vain taitavia yksilöitä, ei yhteisestä unelmasta innostuvaa työyhteisöä. Siksi viestintään tulee panostaa. Sisäinen viestintä on kaikkien vastuulla, mutta sen onnistumisen mahdollistaminen on johdon tehtävä.

Yhteisestä unelmasta innostuva työyhteisö
 

Työyhteisöviestinnän merkitys arjessa

Arjessa toimivan työyhteisöviestinnän avulla varmistetaan, että oikea-aikainen ja oleellinen informaatio on oikeissa kanavissa ja arjessa on mahdollisuus kysyä ja kuunnella, antaa ja saada palautetta sekä vaikuttaa oikeissa kanavissa. Viestintäkulttuurin tulee vahvistaa asiakkaan kokemaa laatua ja työntekijöiden itseohjautuvuutta. Viestinnän toimenpiteet ja resurssit on mitoitettu oikein ja vistinnälle on määritetty yhteinen tahtotila ja mitattavat tavoitteet, joita tarkastellaan säännöllisesti.

Työyhteisöviestinnän merkitys arjessa
 

Onnistunut työpäiväkokemus

Päivittäisviestinnän tavat ja käytänteet vaikuttavat siihen, millaiseksi työpäiväkokemus muodostuu arjessa. Kun viestintäkanavat ja palaverikäytänteet on selkeästi määritetty, pystyvät esihenkilöt, tiimit ja yksilöt onnistumaan sujuvan työyhteisöviestinnän toteuttamisessa arjessa. Digitaalisen työympäristön ja viestinnän kanavien muotoilu auttaa varmistamaan, että oikeita asioita viestitään oikeissa paikoissa, oikeaan aikaan. 

Työpäiväkokemus
 

Miksi työyhteisöviestinnän kehittäminen on tärkeää?



Sitouttaminen

Suunniteltu ja johdettu työyhteisöviestintä vahvistaa sitoutumista, lisää osallistumisen tunnetta ja auttaa jakamaan viestinnän vastuuta. Näin muutos ja kehittäminen saadaan tuntumaan henkilökunnan omalta asialta.

Työteho

Ennakoiva sisäinen viestintä säästää resursseja ja suuntaa energian työntekoon. Epävarmuus ja huhut voivat maksaa 200 hengen organisaatiossa yli 200 000 € vuodessa pelkästään menetetyn työtehon näkökulmasta.

Uskottavuus

Yrityksen uskottavuus kärsii, jos ulos viestitään toista kuin mitä talon sisällä. Yrityksen oma väki on aina tiedonkulun keskiössä. Nämä tekijät vaikuttavat myöskin siihen, miltä yrityksen työnantajabrändi näyttäytyy ulospäin.

Työhyvinvointi

Osallistumisen ja sitoutumisen kokemukset vahvistavat työhyvinvointia. Työhyvinvointiin laitettu euro tuo kuusi euroa takaisin. Tutkimusten mukaan sisäinen viestintä vaikuttaa merkittävästi yksilön kokemukseen työhyvinvoinnista. 

Ennakointi

Työyhteisöviestinnän pohja rakennetaan silloin kun kaikki on hyvin. Kriisitilanteessa se ei enää onnistu. Työyhteisöviestinnän suunnitelma ja siihen koulutettu henkilöstö auttaa onnistumaan viestinnässä myös poikkeuksellisina aikoina. 

Tulokset

Yrityskulttuuriin satsaaminen näkyy myös liiketoiminnan tuloksissa ja helpottaa työntekijöiden rekrytointia. Suomen parhaat työpaikat tekevät kasvua vuositasolla keskimäärin 29 % ja niiden sairauspoissaolot ovat 2,4 %.

 

Näin me sen teemme

Työyhteisöviestinnän ja kulttuurin kehittämisen avulla rakennamme yrityksenne tarpeisiin sopivan viestinnän mallin ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen. Kirkastamme yrityksenne vahvuustekijöitä, arvoja ja tekemisen ydintä sparraavalla otteella. Aloittaen sisäisen viestinnän kehittämisen johtotasolta varmistumme siitä, että muutos saa johdon tuen ja esimerkin, joka viestitään oikein myös muulle henkilöstölle. Kehittämistyötä ohjaa kolme tärkeää tasoa:



Visio ja tavoitteet Työn tekeminen ja tiimityö Yrityskulttuuri ja yhteisöllisyys

Miten varmistamme, että yrityksen visio toimii arjessa innostavana ja ohjaavana voimavarana?

Miten varmistamme, että pystymme tarjoamaan asiakkaalle parhaan mahdollisen työn laadun tiimin osaamista hyödyntäen?

Miten tuemme yhteisöllisyyden rakentumista arjessa ja mahdollistamme yksilöiden osallistumisen yhteisen kulttuurin rakentamiseen?

Työyhteisöviestinnän kehittämisen tarkoituksena on yhtenäistää, innostaa ja tarjota uudenlaista osaamista viestiä ja vuorovaikuttaa sisäisesti. Tarjoamme työkaluja ja mittareita viestinnän onnistuneeseen johtamiseen. Kokonaisuus dokumentoidaan pelikirjaan, joka toimii sisäisen viestinnän ja perehdytyksen tärkeänä perustana. Identiteetin kirkastamisen ja henkilöstön sitouttamisen lisäksi on tärkeää ymmärtää, että sisäisen viestinnän toimiessa saadaan myös ulkoisen markkinoinnin toimenpiteistä ja koko yrityksen kasvumarkkinoinnista paras hyöty irti.



Lähdetäänkö liikkeelle näistä?



 

Sisäisen viestinnän suunnitelma

Sisäisen viestinnän ja kulttuurin kehittämisen avulla rakennamme yrityksenne tarpeisiin sopivan viestinnän mallin ja varmistamme uuden konseptin juurruttamisen arkeen.

Ota yhteyttä

 

Sisäisen viestinnän vuosikello

Sisäisen viestinnän vuosikello on työyhteisöviestinnän vuosisuunnitelma, joka ohjaa viestinnän toteuttamista arjen tasolla. 

Ota yhteyttä

aavabang-henkilosto-500kt-20211015-23

Pete Okkonen

Markkinointi- ja myyntijohtaja, partner

Soita +358 50 346 7002
pete.okkonen@bang.fi

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä!

Jätä yhteystietosi tähän, niin otamme sinuun yhteyttä pikimmiten. 

 

Uusimmat blogit



Markkinoinnin ja myynnin tärkeimmät automaatiot – Miksi ja miten automatisoida?

Markkinoinnin ja myynnin automaatio tehostaa prosesseja, auttaa saamaan parempia liidejä ja säästää yrityksen...

HubSpot CMS Hub vs. WordPress – mihin kiinnittää huomiota julkaisualustaa vertaillessa?

Kirjoitin aiemmin blogiin siitä, miksi verkkosivut kannattaa rakentaa HubSpotin CMS Hubilla. Verkkosivusto on...

HubSpot verkkosivut – Miksi yhä useamman valinta on HubSpot CMS?

Verkkosivut ovat yrityksesi käyntikortti maailmalle – tämähän me kaikki tiedetään. Toimivan verkkosivuston täytyy olla...